Dit onderwerp bevat 12 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 5 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #188329
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inschrijven in het register om ongewenste telefoontjes tegen te houden, kan vanaf 1 juni op http://www.bloctel.gouv.fr/. De vraag is of het ook werkt. De vorige deed niet zoveel er aan.
    Maar niet geschoten, is altijd mis.

    Frans

    #188331
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Orange kent al sinds lange tijd een liste-anti-prospection. Vroeger heette dat bij France Telecom de liste orange. Als je daar op staat belooft Orange jouw gegevens niet aan telemarketers te verkopen. Helaas worden telefoonnummers inmiddels via vele kanalen verspreid. Via Orange, maar ook via allerlei andere bedrijven en instanties die je telefoonnummer kennen, en daar misbruik van maken door deze informatie door te verkopen. Of door lieden die online advertenties “scalpen” voor telefoonnummers. Of door “phone number harvesters”, geautomatiseerde “serial callers” die gewoon elk mogelijk telefoonnummer bellen en een lijst bijhouden op welke nummers wordt opgenomen.

    Uiteindelijk worden die lijsten van verzamelde telefoonnummers dan weer verkocht aan telemarketers, een levendige handel waar niets tegen valt te ondernemen. Dus bescherming van je telefoonnummer “aan de bron” is bijna niet mogelijk, zelfs niet met een geheim nummer. Vroeg of laat kom je op één of andere lijst terecht en dan ben je “aan de beurt” zoals dat heet.

    De vroegere Pacitel- en de nieuwe Bloctel lijst werken “aan de bestemming”, met andere woorden telemarketing bedrijven zouden hun lijsten vóór gebruik moeten filteren tegen de lijst met nummers van mensen die niet gebeld willen worden. In het geval van Pacitel was dat een vrijwillig “gentleman’s agreement”. In het geval van de nieuwe Bloctel lijst is dit verplicht. Dat lijkt een verbetering, maar ik ben er nog niet van overtuigd dat dit gaat helpen.

    Helaas kent Bloctel een hele waslijst van uitzonderingen, allerlei categorieën bedrijven en ook instellingen mogen gewoon blijven bellen. Het helpt ook niet tegen “serial callers” en oplichters die een bandje laten horen om je te melden dat je een duur nummer moet bellen omdat er een zending voor je klaar ligt of zoiets. Bovendien bellen veel telemarketers via allerlei Verweggistan landen zodat ze lachen om de Franse wetgeving. Iedere Tom, Dick en Harry kan inmiddels met een oude computer en een Internet aansluiting telemarketertje gaan spelen en niemand maakt ze wat. Er zijn er al duizenden en er komen er nog steeds bij. Bij het bellen spoofen ze steeds andere telefoonnummers in de Caller ID dus blacklists helpen ook al niet meer. Amerika en Canada kennen bijvoorbeeld al langer met Bloctel vergelijkbare maatregelen maar die blijken nauwelijks te helpen. Kortom, het lijkt erop dat het nog véél erger gaat worden voordat het beter wordt, indien ooit. Tegen die tijd ben ik al lang door de mannen met de witte jassen in een pyjama zonder mouwen afgevoerd.

    In ons geval worden wij in toenemende mate platgebeld door een ware plaag van telemarketers. Al snel een keer of tien per dag, liefst tijdens de maaltijd of op andere hinderlijke momenten. We worden er knettergek van. Na voor de zoveelste keer voor Jan L*l van de ladder afgekomen te zijn om voor joker de telefoon op te nemen was ik er helemaal klaar mee. Ik dacht, als ex-ICT’er moet ik hier toch iets slims voor kunnen bedenken. Dat leidde ertoe dat ik nu bezig ben een eigen PABX (huistelefooncentrale) in te richten. Daarin kan ik alle mogelijke logica programmeren om inkomende telefoongesprekken af te handelen. Kijken uit welk land ze komen, of ze een Caller ID hebben en of ze op mijn blacklist of whitelist staan.

    Onbekende bellers krijgen een meertalig voice menu waarin wordt gevraagd om een nummer te toetsen. Mensen snappen dat bericht, toetsen het nummer, worden doorverbonden en later op de whitelist gezet zodat ze niet steeds opnieuw dat menu tegenkomen. Bellende robots van telemarketers snappen dit voice menu niet en worden electronisch naar de hel gewenst waar ze thuishoren. Een prachtig voorbeeld van zo’n hel is Lenny, een programmaatje om telemarketers zo lang mogelijk aan de telefoon te houden en ze zo veel mogelijk tijd te laten verknoeien, zonder dat ik er iets van merk.

    Uiteindelijk hoop ik zo ver te komen dat uitsluitend echte bellers mijn telefoons laten rinkelen, en telemarketers en dat soort tuig tegen een ondoordringbare en zo tijdrovend mogelijke barrière op lopen. Hopelijk raken we daarmee van deze plaag verlost.

    Met alle respect voor Bloctel, maar ik heb toch meer vertrouwen in mijn technische aanpak dan in de procedurele van de overheid. Dat is overigens vandaag niet voor het eerst. 🙂

    Salutations, Jos

    #188332
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geniaal Jos!
    Ik denk dat je met een eenvoudige telefoonbeantwoorder zonder keuzemenu ook al ver komt. De telefoon direct doorschakelen naar de beantwoorder met de speaker aan, een korte meldtekst (Bonjour, qui êtes vous ?) en dan kun je beslissen of je de telefoon wel of niet opneemt.
    Ik denk dat het de investering van enkele tientjes wel waard is.
    Frans

    #188330
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goedemiddag:

    Alhoewel niet zo hi-tech als de oplossing van Jos werkt onderstaande voor mij redelijk goed:
    – alle bekende nummers programmeren in de handset
    – deze nummers een afwijkende beltoon geven
    – alle onbekende nummers krijgen de standaard beltoon (waarvoor je dus de ladder niet meer af komt)
    – de enkeling die wel serieus belde maar met een voor mij onbekend nummer kan iets inspreken en die bel ik terug

    Wat mij opvalt is dat als ik een week niet thuis ben er amper gemiste nep-oproepen geregistreerd worden. Zodra ik thuis ben begint het weer. Toeval ? Ben bang van niet.

    De bloctel site bekeken, maar die moeten zo veel van me weten (zelfs GSM nummer) dat ik meteen afhaak.

    marc

    #188333
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Frans,

    Dank voor het compliment.

    De reden voor mijn rigoureuze aanpak is dat die telemarketer telefoontjes zo langzamerhand écht op mijn zenuwen gingen werken. Met veel familieleden op gevorderde leeftijd en in mindere gezondheidsconditie, en mijn vrouw regelmatig onderweg, schrik ik onwillekeurig altijd weer een beetje als dat ding rinkelt. Aan de ene kant wil ik bereikbaar zijn, aan de andere kant merk ik bij mezelf een toenemende agressie als ik weer eens nodeloos word opgeschrikt. Mijn humeur en welbevinden begonnen te lijden onder de telefoonterreur. Terreur ja, een ander woord heb ik er niet voor.

    De eenvoudige oplossingen als de beantwoorder of met caller-ID kijken wie er belt zijn voor mij niet meer voldoende, dan bén ik namelijk alweer gestoord. Alle nummers zonder caller-ID weigeren, simpelweg naar voicemail schakelen of met whitelists werken kan ik ook niet, want als iemand problemen heeft en vanaf een ongewone plaats belt (ziekenhuis bijvoorbeeld) wil ik juist bereikbaar zijn.

    Ik wil gewoon een telefoon die rinkelt voor bellers die de moeite waard zijn en er verder het zwijgen toe doet. Aangezien geen overheid of instantie in staat lijkt dit volgens mij redelijk triviale basisrecht te waarborgen zal ik zelf aan het werk moeten. So be it.

    Salutations, Jos

    #188334
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Leuke oplossing Jos. Helaas is mijn vaste nummer nog analoog, zonder nummerweergave. Zodra dat verandert ga ik ook nog eens hobbyen. Ik laat dat analoge signaal wel via mijn Fritzbox lopen, dus zodra het weer eens de spuigaten uitloopt laat ik het ingebouwde softwarematige antwoordapparaat met Engelstalige ‘mevrouw’ de lijn opnemen na 0 keer overgaan, er komt dan zelfs geen belsignaal door. Daarnaast ben ik voor bekenden bereikbaar via een voip nummer.

    #188335
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Jako,

    Mijn vaste lijn is ook nog analoog, een ouderwets RTC abonnement bij FT/Orange. Bij het onderzoeken van de mogelijkheden voor een eigen PABX heb ik allereerst gekeken naar de mogelijkheden van een ADSL telefonie abonnement. Helaas blijken de bekende providers op de één of andere manier blokkades op het niveau van SIP of RTP op te werpen om een eigen PABX moeilijk of onmogelijk te maken. Dus dat schiet niet op.

    Ik heb dat nu opgelost door middel van een VOIP account bij ippi.com. Je kunt daar kiezen, vanaf een gratis account waarop je een tegoed stort voor uitgaande gesprekken, tot verschillende abonnementen met gratis telefoneren naar meer of minder bestemmingen. Je krijgt ook een eigen regionaal telefoonnummer. Met alle accounts is trunking naar je eigen PABX mogelijk.

    Mijn PABX registreert zich bij ippi, en mijn oude FT/Orange nummer kan ik naar mijn regionale ippi telefoonnummer doorschakelen. Daarmee komen alle binnenkomende oproepen via VOIP en ippi op mijn PABX terecht, inclusief caller-ID. Genoeg informatie om mijn call routing logica aan het werk te laten gaan.

    De PABX is zodanig geconfigureerd dat alle Franse- en internationale nummers als VOIP via ippi naar buiten gaan. Maar dat kan ook nog slimmer in de toekomst. Niets wat mij tegenhoudt om accounts bij meerdere VOIP providers aan te maken en automatisch oproepen naar verschillende landen via verschillende providers te routeren.

    Als mijn PABX door wat voor reden ook uitvalt, gaan binnenkomende oproepen naar de ippi voicemailbox, en worden ingesproken berichten als mp3 via e-mail naar mij gestuurd.

    Dankzij een Raspberry Pi, een zo goedkoop mogelijk FT/Orange abonnement en een ippi account kan ik nu toch gratis bellen naar een groot aantal bestemmingen, plus trunken naar mijn eigen PABX, voor zeer concurrerende maandlasten. Ik ben er blij mee.

    Salutations, Jos

    #188336
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sinds 09/10/2016 sta ik ingeschreven bij Bloctel en er wordt wel minder gebeld, maar toch wel dagelijks een of twee keer, jammer dat het niet perfekt werkt.
    Reklameren is mij te omslachtig , ik leg gewoon op al vind ik het onbeleefd tegenover de telemarketeer.

    #188337
     bosbess
    Bijdrager

    Ook ik heb na inschrijving bij Bloctel veel minder last van de telefoonterreur. Ik heb één keer twee nummers doorgegeven aan Bloctel. Die bellen niet meer. Mijn methode is als volgt:

    Onbekende nummers neem ik niet op. Ze kunnen inspreken. Doen ze dat niet, dan zijn ze de volgende keer de klos: ik neem op en leg de hoorn neer. Een wanhopig “hallo, hallo” is het resultaat en daarna wordt neergelegd. Bellen nooit meer terug. Het leukste is wanneer de NL tv aan staat of wanneer er liefst NL bezoek is. En dan gewoon doorkletsen. Lachen. Zo heb ik er af en toe ook nog lol van.

    De meeste nummers kun je trouwens wel herkennen, ze beginnen met 018 of 019, soms ook met 05. De nieuwste truc is om met 09 via een PC te bellen. Die nummers van bekenden ken ik niet uit m’n hoofd, dus moet ik wel opnemen. Maar zodra ik dan zo’n opgefokte puubstem hoor leg ik neer. Of ik roep: “Bloctel!”

    #188338
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Henri,

    al vind ik het onbeleefd tegenover de telemarketeer.

    Dit gevoel siert u. Persoonlijk ben ik dit stadium helaas reeds lang voorbij, om mij moverende redenen zoals ik hier heb beschreven.

    Ik zie geen enkele reden om beleefd te zijn tegen een telemarketer die ongewenst telefonisch je huis binnenvalt om zich aan je op te dringen. Ze hebben maling aan iemands privacy en proberen met alle mogelijke smerige trucs mensen over te halen om iets te doen of te kopen dat men nóch wil, nóch nodig heeft. Met name de verbaal minder weerbaren worden slachtoffer van deze overvaltactieken. Telemarketer zal best een vervelend baantje zijn maar de beller heeft daar zelf voor gekozen en is daarmee deel geworden van het probleem genaamd telemarketerterreur. Het láátste waar ik behoefte aan heb, is dit soort lieden beleefd toespreken.

    Ik heb een persoonlijke vendetta verklaard aan telemarketers, en ik ben niet de enige.

    Salutations, Jos

    #188339

    Sinds Bloctel is het er bij ons niet minder op geworden. Ooit in een tijd dat je berichten nog via een echte high-tech uitvinding als de fax kon versturen werd er al creatief gesleuteld aan tegenscripts. Voor het geval je een mens van vlees en bloed aan de lijn krijgt is dit nog steeds een aardig voorbeeld. Handig om – na vertaling – naast de telefoon te leggen. Een paar stevige regels tekst in het Duits of Russisch (dank aan de vertaalmachines + uitspraak) doen het ook goed. Een paar krimi series bekijken om de juiste toonhoogte (ondertoon: you’re talking to me?) te vinden. Dan wordt het vaak weer een tijdje rustiger.

    #188340
     bosbess
    Bijdrager

    Rob, dat aardige voorbeeld is echt dolkomisch, maar om met Jos te spreken: dat stadium ben ik allang voorbij. Opnemen en de hoorn ernaast leggen helpt en kost minder tijd en geduld.

    #188341

    Laat het woordenboek maar staan om verdere tijdverspilling te voorkomen: de Franse vertaling van het tegenscript.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?