Ytongblokken op houten verdiepingsvloer?

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201603
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Onlangs heb ik in onze vakantiewoning een verdiepingsvloer (4,79 x 8,50) aangebracht van Underlayment (Tebofloor 18 mm dik), liggend op balken (Douglas) van 70×225 met onderlinge hartafstand van 500 mm. Oplegging van de balken in de muur 200 mm. Muurdikte 600 massief natuursteen (Kalkzandsteen).

    Nu wil ik op deze verdiepingsvloer 2 slaapkamers en een badkamer realiseren. Bijvoorkeur wil ik dit uitvoeren met Ytongblokken (ipv profielen met gipsplaten).
    Dikte blokken 70 en 100 mm.
    Ik vraag mij echter af of dit realiseerbaar is voor wat het gewicht op de houtenvloer betreft.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Ik weet inmiddels dat het rekengewicht van Ytong G4/600 is 6,8 kN/m^3. Maar ik heb zelf geen ervaring met het berekenen.

    #201604
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ik neem aan dat u de balken overdwars heeft liggen, dus over de breedte van 4,79m. U heeft een HOH van 0,5m. Omdat ik niet weet hoe u de muren wilt plaatsen maak ik een vereenvoudigde berekening. Hiertoe neem ik een stukje muur dat op één balk drukt (dus breedte gelijk aan uw HOH), voor een kamer met hoogte 2,70m, en van de dikste blokken dus 0,1m.

    Een kolommetje muur van breedte x dikte x hoogte = 0,5m x 0,1m x 2,7m = 0,135m3. Dit weegt volume x rekengewicht/volume = 0,135m3 x 680kg/m3 = 91,8 kg.

    Als u één zo’n kolom op het midden van de balk zet is een kleine 100kg op een 70×225 in 5m overspanning dus echt kinderspel. Zelfs twee kolommen aan weerszijden van het midden zouden nog verwaarloosbaar zijn. Zoiets zou bijvoorbeeld ontstaan als u een gang/corridor zou realiseren. In dit opzicht voorzie ik geen problemen.