Waterdebiet of -druk meten

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200895
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ons drinkwater komt van een bron die ca. 250 meter hoger is gelegen dan ons huis. Het stroomt door een dikke gewapende kunststofleiding (ik schat 45/40 mm)naar beneden. Onderweg zijn er een paar drukontlastingspunten.

    Wij zijn één van de 5 afnemers en hebben bij de aankoop van ons huis indertijd een recht op 25% van de opbrengst van de leiding verkregen (ligt vast in het koopcontract). De inwendige diameter van onze toevoerleiding is 20mm2 en dat is dus 1/4 van die van de hoofdleiding.
    Het is overigens fantastisch schoon en lekker water. Temperatuur altijd rond de 10C. en het loopt altijd!
    De afgelopen zomer was de druk echter erg laag geworden en de opbrengst bijna te weinig om een douche te nemen terwijl we normaliter een druk van ca. 1,5 bar hebben.

    Ik zou de opbrengst van het systeem en van onze leiding willen controleren, maar hoe doe je dat op een eenvoudige manier zonder grote ingrepen in het systeem en zonder de aanschaf van dure apparatuur? (Meten in “gevulde emmertjes per minuut” zie ik overigens als vrij problematisch vanwege de benodigde hoeveelheid emmertjes bij het meten van het gehele systeem).
    Vlak bij ons huis is een verdeelpunt met diverse kranen/leidingen in een put waar ik echter niet zomaar aan kan gaan sleutelen zonder grote trammelant met de eigenaar en de andere gebruikers te krijgen. Onderzoek zal dus in nauw overleg met de eigenaar moeten plaats vinden.
    Christian gaf recent nog een kort college over druk en leidingweerstand. De verschillende gebruikers wonen 300 tot 1500m’ van het verdeelpunt af waarmee het systeem lange leidingweerstanden kent bij ook nog aanzienlijke hoogteverschillen.

    Kijk uit naar jullie creatieve oplossingen….. 😀
    Jan Joost

    #200896
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor de druk:
    Een lange tuinslang aansluiten, met het uiteinde naar een hoger punt lopen (als dat kan) en kijken tot welke hoogte er nog water uit stroomt? Of een drukmeter uit een oude CV?
    En voor de hoeveelheid zou ik gewoon een metselkuip nemen…

    #200897
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gewoon een “surpresseur” met 100liter ballon nemen. Is een pomp die de druk tot een acceptabele 3 tot 4 bar brengt. Kost een paar honderd euro en altijd verzekerd van een behoorlijke druk. Aanleg vrij simpel.

    Steven

    #200898
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het voorstel van Steven is een werkbare oplossing, maar dan heb je misschien meer dan de afgesproken 25% van de totale opbrengst in huis gehaald, en natuurlijk ruzie met de andere 75%!
    Ik moet er even over nadenken.
    Wat moet ik overigens verstaan onder Onderweg zijn er een paar drukontlastingspunten? Hoe zien die er uit?

    #200899
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jan Joost,

    ik schreef eergisteren dat ik hierover nog even na moest denken.
    Dat heb ik nu gedaan, en toen ik het met een vriend over dit probleem had kwamen de volgende vragen naar voren:
    – water dat van 250 meter hoger komt moet in principe een redelijke waterdruk opleveren, in een statische situatie rond de 25bar.
    – bij fors watergebruik (bij jou en/of de andere gebruikers) zakt deze druk natuurlijk, en daardoor wordt de uitstroomhoeveelheid (het debiet) geringer.
    – Is er misschien ergens een te grote weerstand; zolas bekend stijgt de weerstand met de leidingslengte en daalt met de leidingdiameter. Vraag dus: is er een hoge weerstand door de lange en misschien te dunne aanvoerleiding? Is hieraan in het nabije verleden iets veranderd?
    – Hoe zien de drukontlastingpunten er uit? Zijn deze vol ‘funktionstüchtig’, of is er eentje die defect/verstopt/verkalkt is?
    Omdat je schrijft dat dit probleem afgelopen zomer opgetreden is (en daarvoor blijkbaar non-existent was) zou ik in eerste instantie kijken wat er sindsdien gebeurd is; wat is er veranderd: bij jou, bij de andere gebruikers, in de toevoerapparatuur (ik denk hier vooral aan de drukontlastingspunten).
    Het is moeilijk vanuit een afstand iets te zeggen zolang men niet het hele systeem kent en begrijpt.
    Nog een vraag: is bij de andere gebruikers ook iets veranderd?

    #200900
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Of wellicht heeft één van de andere afnemers al een surpresseur (hydrofoorpomp) geïnstalleerd?

    Wilm

    #200901
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Men kan het volgende traject bedenken:
    Alle gebruikers zijn normaal aangesloten.
    Een van de gebruikers vindt dat hij te weinig krijgt.
    Hij plaatst een hydrofoor.
    De anderen hebben daardoor problemen.
    Zij schaffen ook een hydrofoor aan.
    Nu zijn ze met zijn allen weer gelijk.
    Daarop schaft de een ’n sterkere hydrofoor aan …
    😉

    #200902
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zeer terechte constatering Christian! En hoe grappig ook, het kan wel realiteit zijn als een van de aangeslotenen al begonnen is.
    😕 Tijd voor overleg lijkt me.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?