Wet Openbaarheid van Bestuur

Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191862
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Weet iemand of er in Frankrijk een wet bestaat die te vergelijken is met de Nederlandse Wet Openbaarheid van bestuur?

    #191863
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goede vraag, volgens mij niet. Ik wilde ooit weleens ‘wobben’, maar kwam weinig verder.

    Er was ’n Médiateur de la République, sinds 2011 heet dit instituut Défenseur des Droits, maar die is er om conflicten met de overheid op te lossen. De noordelijke transparantie is iets anders.

    Lokale of regionale media zijn zeker géén middel, de Franse journalistiek is nogal gouvernementeel. Maar gelukkig zijn er nog enkele onafhankelijke media.

    Peter.

    #191864
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er is een plan OGP (Open Government Partnership) waaraan nu gewerkt wordt en dat vanaf komend voorjaar wordt gelanceerd/geimplementeerd. Het is een nationaal actieplan voor twee jaar met als doel de transparantie van het overheidsoptreden en openheid te bevorderen en nieuwe vormen van overleg, participatie en samenwerking met het maatschappelijk middenveld te initieren. Het zal volgend voorjaar worden gepubliceerd.
    Op de informatiewebsite van de overheid staat meer over dit project te lezen en u vindt er ook de nodige links.
    Een echte wet met betrekking tot openbaarheid van bestuur bestaat bij mijn weten in Frankrijk niet.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?