wel of niet geaard stopcontact

Dit onderwerp bevat 14 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199241
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In mijn pas gekochte vakantiehuis zit een aantal geaarde stopcontacten. Ik ontdekte echter dat enkele daarvan niet zijn aangesloten met een aard draad en ik weet ook niet of de aardleiding is aangesloten op een goed aardpunt.
    Ik heb wel een spanningsmeter met een + en een – met pen, maar weet niet hoe ik een en ander kan controleren.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

    #199245
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Stopcontacten testen gaat het snelst en betrouwbaarst met een speciaal metertje zoals deze. Ik heb dat ding zelf en het werkt prima.
    U ziet hiermee direct of de aarde is aangesloten, of de fase en neutraal goed zitten, en u kunt de aardlek testen. Dat alles zonder enig persoonlijk risico.
    Lijkt mij een verstandige investering in elk FR huis waar men twijfelt over de kwaliteit van de electra.

    Salutations, Jos

    #199255
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Yana,

    Wil je zeker weten of de elektriciteit in je huis goed is. Kun je beter een elektricien laten meten en kijken of het geheel correct is. Ik wil je niet bang maken maar, die kosten staan nooit tegenover een kortsluiting met brand. Met het oog op de huidige regelgeving qua elektriciteit en verzekering voor je huis moet dit in orde zijn.

    M.vr.gr. Richard

    #199244
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Quote:
    Quote uit Richard Halberstadt op 15/04/2014 11:36
    Hallo Yana,

    Wil je zeker weten of de elektriciteit in je huis goed is. Kun je beter een elektricien laten meten en kijken of het geheel correct is. Ik wil je niet bang maken maar, die kosten staan nooit tegenover een kortsluiting met brand. Met het oog op de huidige regelgeving qua elektriciteit en verzekering voor je huis moet dit in orde zijn.

    M.vr.gr. Richard

    Met alle respect, maar ik kan écht niet meegaan in die bangmakerij die tegenwoordig mode is, waarin men je het liefst een gediplomeerde elektricien wil aanpraten om een stekker aan een schemerlamp te zetten. Of een professionele loodgieter om een kraanleertje te vervangen, of een automonteur om de banden van je auto op te pompen.

    Yana wil gewoon weten of de aarding van de stopcontacten in haar huis in orde is. Lijkt me heel verstandig en dat kun je prima zelf controleren met zo’n goedkoop metertje. Volslagen ongevaarlijk en probleemloos door iedereen zelf te doen. Helemaal niet nodig om daarvoor een fortuin te gaan uitgeven aan een Franse elektricien.

    Overigens, als Yanna het huis recent heeft gekocht, is er veelal een diagnostic electricité voorhanden, waarin staat hoe het met de elektrische installatie gesteld is. Dus als er grote risico’s zijn op kortsluiting, brand, electrocutie of meltdown zou dat hierin moeten staan. Zo niet, ook geen aansprakelijkheidsproblemen met de verzekering, want dan heb je te goeder trouw gekocht.

    Salutations, Jos

    #199243
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben volledig akkoord met Jos le Conseiller. Je kan eenvoudig zelf controleren of je stopcontact verbonden is met de aarde, voor zoiets hoef je geen professional te zijn.
    Maar als de vraag niet alleen dito stopcontact maar het hele aardingssysteem behelst, dan wordt dit wat ingewikkelder. Het zou namelijk kunnen dat je stopcontact wel correct verbonden is met het aardingsysteem, maar dat het aardingsysteem zelf niet OK is. Het einde van het aardingsysteem is een geleider in de aarde (draad of pin), die “verloren stroom” afleid naar de aarde. Dit uiteinde controleren op de kwaliteit van overdracht (m.a.w. een lage weerstand) vraagt speciale apparatuur. Mogelijk is de weerstand te groot, en dan deugt de hele aarding niet. Is dit uw vraag of gaat het enkel over het stopcontact?
    Ik zou aanraden: controleer zelf de verbinding met de aarding in het stopcontact. Is die OK, dan is in 99,9 gevallen op 100 het probleem opgelost.
    Wil je dan nog de 100% zekerheid hebben, laat dan de aardingsweerstand controleren. Belangrijker lijkt mij echter te controleren of alles delen van het electriciteitsnet beveiligd zijn door een verliesstroomschakelaar (interupteur différentiel). Dat is het belangrijkste inzake personenveiligheid. Is dit niet duidelijk, dan leg ik het graag wel verder uit

    #199242
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Voor de goede orde, met het door mij hierboven genoemde metertje kan worden getest of de aardlekbeveiliging (aardlekschakelaar, interrupteur/disjoncteur differentiel) goed functioneert. Men kan op dit apparaatje zelf een lekstroompje genereren, regelbaar van 10A tot 30 mA. Bij maximaal 30A zou de aardlekbeveiliging in werking moeten treden. Dit kan men eenvoudig aan elk geaard stopcontact testen.

    Als deze test faalt, met andere woorden zelfs bij een lekstroompje van 30 mA slaat de aardlekbeveiliging bij geen van de aanwezige stopcontacten uit, dient de zaak verder onderzocht te worden zoals Michel hierboven terecht opmerkt.

    Salutations, Jos

    #199246
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat een oplichters bij Conrad.NL daar is de meter 7 euro duurder.
    Willem

    #199247
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Quote:
    Quote uit Guillaume le Conquerant op 20/04/2014 12:53
    Wat een oplichters bij Conrad.NL daar is de meter 7 euro duurder.
    Willem

    De meter is van het merk Multimetrix dat behoort tot de Franse groep Chauvin Arnoux. Dus misschien is de Franse meter daarom bij de Franse Conrad wat goedkoper. Zoals Spaanse sinaasappelen goedkoper zijn in Spanje dan in Noorwegen. Just sayin. 🙂

    Salutations, Jos

    #199248
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hmmm bedankt voor je info Jos. Ik zit de komende twee weken in Frankrijk, maar eens neuzen of ik hem misschien in een bouwmarkt kan vinden.

    Willem

    #199249
     Noë
    Sleutelbeheerder

    19.90 euro bij leroymerlin. Lijkt mij dezelfde als die van Conrad. Ik ga er morgen een halen, ze zijn geopend.
    wimb

    #199250
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor alle reacties. Interessant om zo de verschillende invalshoeken mee te krijgen. Het lijkt mij goed om zo’n apparaat aan te schaffen. Op dit moment gaat het er gewoon om de schakelaars in de keuken na te kijken op het al dan niet geaard zijn.
    Michel, kan jij nog iets zeggen over die verliesstroomschakelaar?

    #199251
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Yana,

    en korte beschrijving van de verliesstroomschakelaar (aardlekschakelaar, interupteur différentiel) is op deze website hier onder 3.5 te vinden.

    #199252
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aha, aardlekschakelaar… dat zegt mij meer. Die zijn volgens mij goed in orde. Ziet er redelijk nieuw uit.

    #199253
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Yana,
    maar zeker, zoals Rob schreef, zo nu en dan testen.

    #199254

    Onder het motto beter laat dan nooit, en omdat de regen me naar binnen heeft verdreven, nog een aanvullende opmerking bij deze aardingsdiscussie van vorig jaar. Alleen van belang voor hen die nog een inspectie van de elektrische installatie door de Consuel voor de boeg hebben. Tussen die aardpinnen van stopcontacten en het centrale aardpunt in de groepenkast moet de weerstand minder dan twee Ohm bedragen. Met de meters zoals hierboven genoemd meet je wel of die aarde er inderdaad is, maar het meten van dit soort zeer lage weerstandswaarden lukt met de standaard multimeters niet. Die werken met een teststroom van hooguit een paar milli-ampère, en daarmee krijg je geen betrouwbaar resultaat te zien. Je moet daarvoor meten met stromen in de orde van grootte van een paar honderd milli-ampère.

    Wanneer alles goed gemonteerd is en er kwalitatief goede stopcontacten gebruikt zijn kom je niet snel in de gevarenzone. Maar wanneer je te goedkoop materiaal gebruikt en dan ook nog eens een stel stopcontacten “daisy-chained” (répiquage), dan kun je problemen verwachten met een ijverige Consuel inspecteur. Die heeft een handig metertje bij zich dat een tevreden “beep” laat horen wanneer er minder dat twee Ohm gemeten wordt. Of het apparaatje zwijgt onheilspellend. Anderhalf jaar geleden liep een Brit tegen dit soort problemen op.

    En wat het zelf meten van de aardingsweerstand betreft die hier in Frankrijk vanwege het zogenaamde TT stelsel 100 Ohm of lager moet zijn: dat kun je door een gediplomeerde electricien laten doen, maar voor het zelfde bedrag koop je tegenwoordig niet onverdienstelijke aardingsmeters.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?