Waterleiding aanleggen

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200810
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In ons vakantiehuis willen wij de waterleiding vervangen, hiervoor hebben wij gekozen voor het PER (polyéthylène réticulé) systeem.
    Op de site van Leroy Merlin vond ik een schema met daarop aansluitingen met verschillende diameters.
    Mijn vraag is waarom is het noodzakelijk om verschillende diameters te gebruiken.
    Diameters aansluitingen

    Met vriendelijke groet,
    Paul

    #200813

    Please Paul, suggested reading, you should have known better: waterleiding plannen, aanleggen, druk- en debiet problemen, handige tips, diversen en als uitsmijter iets over de aanleg van een badkamer.

    Vergelijk het maar met de elektra: wanneer je te veel stroom door een te dunne draad jaagt krijg je door de eigen weerstand spanningsverlies. Verlichting gaat automatisch op een lager pitje branden zonder aanschaf van en dure dimmer. In het ergste geval gaat bekabeling de fik in door warmteontwikkeling: je bedrading als straalkacheltje. Bij waterleidingen is het minder erg, krijg je een miezerig straaltje water uit de kraan. Of ben je ecologisch zeer verantwoord bezig door onder een druppelende douchekop te staan.

    #200814
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je Rob,
    Inderdaad had ik beter kunnen weten…….gemakzucht…..!
    Prettige dag gewenst
    Paul

    #200815
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Paul,
    helaas kan ik je geen adviezen betreffende het werken met PER geven, zie mijn opmerking onderaan mijn afhandeling over het aanleggen van waterleidingen.
    Een ding is belangrijk: PER kan niet in ‘korte’ bochten gelegd worden. Bij de overgang van een ondervloer- naar een wandleiding kan men edoch een truc toepassen – ik had er nog een schets over in mijn archief.

    #200816
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Diameters aansluitingen
    Valt u hier iets op? Kijk bij de douche!
    Het lijkt wel spijkers op laag water of miren##ken, maar toch … 😉

    #200817
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    In aanvulling op de opmerking van Christian, in mijn ervaring is PER zeker geen “one size fits all” oplossing.

    Persoonlijk vind ik PER zeer geschikt voor het overbruggen van grote afstanden met zo min mogelijk (scherpe) buigingen. De PER leidingen leg je dan in een mantelbuis die wordt weggewerkt, bijvoorbeeld in een muur gefreesd, in een vloer gestort of in een holle metalstud wand verborgen. Groot voordeel van deze oplossing is dat als je later eens per ongeluk door een leiding heen boort, je de beschadigde PER leiding uit de mantelbuis kunt trekken en door een nieuwe vervangen. Zonder hak- en breekwerk dus.

    Voor detailwerk over kleine afstanden en/of met scherpe bochten heb je van PER meer last dan gemak. De buigradius is te groot voor scherpe hoeken, dus moet je daar noodgedwongen een koppeling gebruiken, maar die moet bereikbaar blijven en kun je dus niet afsmeren of betegelen. Het voordeel van vervangen van de binnenbuis vervalt ook, want met teveel koppelingen en scherpe bochten krijg je nooit een vervangende PER leiding door een mantelbuis heen. Voor dit soort werk gebruik ik liever de goede oude koperleiding, of de nieuwerwetsige PEX-Al-PEX oftewel Multicouche buis. Daarmee kun je veel gemakkelijker scherpe bochten en lastige vormen maken. Bovendien houden deze materialen hun vorm na buiging, terwijl PER weer elastisch “terugspringt”.

    Kortom, ik onderscheid voor mijzelf 3 vormen van distributie van water (waterleiding, verwarming, etcetera) door middel van leidingwerk. Dit inzicht is gebaseerd op “structured cabling systems” voor computernetwerken en is mutatis mutandis evengoed van toepassing bij “hydrocablage” voor leidingnetten:

    1) Macrodistributie. Tussen gebouwen onderling. PE slangen, die zwarte met een blauw biesje. Komen uit in een nourrice principal voor het gebouw.
    2) Minidistributie. Tussen vertrekken binnen een gebouw. PER leidingen in mantelbuis, van nourrice principal naar nourrice pièce, zodanig aangelegd dat de binnenleiding vervangbaar is.
    3) Microdistributie. Binnen één vertrek zoals keuken of badkamer. Koper en/of multicouche van nourrice pièce naar individuele verbruikspunten.

    Hopelijk draagt dit iets bij aan de oplossing voor uw vraagstuk.

    Salutations, Jos

    #200818
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goedemorgen heren,

    Hartelijk dank voor uw uitleg en verwijzingen, hier kan ik mee vooruit. Het betreft een eenvoudige installatie met weinig aansluitingen. In de sous sol kan ik goed uit de voeten met het, zonder scherpe bochten, aanbrengen van de aansluitingen.

    Prettig weekend gewenst, met vriendelijke groet
    Paul

    #200812
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Paul,
    zou het niet leuk zijn tijdens het werk een aantal foto’s te nemen, om trots aan je vrienden te tonen, voor het eigen archief en ter publicatie hier op het forum?

    #200811
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Christian,
    Dat zou inderdaad leuk zijn en ik zal proberen dit ook te doen (!). Als ik eenmaal bezig ben dan vergeet ik foto’s te maken. Zo is het ook gegaan toen wij het huis op naam kregen. Ik had mij voorgenomen om foto’s van de bestaande situatie te maken, echter toen ik in de gelegenheid was dit te doen, waren wij inmiddels druk bezig met opruimen en verbouwen.

    Maar wie weet, loopt het nu anders. In ieder geval zal ik het forum informeren zodra hiertoe een aanleiding is.

    Met vriendelijke groet en een groot compliment voor jouw perfecte website!!!!
    Paul

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?