berekening overspanning balken bij weghalen draagmuren

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200760
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Misschien is deze vraag al ergens geplaatst, maar ik kon het niet vinden, dus hier mijn vraag:

    Wij willen in ons huis in Frankrijk 2 paralel staande draagmuren gedeeltelijk verwijderen en vervangen door eiken draagbalken. De opening die gaat ontstaan door het weghalen van de muren en moet worden overbrugd is aan beide zijden 4 meter lang

    De balken die we gaan plaatsten zijn 20 x 20 cm breed om de zolderruimte te ondersteunen waar 3 slaapkamers zijn met gipswanden en een badkamer, dit alles op een houten vloer.

    Is het plaatsen van deze balken voldoende of moeten we halverwege nog een staande balk zetten ter ondersteuning onder beide balken?. Dat laatste liever niet, maar wel beter dan een ingestort huis.

    Ik kan eigenlijk nergens een rekenmodel vinden, die ik begrijp, dus als iemand mij kan helpen, graag

    Groet,
    Vliet

    #200762
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Joyce (vliet1000),

    er bestaan alle mogelijke tabellen en grafieken waarin de samenhang tussen
    verkeerslast/vrije overspanning/HOH-afstand/balkafmetingen
    beschreven is.
    Het lastige is alleen dat al deze documenten uitgaan van de heden ten dage gebruikelijke balkafmetingen, en daar is de hoogte/breedte-verhouding nu meestal 2:1 of zelfs 2,5:1, bijv. 170×75, 220x105mm etc.

    Wat ik bedoel is het volgende:

    16899180aw.jpg

    In deze grafiek zoekt men bij de veronderstelde belasting de HOH-afstand op, punt (1), hier 56cm, en de gewenste overspanning (2), hier 485cm. Waar de horizontale lijn vanuit (2) en de verticale vanuit (1) elkaar kruisen vindt men de benodigde balkafmetingen, hier ligt het snijpunt (3) dicht bij de balkafmeting 7,7x25cm.

    Nu alleen nog een grafiek of tabel voor de ouderwetse balkafmetingen met hoogte=breedte vinden, of het door een bouwkundige laten berekenen.

    Ik heb hier het een en nader over balkenplafonds en houten vloeren bijeen gedragen.

    #200763
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Vliet,

    Je vraag klinkt niet erg als iemand die weet hoe hij dit moet aanpakken. Ook bij gebruik van balken met voldoende stijfheid en sterkte (en die 20 x 20 zijn dat niet) kan je je huis in elkaar laten storten als je niet de goede wijze van aanbrengen van de balken en van het slopen van de wanden hanteert.
    Kan je wat meer vertellen wat je van plan bent? Hoe ziet de constructie van het huis er uit. Wat staat er op die zolder verdieping. Hoe zit het dak? etc?

    #200764
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inderdaad,
    om een degelijk advies te kunnen geven is het noodzakelijk de hele situatie te kennen.

    #200761
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zoals ik het lees wil hij twee draagmuren waar de zolder* op rust wegslopen. (*Drie slaapkamers en badkamer.) Misschien moet we zelfs waarschuwen dat, zodra je ook maar een deel van een draagmuur weghaalt, de boel al kan instorten en verzakken.

    Hoe is de opleg, hoe ga je stutten? Wat weegt de bovenverdieping? Hoe is de dakconstructie verankert?
    Welke krachten rusten er op, en hoe vloeien die weg? Wat is de tolerantie? Eerst een aantal fundamentele vragen stellen, en dan pas balken kopen. Er is geen zinnig woord over te zeggen.

    #200765
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inderdaad,
    zoals Ratatouille zegt, alles goed bekijken en over alles nadenken (welke belastingen zijn er, welke kan men wegnemen, lopen de aanwezige balken bij de tussenmuren door, nemen de aanwezige balken misschien door muurankers ook spatkrachten op, kan men eerst stutten en dan slopen, kan men de nieuwe balken aanbrengen zolang er nog gestut wordt, is het niet beter alle balken te vervangen), dan pas materiaal kopen, dan pas beginnen.
    Het is zoals ik tegen mijn vrouw zeg als zij vindt dat een van mijn projecten zo lang duurt:
    De meeste tijd is nodig om over de werkwijze na te denken, zich alle risico’s voor te stellen en een voor een afstrepen als men er een oplossing voor heeft.
    Ik wil niemand bang maken, ik wil alleen tot uitdrukking brengen wat bij iedere professioneel of ieder ervaren klusser, bewust of onbewust, door zijn hoofd gaat.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?