Ytongblokken op houten verdiepingsvloer?

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201603
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Onlangs heb ik in onze vakantiewoning een verdiepingsvloer (4,79 x 8,50) aangebracht van Underlayment (Tebofloor 18 mm dik), liggend op balken (Douglas) van 70×225 met onderlinge hartafstand van 500 mm. Oplegging van de balken in de muur 200 mm. Muurdikte 600 massief natuursteen (Kalkzandsteen).

    Nu wil ik op deze verdiepingsvloer 2 slaapkamers en een badkamer realiseren. Bijvoorkeur wil ik dit uitvoeren met Ytongblokken (ipv profielen met gipsplaten).
    Dikte blokken 70 en 100 mm.
    Ik vraag mij echter af of dit realiseerbaar is voor wat het gewicht op de houtenvloer betreft.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Ik weet inmiddels dat het rekengewicht van Ytong G4/600 is 6,8 kN/m^3. Maar ik heb zelf geen ervaring met het berekenen.

    #201604
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ik neem aan dat u de balken overdwars heeft liggen, dus over de breedte van 4,79m. U heeft een HOH van 0,5m. Omdat ik niet weet hoe u de muren wilt plaatsen maak ik een vereenvoudigde berekening. Hiertoe neem ik een stukje muur dat op één balk drukt (dus breedte gelijk aan uw HOH), voor een kamer met hoogte 2,70m, en van de dikste blokken dus 0,1m.

    Een kolommetje muur van breedte x dikte x hoogte = 0,5m x 0,1m x 2,7m = 0,135m3. Dit weegt volume x rekengewicht/volume = 0,135m3 x 680kg/m3 = 91,8 kg.

    Als u één zo’n kolom op het midden van de balk zet is een kleine 100kg op een 70×225 in 5m overspanning dus echt kinderspel. Zelfs twee kolommen aan weerszijden van het midden zouden nog verwaarloosbaar zijn. Zoiets zou bijvoorbeeld ontstaan als u een gang/corridor zou realiseren. In dit opzicht voorzie ik geen problemen.

    Ik vermoed dat het gewicht van de vloer van uw badkamer (beton op Lewisplaat?) plus de wandtegels op de Ytong blokken plus het water in uw ligbad méér iets zijn om rekening mee te houden dan uw Ytong blokken. Maar om dat te kunnen berekenen zijn meer details nodig zoals uw vloerplan en de voorziene constructies.

    Ik heb vroeger in NL 3 slaapkamers op een verdiepingsvloer met vrijwel dezelfde kenmerken als de uwe gerealiseerd, in 70mm Ytong. In de 7 jaar daarna is er zelfs geen haarscheurtje ontstaan.

    Overigens ben ik nu met een vergelijkbaar project bezig maar ga dat realiseren met metalstud en Fermacell H2O plaat. Ik heb namelijk heel veel leidingen weg te werken, en dat gaat in die holle wanden toch een stuk makkelijker. Maar dat terzijde.

    Salutations, Jos

    #201605
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Jos,

    Uw aanname dat de balken de breedte van 4,79 overspannen is juist.

    De badkamer (inloopdouche, geen bad) komt ook op de houtenvloer, met dien verstande dat die natuurlijk verhoogd moet zijn i.v.m. het leidingwerk. Daarvoor denk ik aan 70 mm ytongblokken platgelegd of estrichplaten met isolatie er onder, of met Wediplaten. Of zoals ik bij het Tegelhuis in Belgie tegenkwam voor het niet-douche gedeelte: een kunststofolie vastlijmen op de houten ondergrond. Deze zorgt voor ontkoppeling van een star contact tussen de houten vloer en de vloertegels.
    Al vraag ik mij wel af, of er in het laatste geval geen extra underlaymentlaag nodig is.

    #201606
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rebonjour,

    Nu, met uw voornemens hoeft u zich naar mijn mening geen zorgen te maken over het gewicht van de constructies.

    Nog een paar losse opmerkingen mijnerzijds:

    Ytong blokken plat leggen voor uw vloer is niet zonder risico. Die blokken zijn daar niet op berekend en zullen snel breken als er gewicht op komt. Dat lijkt me niet prettig voor uw tegelvloer.

    Tegels direct op de houten vloer, al of niet met folie, geeft me ook niet dat warme gevoel. Hoe denkt u in dat geval het afschot van uw vloertegelwerk richting het afvoerputje te realiseren?

    Wellicht is de oplossing van Fermacell iets voor u. Platen voor badkamervloer inclusief mogelijkheid voor geïntegreerde inloopdouche. En nee, ik heb geen aandelen. 🙂

    Salutations, Jos

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?