wonen in frankrijk werken in nederland

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren, 5 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #190427
     Noë
    Sleutelbeheerder

    mijn man woont in frankrijk en wil daar blijven wonen, maar werken in nederland. Is het de bedoeling om hem in te schrijven bij de gemeente in nederland als hij in nederland wil werken? zo ja is hij dan verplicht een zorgverzekering te nemen?

    #190429
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Iemand die in Frankrijk woont is natuurlijk gerechtigd, binnen de Europese regels, om in een ander EU-land te werken. Inschrijving (als belastingplichtige) is slechts noodzakelijk in één land: het woonland. Hij hoeft zich dus niet te melden bij de Nederlandse gemeente. Verder betaal je ook maar in één land sociale lasten en hoef je slechts in één land een zorgverzekering te hebben. Als hij in Frankrijk al een carte vital heeft, is ene Nederlandse zorgverzekering niet verplicht.

    Wim

    #190430
     Anoniem
    Inactief

    @Claudia:
    In ieder geval zal er zorgpremie worden ingehouden op zijn loon. Wonen in Frankrijk en werken in NL lijkt mij trouwens uiterst moeilijk, tenzij hij heen en weer vliegt, of elke dag of alleen in het weekend. Hij zal zich dus in Nederland moeten inschrijven bij een gemeente, en dan “woont” hij dus niet meer in Frankrijk maar in NL.

    Hij moet natuurlijk ook een NL verzekering tegen ziektekosten nemen. Als jij in Frankrijk blijft wonen, dan kun je wellicht in Frankrijk worden ingeschreven bij CPAM.

    Quote:Is het de bedoeling om hem in te schrijven bij de gemeente in nederland. Is dit een vraag en van wie zou het de bedoeling zijn?

    In jullie situatie is “wonen in” eigenlijk een leeg begrip. Jullie hebben gewoon in Fr een tweede huis. Bovendien, waar wil jij wonen. Je kunt je natuurlijk uitschrijven uit Nederland, maar ik zou mij goed afvragen wat de gevolgen daarvan zijn. Speel niet met vuur zonder brandblusser in de buurt.

    Misschien zijn de mensen al wakker, die hier een beter antwoord op kunnen geven. Ik ervaar het allemaal (zonder jullie bedoelingen te kennen) als een spel zonder winst, maar met grote risico’s.

    #190428
     Anoniem
    Inactief

    @Wim

    Zo zonder meer geloof ik daar niets van. Hij mag wel werken, maar of zijn werkgever geen verplichting heeft premies enz. in te houden, geloof ik niet. Ik weet niet of de man in kwestie kan worden beschouwd als een grenswerker.
    Bovendien geloof ik nietr dat een werkgever zit te wachten op een werknemer die speciale administratieve verplichtingen meebrengt. Maar we hebben bovendien onvoldoende info om verder een mening te kunnen vormen.

    Overgens toen ik mijn antwoord schreef was er nog geen reactie, maar toen ik mijn reactie opsloeg was jij er ineens.
    Eigenlijk beschouw ik mijn antwoord als niet geschreven, omdat ik graag de kenners (zoals jij) voor laat gaan.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?