Windows 10 nu beschikbaar voor download

Dit onderwerp bevat 31 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #186441
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wie niet wil wachten tot z’n gereserveerde Windows10 beschikbaar is kan Windows10 nu zelf downloaden en direct een upgrade uitvoeren of media creëren op USB stick of DVD om op een later moment een upgrade uit te voeren danwel een schone Windows10 installatie uit te voeren.

    De Windows10 download tool is hier beschikbaar: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

    #186464
     Noë
    Sleutelbeheerder

    danwel een schone Windows10 installatie uit te voeren

    Hoe doe je dat “een schone windows-10 installatie uitvoeren” als je al jaren, met alle vervuiling vandien werkt met windows-7. En dat dan zonder dat al je gegevens verloren gaan.

    Is wat Microsoft nu ter beschikking stelt een volledige Windows-10 of slechts een update die over het bestaande besturingsprogramma leidt tot een Windows-10.

    M.a.w. krijgen we een volledig besturingsprogramma aangeleverd of een update?

    #186465
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een schone installatie ‘zonder dat al je gegevens verloren gaan’ kan uiteraard niet.
    Je kiest voor een upgrade, waarbij hetzij alle gegevens blijven of alleen de data of een schone installatie. Bij een schone installatie zijn uiteraard al je huidige gegevens en programma’s verdwenen, conform de definitie van een ‘schone installatie’.

    #186466
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een meer dan duidelijk antwoord op m’n eerste vraag. Bedankt.

    Weet u toevallig ook het antwoord op de tweede: Is wat Microsoft nu ter beschikking stelt een volledige Windows-10 of slechts een update die over het bestaande besturingsprogramma leidt tot een Windows-10.

    M.a.w. krijgen we een volledig besturingsprogramma aangeleverd of een update?

    #186467
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je krijgt een volledige versie. Als de licentie in orde is, dan kun je die ook op een ‘maagdelijke’ PC installeren. Wil je dat doen op een bestaande PC met voorgeïnstalleerde Windows versie, dan wordt geadviseerd om eerst een upgrade uit te voeren. Na de upgrade wordt je windows10 serienummer geregistreerd en in het bios van je pc opgeslagen (moderne pc met uefi). Daarna kun je de harde schijf wissen en Windows10 installeren. Staat het serienummer niet in je PC, dan heb je een tooltje nodig om het serienummer uit te lezen en te noteren voordat je Windows 10 opnieuw kunt installeren.

    #186468
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Krelis,

    U krijgt het volledige besturingssysteem aangeleverd zoals dat tot op heden door de bèta-testers is gebruikt en door allerlei reviewers is besproken.

    Dat gezegd hebbend is het van belang te weten dat de automatische updates in Windows 10 écht automatisch zijn. De gebruiker in de consumentenversies kan er niet langer voor kiezen deze niet- of op eigen initiatief te installeren. Dus wat u nú installeert kan (en zal ongetwijfeld) nog op allerlei manieren kunnen worden bijgewerkt, aangepast en veranderd. Hoe ver dit zal gaan weet niemand, maar in theorie kan heel Windows worden vervangen, kunt u met advertenties worden geconfronteerd, of met zeurschermen die u prikkelen om andere Microsoft programma’s te kopen. Om over problematische updates die fouten in uw configuratie veroorzaken nog maar te zwijgen. Tegen dat alles kunt u in principe niets meer doen tenzij u uw computer van Internet loskoppelt of moeilijke blokkeringen in routers of firewalls gaat aanbrengen.

    Persoonlijk ben ik nog niet echt enthousiast over deze ontwikkelingen. Ik kies er dan ook voor om Windows 7 te blijven gebruiken, tenminste totdat de deadline voor een gratis upgrade in zicht komt. Maar zoals gezegd, dat is persoonlijk en daar kan iedereen anders over denken.

    Wél hoop ik dat iedere Windows gebruiker de moeite zal nemen om zich zorgvuldig te informeren over wat Windows 10 nu eigenlijk voor hem/haar betekent alvorens het te installeren, en zich niet blind staart op het koste wat kost willen hebben van de “latest and greatest”. Maar na 35 jaar ICT ervaring ben ik wat dat betreft niet optimistisch gestemd.

    Salutations, Jos

    #186469
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heren Jako en Jos le C.,

    Zeer bedankt voor de uitgebreide uitleg. Zelfs ik begin het nu te begrijpen.

    #186470
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een dwingende reden om over te stappen naar Windows 10 is er ook nog niet. Windows 7 en Windows 8 krijgen nog tot respectievelijk januari 2020 en januari 2023 beveiligingsupdates. Alleen de stok achter de deur die Microsoft heeft geplaatst door slechts een jaar lang de upgrade naar Windows 10 gratis aan te bieden, kan een reden zijn om toch voor juli 2016 de stap te maken. Dat scheelt later een kostenpost van 119 dollar.

    #186471
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben het met Jos eens eerst even de kat uit de boom kijken voor gratis updaten heb je nog een jaar.En bij Microsoft die bekent staat dat ze om de andere versie een slecht produkt afleveren.Te weten na windows 3.1goed,win2000 slecht,XP goed,Vista slecht,Win 7 goed,Win 8 slecht,win 10 nog even afwachten.
    Maar als het gratis is staan wij als rechtgeaarde hollander altijd voor in de rij.Maar wat Jos zegt dat het gelijk is aan de beta versie klopt niet helemaal.De keylogger en camera controle zit er niet meer in.Mijn ervaring met win 7 is prima ik wacht ook even hoe de reacties uit de zakelijke hoek zijn.Ben ook sysbeheerder geweest dus heb wel iets ervaring.

    #186472
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er mankeert in mijn ogen ook helemaal niks aan Windows8. Op een desktop computer is de tegelomgeving simpel uit te zetten en dan werkt alles als vanouds, ik had er totaal geen probleem mee.

    In W10 zie ik dat het switchen naar een VPN lang niet zo simpel meer is als onder W8. Onder W8 kon je rechts klikken op het verbindingsicoon en dan verschijnt het keuzemenu aan netwerken. Bij W10 is dat weg, je moet het netwerkcentrum in. Bijzonder omslachtig.

    #186442
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vooraf : wat heeft de aankondiging en vrijgeving van Windows 10 in godsnaam met F te maken ?
    Daar zijn volgens mij andere fora voor.

    Maar dóórdenkende, begrijp ik ‘m opeens : Bill Gates regeert de wereld, dus ook F. Natuurlijk, dat zal ’t zijn.

    Als we dan toch bezig zijn : kunnen de jongens & meisjes van MicroSoft eens hun licht doen schijnen op ’t jongste idee van de F minister van Justitie Taubira. Rijden zonder rijbewijs / rijden zonder geldig rijbewijs is niet langer ’n misdrijf, doch slechts ’n overtreding. Met alle juridische consequenties vandien.
    Ik denk dat Windows 10 hierachter zit. Want alles is marketing en marketing is alles.

    Peter (die vindt dat onverzekerd rondrijden ’n ernstig misdrijf is).

    #186444
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je kunt er op wachten tot mensen tegen zaken oplopen met deze upgrade die specifiek zijn voor Nederlanders in Frankrijk, zoals de taalkeuze.

    Als je in Frankrijk een PC hebt gekocht, dan kun je meestal kiezen uit Frans of Engels als installatietaal. Vervolgens zullen de meeste Nederlanders het Nederlands als taalpakket hebben geïnstalleerd en daarna merk je niets meer van die oorspronkelijke keuze.

    De upgrade moet echter verplicht in de oorspronkelijke installatietaal, anders is geen upgrade mogelijk en kun je alleen installeren zonder behoudt van je huidige programma’s en instellingen.

    Na de upgrade staat Windows10 dus weer in de oorspronkelijke taal, vaak Engels, en staat je toetsenbord ingesteld op US. Het intypen van je wachtwoord om verder te kunnen met de installatie is dan niet eenvoudig. Gelukkig is dat bij deze upgrade wel voorzien en kun je reeds op dat moment voor een Frans klavier kiezen.

    #186443
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Intussen zit ik alweer enige jaren op een Mac, OS X 10.10 en dat werkt prima, en heb ik Parallels (versie 10.2) aangeschaft waardoor ik Windows XP nog steeds kan gebruiken samen met mijn oude vertrouwde programma’s zoals Office (vooral Excel). Internet (die gevaarlijke onduidelijke wereld) benader ik wel via de beter beveiligde Mac. Zo gebruik je op een machine de 2 besturing systemen met ieder hun eigen plussen. Uiteraard zal Parallels weleens ophouden met de ondersteuning van Windows XP maar dat zien we later wel weer. Voorlopig geen behoefte aan Windows 10 want steeds meer berichten borrelen naar boven over de gevaarlijke grappen in de software.

    #186455
     Noë
    Sleutelbeheerder

    steeds meer berichten borrelen naar boven over de gevaarlijke grappen in de software

    Noem er eens een paar, kunnen we wellicht van leren.

    #186456
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even surfen op het ww net dan kom je nu al veel tegen….
    Laat eerst maar eens een jaar lang de hackers hun gang gaan. Dan zal blijken hoe veilig het werkelijk is windows 10. Maar goed hier even uit de consumenten hoek en de browser wereld wat op en aanmerkingen. Nog steeds niet dodelijk voor Microsoft maar wel een waarschuwing voor gebruikers
    • De Consumentenbond raadt consumenten die gesteld zijn op hun privacy af om Windows 10 volgens de standaardinstellingen te installeren.
    • “De tijd dat al je documenten en bestanden alleen maar op je pc thuis staan, lijkt met Windows 10 echt voorbij”, aldus directeur van de Consumentenbond Bart Combée. “Het systeem is nauw verweven met internet en dus moet je het behandelen als een soort Facebook. Daarbij bepaal je via privacy-instellingen wat wel en niet zichtbaar is voor een ander.”
    • Verder kan elk programma in Windows 10 unieke reclame-id’s uitlezen, wordt de locatie van de gebruiker standaard gevolgd en kan elk geïnstalleerde programma zien welke gebruiker is ingelogd met een Microsoft-account, zo waarschuwt de Consumentenbond.
    • Edge is de standaardbrowser overstappen op een andere browser is mogelijk maar je moet als consument nu twee keer zo vaak op de muis drukken en meer scrollen om de browser aan te passen. Dat is verwarrend, lastiger doorheen te navigeren en gemakkelijker om in te verdwalen”

    #186457
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En dat zijn ‘gevaarlijke grappen’?
    Het is A-niks nieuws en B- uit te zetten. Apple doet precies hetzelfde met OSX (klik), Google ook. Stemmingmakerij van de consumentenbond die nog nooit iets heeft begrepen van ICT. Vroeger kwamen ze steevast met een PC aankoopadvies op het moment dat de betreffende PC niet meer te koop was. Ken je deze uitspraak nog van de consumentenbond: “software moet vrij zijn van bugs”, een onzinnige uitspraak.

    Het aanpassen van de standaardbrowser in Windows 10 is zo eenvoudig dat het niet de moeite waard is om het uit te leggen.

    Wie toch elke communicatie van z’n PC met Microsoft uit wil zetten kan z’n hosts file aanpassen en dit onmogelijk maken.

    #186458
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Jako: ‘ Het aanpassen van de standaardbrowser in Windows 10 is zo eenvoudig dat het niet de moeite waard is om het uit te leggen. ‘

    Nu, ik doe het toch maar, in het ENG, kunnen we meteen deze computerinformatie afsluiten.

    Win 10 privacy instellingen aanpassen

    #186459
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goed zo scharrelmuis met dromen, eenvoudig is het niet om de standaard browser aan te passen laat staan als je een vreemde browser wilt installeren en aanpassen. Normaal niet te doen voor digibeten.
    En Jako ik maak geen stemming, ben reuze blij met winXP en heb geen angst voor het uitvallen van service want internet doe ik via Safari op de Mac.
    Kijk eens naar alle problemen met Facebook hoe alles voor je het weet op straat ligt door toe doen van enkele slimmeriken. Bij OS X (mac) moet je (nog wel) bewust iCloud inschakelen zo niet staat het uit. The CLOUD een prachtig fenomeen bereikbaar voor een ieder dus te hacken. Maar waarom de cloud als je nog geen 3 terra bytes aan data hebt en een HD dat gemakkelijk aankan en zo’n Hd kost weinig zie het als een verzekering.

    #186460
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ha Krasse Knar, blij iemand te treffen die ook met Yosemite werkt.

    Hebt u toevallig ook ’n Time Capsule en ’n lokaal wifi-netwerkje ? Ik krijg die twee niet met elkaar aan de praat, afzonderlijk werkt alles prima.

    Peter (die ’t nooit meer over MS zou hebben 🙂 ).

    #186461
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Petrus, Mr Petrus
    als ik je vraag goed begrijp kan je Mac dus wel met de TC communiceren maar niet via het wifi netwerk. Als dat zo is dan zitten de ethernet touwtjes niet zoals het hoort. 1 touwtje gaat rechtstreeks naar de router (livebox) en een 2 touwtje gaat naar het lokalenetwerk waar ook de pc sorry de Mac aanhangt voor zijn internet connectie. Dan kun je de TC ook nog een eigen wifi naam geven al dan niet voorzien van een wachtwoord, wel zo handig voor de visite om een gemakkelijke verbinding naar buiten te hebben.
    Als het iets anders dan moet je maar even een mailtje sturen dan houden we het verder onder ons.

    #186462
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als het iets anders dan moet je maar even een mailtje sturen dan houden we het verder onder ons.

    ’t Is inderdaad iets anders, ik ga u privé emailleren.

    Dank voor de bereidheid,
    Peter.

    #186463
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goed idee! Knorrige Knar. Het is altijd fijn om te zien dat nieuwe gebruikers van dit forum goede info of vragen hebben over het wonen en leven in Frankrijk. Zodra de qwerty azerty discussie op tafel komt gaan we het er weer over hebben.

    #186445
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ben met mijn HP laptop deze zomer naar Frankrijk gekomen en werkte met windows 7. Hier kreeg ik een vrij grote update en wonderwel later een automatische upgrade voor windows 10. Tijd verkend en mee gewerkt. Toch besloten terug te gaan naar windows 7 wat schijnbaar kan binnen een maand. De desbetreffende tool wordt dus geinstalleerd in je configuratiescherm. Het verliep naar wens allemaal en bij het opnieuw opstarten bleek echter dat windows 7 niet gestart kon worden omdat een bepaald onderdeel niet goed werkt. Gevraagd werd om de installatiedisk windows 7 en die ontbreekt. Ik kan er dus niets mee nu en werk op mijn tablet. Iemand een goede raad voor aanschaf windows 7 schjjf hier in Frankrijk?

    #186446
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een Windows 7 installatiedisk kun je hier als ISO bestand downloaden bij Microsoft, mits je in het bezit bent van de productcode.

    #186447
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is nou precies het punt. Ben niet in het bezit van de installatie disk en weet dus niet de code. Bovendien lastig omm met tablet te downloaden

    #186448
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En anders even goochelen naar torrent-files, er is ’n enorm aanbod.

    Peter.

    #186449
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij HP is windows7 normaliter af-fabriek voorgeinstalleerd en staat de productcode op een sticker aan de onderkant van het apparaat.
    Daarnaast is standaard de originele installatie software aanwezig in de rescue partitie op de harde schijf. Ik meen dat je bij een HP bij het opstarten op f11 moet drukken om in de restore procedure te komen.

    #186450
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Jaco…..de code ontbreekt gewoon en f11 doet verder niets. Het is gewoon niet toegankelijk omdat….” windows kan niet starten en dat wordt veroorzaakt door een recente hardware- of softwarewijziging. Plaats de windows-installatieschijf en start de ccmputer opnieuw”.
    Verder Jaco gedft hij als status 0xc0000225 weer.

    Vandaar dat ik op zoek ben naar schijf met windows 7. Wil deze best hier kopen, maar heb ik dan ook de NL uitvoering als keuze?
    Trouwens….leuk dat je meedenkt want ik vind het echt kl…..

    #186451
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor de goede orde, je moet zodra de HP wordt opgestart elke seconde op de F11 drukken. Niet te gauw opgeven. Ik heb het ook gehad (met een ander merk en een andere toets), maar het bleek dat je die toets echt telkenmale moet indrukken tot je response hebt. En je hebt aan deze link misschien wat.

    #186452
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Wanders,

    Voor de mededeling “windows kan niet opstarten” verschijnt, ziet u een aantal mededelingen van HP.

    Eén van die mededelingen verwijst naar een toets om een herinstallatie van windows te doen.

    Zodra u weet welke toets het is, de pc opnieuw opstarten met de desbetreffende toets ingedrukt gehouden. Dan zou de herinstallatie moeten beginnen.

    Wat Jako zegt snijdt echt hout.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?