Wet bereikbaarheid hulpdiensten

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191795
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kan iemand mij vertellen of er in Frankrijk een wet bestaat die zegt dat een woonhuis bereikbaar moet zijn voor hulpdiensten? En als die bestaat, waar kan ik die vinden? Ik word niet wijs uit het doolhof van de franse wetgevingen en hoop op een eenvoudige link.
    Het gaat om het volgende:
    Toen wij ons huis kochten was er een goed begaanbare weg naartoe. Door extreem weer en af en toe een bevinkje is die weg verdwenen en slechts begaanbaar met een 4×4. Afgelopen zomer is er bij ons ingebroken, de gendarmes wilden per se onderzoek komen doen ivm actieve bendes in de regio. Ik moest ze zelf uit het dorp gaan halen.Ik ben hier vaak alleen en moet er niet aan denken dat er iets gebeurt en dat men mij dan niet kan bereiken.

    Nu willen wij graag opnieuw een weg aanleggen op eigen grond, die grond ligt hoger dah het riviertje ernaast (itt de oude weg) en zal dus veel duurzamer zijn. Nu begint de gemeente moeilijk te doen over de vergunning.
    Berichten van dorpsbewoners lopen erg uiteen. De één zegt dat we het gewoon moeten doen, het is toch eigen grond en zolang je geen huis bouwt mag je doen wat je wilt…de ander zegt dat ze vast niet zullen weigeren. Wij zijn zelf al een behoorlijk tijdje bezig met die weg en lopen alleen maar tegen problemen aan.

    Overigens, de weg wordt ook gebruikt door de gemeente zelf ivm waterleidingen die daar lopen, door de EDF, door eaux et forets. Maar ons huis staat ook op een site classé en dat geeft “problemen”. Aangezien de benedenbuurman steeds meer van de “weg”afhaalt door wèl te bouwen op diezelfde site classé kan er nu helemaal niemand meer langs, zelfs niet met een 4×4.
    Alvast bedankt voor het meedenken.

    #191796
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Eerste ingeving is om met de gemeente te gaan praten, maar dat is kennelijk al gebeurd. Op de Franse Google kom je met accès voie pompiers waarschijnlijk wel verder. Bovendien kun je nog je licht op steken bij SDIS (service départemental Incendie Secours, service infrastructure) van je departement.

    Wim

    #191797
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Wim,
    Dank voor je reactie. De SDIS inmiddels gebeld, ook zij zeggen dat ik maar eens met de gemeente moet gaan praten, ze weten niet of zo’n wet bestaat. Het kringetje is daarmee rond, want met de gemeente heb ik al zó vaak gesproken. Het lijkt erop dat we gewoon een weg aanleggen. Waarschijnlijk volgen er dan boetes, met een beetje gelukm niet. Maar boetes of niet, een weg zullen ze niet zo gauw weer afbreken…

    #191798
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Rimke,

    Uit uw verhaal kan ik niet direct opmaken of de weg waar u het over hebt eigendom is van de commune, of het een chemin rural of voie communal is, en of de gemeente in het verleden wel iets aan onderhoud heeft gedaan. Dat alles maakt namelijk verschil. In het merendeel van de gevallen is de commune verantwoordelijk voor het onderhoud, en is bovendien aansprakelijk voor eventuele gevolgen van het ontbreken hiervan. Bovendien moet de bereikbaarheid gewaarborgd zijn. Met deze artikelen gewapend zou u in een aangetekende brief de gemeente op haar verantwoordelijkheden kunnen wijzen, oftewel “engager la responsibilité de la commune”.

    Voor wat betreft het aanleggen van een nieuwe weg op uw eigen terrein ligt er toch een nuance. Op uw eigen grond mag u net zoveel wegen aanleggen als u wilt. Slechts voor heel grote werken kan een permis d’aménagement nodig zijn. Echter, uw eigengemaakte weg moet uiteindelijk ergens op de openbare weg uitmonden. En daar kan een probleem liggen, want daarvoor heeft u een autorisation d’acces nodig. Voor gemeentelijke wegen moet u daarvoor bij de commune zijn en voor departementale wegen bij het departement. De ervaring leert dat dit niet altijd eenvoudig ligt. Toen mijn buren een zwembad wilden laten bouwen moest een tijdelijke toegang voor de vrachtwagens vanaf de naastgelegen weg worden gerealiseerd. Zelfs die tijdelijke oprit kostte een hoop gesoebat waar je niet goed van werd, en de controles nadien of de oprit daadwerkelijk was verwijderd leken wel strenger dan een kwaliteitsaudit in een nucleaire centrale.

    Salutations, Jos

    #191799
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Jos,
    Ook dat is info waar ik wat aan heb! Ben even heel druk met andere zaken, maar zodra mogelijk zal ik eens de hele situatie schetsen, wie weet wat voor andere reacties er dan nog volgen. Alle beetjes helpen, en zeker ook de links die je geplaatst hebt. Alvast dank daarvoor.
    Gr. Rimke

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?