Dit onderwerp bevat 15 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191086
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Graag wil ik water uit de (schone) rivier gebruiken om de tuin te sproeien. Ik wil hiervoor een elektrische pomp gebruiken en een kleine zwenksproeier. De afstand tot de rivier is bijna 60 meter en het hoogteverschil ruim 5,50 m. Wie kan mij adviseren hoe ik moet bepalen welke pomp (aantal Watt) ik hiervoor nodig heb.

    #191087
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vercoiran,
    het gaat niet om het vermogen [Watt] van de motor maar om de karakteristica van de pomp, namelijk
    – opvoerhoogte [m] respectievelijk druk [kg/cm²], en
    – volumestroom [m³/h].
    Hieruit volgt dan het nodige motorvermogen.
    De opvoerhoogte (de druk):
    Als u boven op uw terrein een sproeidruk van 3 [kg/cm²] wilt hebben, moet de pomp bij een opvoerhoogte van 5,5m (wat overeenkomt met 0,55 [kg/cm²]) en een geschat drukverlies van 0,5 [kg/cm²] in die 60m leidinglengte een druk van minimaal 4 [kg/cm²] leveren.
    De volumestroom
    Hoeveel water [m³/h] of [liter/min] een zwenksproeier versproeit heeft durf ik niet te zeggen – is het 5 [liter/min] of 15 [liter/min]? Dat zou ik eerst moeten meten.
    Vergunning?
    En ik kan helemaal niets daarover zeggen of het toegestaan is aan een (openbare) rivier water te onttrekken. Op de mairie navragen?

    #191088
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Le bricoleur,
    Dank voor je snelle reactie. Qua capaciteit denk ik dat ik aan 10 tot 15 lt. per minuut voldoende. Naast de door mij genoemde opvoerhoogte zal het water dus ook nog “hoog” moeten spuiten uit de zwenksproeier. Weet niet of dat extra “vermogen” vraagt. Ik wil de sproeier met een gewoon formaat tuinslang aansluiten op de pomp.

    Voor wat betreft de vergunning denk ik dat het wel is toegestaan omdat de buren links en rechts het rivierwater ook gebruiken voor de tuin en moestuin. Maar vor de zekerheid even navragen bij de mairie.

    #191089
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Naast de door mij genoemde opvoerhoogte zal het water dus ook nog “hoog” moeten spuiten uit de zwenksproeier.

    Daarvoor waren de 3 [kg/cm²] sproeidruk bedoeld.

    #191090
     Noë
    Sleutelbeheerder

    let erop dat je wel een ‘self primende’ pomp koopt anders moet je zelf een priming de pump uitvoeren. Wat de franse benaming doorvoor is, weet ik niet.Wij begieten ons park in Bennebroek met water uit de Leidesevaart.

    #191091
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zie hier:
    https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=pompe%20a%20eau%20amor%C3%A7age%20automatique

    Pompe à amorçage automatique / pompe auto amorçante = zelfaanzuigende pomp = self primimg pump, dus een pomp die het water zelf aanzuigt, zonder dat men pomp en aanzuigleiding eerst met water moet vullen.

    Grote keuze bijv. hier:
    http://www.cdiscount.com/maison/r-pompe+a+eau+auto+amorcante.html#_his_
    maar vreemd genoeg is bij een aantal pompen niet de volumestroom (= debiet of opbrengst) aangegeven, maar alleen de druk.

    #191092
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Le bricoleur en Hari Seldon,

    Begrijp ik goed dat ik (samengevat) dus moet zoeken naar een pomp die:
    zelfaanzuigend is en een druk kan leveren van 4 kg/cm oftewel 4 bar. Daarbij ongeveer 900 liter per uur kan leveren.
    En me dus niet druk hoef te maken over het aantal watts dat wordt aangegeven.
    Bij sommige pompen wordt overigens alleen de maximale opvoerhoogte gegeven.
    Kan ik dan de benodigde druk terugrekenen naar meters opvoerhoogte?

    johan

    #191093
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Johan,
    het is OK op de druk resp. opvoerhoogte en de volumestroom te letten. 4kg/cm² oftewel 4 bar is gelijk aan ca.40m opvoerhoogte.*
    De pompen hebben dan een motor met het nodige vermogen (Watt).
    Als alleen de opvoerhoogte (m, of kg/cm², of bar) aangegeven is weet men nog niet wat de volumestroom is; een goede fabrikant geeft die allebei aan.

    De aangegeven druk en volumestroom geven overigen maar één punt van de pompenkarakteristiek aan. Kort gezegd wordt de volumestroom hoger als de (tegen)druk geringer wordt.

    *Vraag: Kan ik dan de benodigde druk terugrekenen naar meters opvoerhoogte?
    Antwoord: Bij water met een soortelijk gewicht van 1 kg/dm³ is de opvoerhoogte [m] gelijk aan druk [kg/cm²] x 10.

    #191094
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik was een put aan het leegpompen en de slang aansluiting schoot los.
    Nu heb ik de troep binnen gekregen, de gang is helemaal nat.

    Dus moet er goed schoongemaakt worden, helemaal tot aan de voordeur.
    Kan er wel hulp bij gebruiken. Poetsen!

    Les: zorg dat het goed vast zit, en komen krachten op.

    #191095
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is weer droog en nog belangrijker; het ruikt weer fris.
    Foutje, krijg je als je zo hard moet werken;>)

    Om te voorkomen dat het nog eens langs komt, heb ik het multitalige boekje er eens bij gepakt, nog nooit ingekeken natuurlijk. En helemaal onderaan op pagina 61 de rubriek ‘problemen’ staat dat je een speciale klem moet gebruiken.

    Bestelnummer staat erbij, afhankelijk van de diameter slang, en bij mij is dat 46 mm. Eens even gekeken, en dat is een klem die op twee plaatsen de slang vastklemt, met in totaal vier moertjes. Die ga ik voortaan gebruiken.

    #191096

    Er kan dus helaas geen detective worden geschreven met als titel: “The case of the missing manual”. Eerder een case van RTFM. Nou laat ik dat zelf vaak ook achterwege, behalve bij de reparatie van elektronische apparatuur. Dan kun je meestal niet zonder. Hoewel: defecte elco’s (electrolytische condensatoren) laten zich vaak visueel al opsporen. Deze vier in een high-end Samsung tv stonden iets bol, begonnen bijna te lekken. Slechts drie jaar oud. Voor een klein bedrag vier nieuwe van meer professionele komaf en toen was er weer een stevig 48-inch beeld.

    Om nog wat verder af te dwalen, er is al genoeg serieuze praat op dit forum. Grappig: in de beginjaren van de pc constateerde één van de onderwijzers op een basisschool dat de aanpak tussen jongens en meisjes behoorlijk verschilde. De jongens begonnen meteen wat te rommelen, kijken wat er gebeurt, we zien wel waar het schip strandt. De meisjes waren voorzichtiger: eerst de gebruiksaanwijzing goed lezen, banger iets kapot te maken, en daarna pas achter het toetsenbord. Door de onderwijzers gevreesde commando’s in die tijd: del *.* en format c:.

    #191097
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rata,
    u schreef:
    een klem die op twee plaatsen de slang vastklemt, met in totaal vier moertjes.
    Dit is niet duidelijk voor mij.
    Wat voor ’n soort slagklem is dat?
    Een plaatje of andere verwijzing?

    #191098
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb het niet goed uitgelegd, het zijn eigenlijk twee vierkantsboutjes met twee moeren. Een soort mof.

    #191099
    #191100
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, zoiets, het is nog niet binnen.

    #191101
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt. Weer iets geleerd.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?