Dit onderwerp bevat 17 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201480
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Nog een paar kleine dingen en het is klaar. Om een beetje op te schieten vraag ik maar. Alles zelf uitzoeken kost te veel tijd.

    Kan de afvoer van de WC met een “manchon de dilatation” op de afvoerbuis worden aangesloten ? Het komt wel achter de wand, ik kan er nooit meer bij.

    Idem voor de afvoer van de douchecabine.

    wimb

    NB om de een of andere reden zijn de twee plaatjes niet te zien
    hier dan maar de losse links :
    http://wimx.net/grangette/wp-content/uploads/2016/04/P4270711_1200.jpg
    http://wimx.net/grangette/wp-content/uploads/2016/04/P4270714_1200.jpg

    #201484
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zomaar ’n schot voor de boeg, want ’t plaatje is me niet geheel duidelijk : wat is de diameter van die afvoer ?
    Moet daar geen “sanibroyeur” tussen ?

    Brrrrrr.

    Peter.

    #201485
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De diameter van de WC pijp is 100mm, die van de douche 40
    wimb

    #201486
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wim (wannox),
    bekend probleem. De afvoer van de hangtoilet-unit is in PE (Polyethyleen) en dit moet aangesloten worden op PVC (Polyvinylchloride). Dat lukt niet met plakken. Er moet een aansluiting met een rubberen manchet geplaatst worden, dus een manchon de dilatation, zoals je reeds schreef. Ook nuttig voor de opname van thermische expansie.
    Bij de douche zie ik geen problemen, alles is PVC, maar ook hier is een manchon de dilatation zeker nuttig.
    @petrus: Ik zie geen noodzaak voor een sanibroyeur. Leidingen met voldoende diameter, voldoende afschot (min 0,5%, beter 1,0%).

    #201487
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Boeiend onderwerp voor mij. De hele badkamer begane grond gaat hier op de schop. Wordt een internationaal gebeuren, douche italienne en wc japonaise. De laatste wordt een Geberit met warmwaterdouche, föhn, stankafvoer in de pot en nog meer van dergelijke foefjes.

    We hebben extreem zacht water hier, maar in het zeepbakje van de wasmachine vind ik altijd een bruinige vette aanslag. Kan deze aanslag op den duur niet het douchesysteem van de Geberittroon aantasten? De fabrikant denkt van niet en de plombier denkt dat een apart filter op de wateraanvoer voldoet.

    Vaak wordt onze waterleiding afgesloten, omdat ons huis de laatste en laagste is op een sterk verouderd systeem. Daarna wordt de compteur verwijderd en moet ik dagenlang water over ons terrein laten lopen om de leiding te reinigen. Er werd al een filter achter de compteur geplaatst.

    Wat is wijsheid? Een extra filter binnenshuis voor het hele systeem en dan nog een filter voor de badkamer. En welke filter is dan aan te raden?

    Wie heeft hier ervaring mee?

    #201488
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De diameter van de WC pijp is 100mm

    Gelukkig, géén sanibroyeur !
    🙂

    Peter.

    #201483
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Waterfilters voor drinkwater zijn alleen goed voor de fabrikant. En chloor verdwijnt ook wel als je het water even laat staan, of in de koelkast zet.

    JS

    #201489
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het gaat hier niet om water om te drinken alhoewel we in het westen drinkwater door de wc spoelen. Het gaat niet om kalk, chloor of ijzer.

    Ons drinkwater wordt geregeld in de keuken afgetapt voor een analyse bij het departementale laboratorium. En dan blijkt er toch argile in te zitten.
    Kleirestanten dus en dat kan komen door het meer waaraan we wonen, uitgeslepen uit broze rotsen, dat een enorm gebied van drinkwater voorziet.
    En omdat dat water uit dat meer na reiniging en vervoer naar de watertorens dat kleigehalte behoudt, hebben de laatste ontvangers in de laagste gebieden toch meer kleiresidu in het drinkwater, aldus ons waterbedrijf. Wij vermoeden dat er ook wat klei in ons water komt door de veelvuldige waterleidingbreuken, wanneer er weer een boer door de leiding ploegt. Maar dat ontkent onze fournisseur.
    Nu blijkt klei het beste reinigingsmiddel te zijn voor drinkwater maar het is nog niet duidelijk welke schade die berokkent aan apparaten. Onze wasdroger moet geregeld gereinigd worden door de elektricien wegens een vettige aanslag hoewel wij geen wasverzachters (hoeven te) gebruiken.
    Ook de moderne kranen lopen er op vast. Wij kregen al eens nieuwe kranen vergoed door ons waterbedrijf.
    Mijn vraag is, of er mensen zijn die ervaring hadden met waterfilters die kleiresiduen kunnen tegenhouden. En of mensen ervaringen hadden met deze residuen in het water en de gerberit-wc.

    #201490
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Is het een idee de aanslag uit de apparaten te laten analyseren? Dan weet u meteen waar het van komt, en of het kwaad kan.

    Overigens is er hier in Nederland een gezondheidsgoeroe die adviseert kleipoeder opgelost in water te drinken. Maar goed, idioten zijn overal.

    JS

    #201491
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Mimi,

    Ik vind het een beetje buiten het onderwerp van dit draadje, maar de beheerder kan het altijd nog verplaatsen naar een nieuw onderwerp.

    Het verschijnsel van argile in het drinkwater kennen wij: water uit eigen bron in een zeer kalkrijk gebied met ook lagen argile. Als het heeft ge-onweerd dan zit er meteen veel argile in het water, vermoedelijk losgemaakt door ondergrondse turbulentie en meegespoeld door oppervlakte water.

    Na een onweer laten we een buitenkraan wat harder lopen om het water in de toevoerleiding goed te laten doorspoelen (water komt uit de natuur en gaat terug in de natuur).
    Binnenshuis hebben we een 25 micron waterfilter van het fabrikaat Cintropur . Na een onweer moet het filter worden schoongemaakt (afgespoeld) of moet het vervangen worden. Dit is op zich zelf wel een klusje wat enig kracht vergt in verband met het goed dicht draaien van het filterhuis.
    Ik overweeg er een extra filter van 75 of 100 micron voor te zetten om groffe deeltjes eerst af te vangen zodat het 25 micron filter niet zo snel vervuilt.
    Onze ervaring met het 25 micron filter is dat dit de argile er vrijwel geheel uithaalt. Wij hebben geen last dat het thermostaatkranen of de wasmachine vervuilt. Wel ontstaat na verloop van tijd in de waterketel kalkaanslag die een beetje bruinig is maar dat verdwijnt na ontkalken.
    Als een waterkraan eerst kort goede druk levert om vervolgens in druk terug te lopen dan weten we dat het filter moet worden gereinigd :-).

    Staat in de analyses die van jullie water zijn gemaakt iets over de deeltjes grootte van de argile? Dat kan dan een richtlijn voor je zijn voor een eventueel aan te schaffen filter.

    Jan Joost

    #201492
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wc aansluiten heeft dus alleen te maken met afvoer. En dus niet met aanvoer?
    Dat gaat mijn (vrouwelijke) logica te boven alhoewel ik als docente heel wat gawalo- en elektro-klassen de NEN-boeken heb leren hanteren.

    De wc van Gerberit 8000 plus moet ongehinderd krachtige watertoevoer hebben.
    Vandaar dat ik dit hengeltje uitgooide en ik ben er blij mee want Jan Joost gaf me goede adviezen, waarmee ik verder kan gaan zoeken. Bedankt!

    Succes met het aanleggen van wc’s zonder wateraanvoer. Dat wordt letterlijk en figuurlijk emmeren (geintje).

    #201493
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mimi,
    natuurlijk hebt u het goed begrepen:
    Dit stukje begon over de afvoer, maar uw Geberit à la Joponnaise heeft ook een goede watertoevoer nodig.
    Helaas heb ik geen ervaringen met argile in water. Volgens mij bestaan bij argile bestanddelen die eruit gefilterd kunnen worden maar ook bestanddelen die compleet opgelost zijn.
    Het blijft dus wachten op de echte deskundige.

    #201494
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor de hulp, dat lijmen wist ik vroeger wel, maar ik was het toch even vergeten.
    De WC is aangesloten, ook de water toevoer, maar die stopt in de kelder, daar komt er tijdelijk een tuinslang aan die op de enige waterkraan is aangesloten.

    Op de foto heb ik drie etages aan elkaar geplakt, zo is een beetje te zien hoe het zit. De 100mm pijp gaat met een dubbele S bocht achter een balk langs. Omdat er daar veel bochtjes in zitten zag ik geen kans om de douche afvoer er ook op aan te sluiten. Vandaar een tweede valpijp van 50mm. Beneden en boven komen ze bij elkaar.

    De waterleiding heeft hier beslist een filter nodig; af en toe komt er een dikke regenworm ui de kraan. Maar eerst moet er nog een echt deurtje voor de bron dan kan er geen ongedierte meer in. Filters vind ik dus ook interessant.
    wimb

    #201481
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Toch een (voorlopige) laatste vraag : de muur wordt geïsoleerd en er komt dus ook een dampscherm (pare-vapeur).

    Moet nu het dampscherm voor de WC langs of moet het er achter ?

    Ik heb er absoluut niets over kunnen vinden, het lijkt wel of niemand een dampscherm bij een inbouw WC plaatst.

    Mij lijkt dat het dampscherm zoveel mogelijk tegen de isolatie aan moet, zonder een enorme tussenruimte als de WC. Dus achter de WC langs.

    wimb

    #201482
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wim,
    mijn gedachten hierover zijn:
    Het dampscherm moet het in huis ontstaande vocht eraan hinderen in de isolatie te diffunderen, zie bijv. hier.
    Is er bij de WC iets dat tegen diffunderend vocht beschermd moet worden? Volgens mij niet.
    Als het scherm achter de WC loopt kan dit, mits reeds vóór de montage van de WC-unit aangebracht, prima doorlopen en de daarachter liggende isolatie beschermen. Dat doet het scherm ook als het vóór de WC-inbouwunit ononderbroken langsloopt.
    Ik zou de beslissing daarvan laten afhangen bij welke methode een doorlopend scherm het makkelijkst te realiseren is.

    #201495
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jan Joost, bedankt voor je tips. Aan de hand van wateranalyse heeft onze loodgieter de Cintropur NW 25 Duo-CTN uitgekozen. Die is geschikt voor het reinigen van putwater en opgevangen regenwater, dus ook voor ons soms wat drappige leidingwater. Een dubbel systeem dus. Ik heb jouw bevindingen geprint. Ik zie best op tegen het geregeld losschroeven van de filters, ook al wordt daarvoor een “clé” meegeleverd.

    #201496
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zie best op tegen het geregeld losschroeven van de filters, ook al wordt daarvoor een “clé” meegeleverd.

    Mimi, hiervoor hoeft niemand bang te zijn. Wie een waterkraan bedienen en een stofzuigerzak vervangen kan kan ook dit. 😉
    Kleine tip: de schroefdraad insmeren met siliconevet, grafiet of gewoon smeervet.En beslist de filters liever te vroeg dan te laat vervangen!

    #201497
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt, bricoleur. Print ik ook uit. Mijn hele onderkeldering hangt vol met dergelijke tips, keurig in plastic hoesjes. Bij de cv-ketel, bij de afsluithendel voor buitenkranen, bij de hendels om warmwatercircuit van cv om te zetten in die van de boiler, bij de tijdklokken in de stoppenkast. Zo kom ik er wel.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?