Werken in Frankrijk tegen kost en inwoning

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #190961
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Deze zomer ben ik afgestudeerd en ik zou graag een tijdje in Frankrijk gaan wonen en werken om mijn Franse taalvaardigheid te verbeteren. Ik wil eerst een talencursus gaan volgen, maar voor daarna ben ik op zoek naar een (simpel) baantje.

    Over mezelf: ik ben 22 jaar en ik heb nu zo’n 4 jaar op mezelf gewoond, in Groningen en Amsterdam. Ik heb verschillende baantjes gehad, waaronder baantjes in de horeca. Daar gaat mijn voorkeur naar uit, maar ik sta voor veel dingen open. Mijn Frans is prima (B1 ongeveer), maar ik spreek het nog niet vloeiend. Na mijn talencursus en onderdompeling komt dat vast snel.

    Graag zou ik ergens werken tegen kost en inwoning. Ik ben beschikbaar in de maanden november en december, eventueel ook in januari en maart. Mochten jullie iets weten, dan hoor ik het graag.

    Groeten Peter

    #190962
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Peter,
    Het werken tegen kost en inwoning in Frankrijk is verboden. De werkgever moet je minimaal een stagecontract aanbieden met daarin duidelijke afspraken, zoals werktijden, omschrijving van de taken en ook beloning.
    Kost en inwoning mogen wel worden aangeboden als extra arbeidsvoorwaarden, maar niet in plaats van beloning.

    #190963
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Mariette,
    Bedankt voor uw reactie. Ik zal hier alert op zijn.

    Ik zou nog steeds graag een paar maanden in Frankrijk werken, dus als iemand een manier weet dan hoor ik dat graag.

    #190964
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je echt snel Frans wilt leren, kan dat het beste in een bedrijf waarin iedereen Frans spreekt en je veel met mensen (klanten) omgaat.
    Ik denk dat de timing niet geweldig is. In de zomerperiode is er wel werk, bijvoorbeeld op campings. Maar wellicht is er iets te vinden in wintersportcentra.
    En inderdaad, alleen met kost en inwoning zijn verboden. Bovendien is het verstandig om gewoon tegen ziektekosten e.d. verzekerd te zijn.

    Steven

    #190965
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Steven, bedankt voor uw reactie. Ik zal eens kijken naar wintersportcentra.

    #190966
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wel vraag ik mij het volgende af:
    1. als u in Nederland woont en verzekerd bent voor ZVW en AWBZ, dan is er geen bezwaar tegen een verblijf van (naar ik meen) een half jaar in het buitenland. U blijft dan krachtens de Nederlandse wetgeving verzekerd voor ziektekosten.
    2. het is de vraag wat krachtens de Franse wetgeving onder “werken” wordt verstaan. Geldt dat voor een (postgraduate) stage die tot doel heeft de kennis van de Franse taal te verbeteren?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?