wat te regelen mbt. erfrecht

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 9 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #202342
     Anoniem
    Inactief

    Wij (stel, ongehuwd met 2 jonge kinderen) hebben een 2e huisje in Frankrijk, we wonen in Nederland.
    Mijn vriendin heeft de Franse nationaliteit (als het goed is weet Frankrijk van haar bestaan 🙂 dat heeft mijn schoonvader netjes geregeld).
    Onze dochters zijn daarmee ook frans alleen enkel nog nooit bij het consulaat aangemeld.

    Alle 4 zijn wij Nederlands en hebben dus primair de Nederlandse nationaliteit.

    Wij hebben in Nederland een testament om eea. te regelen bij overlijden van mij, mijn vriendin en/of beide.

    Moeten we ook iets regelen om ons Franse huis goed te laten landen bij:
    a. de langst levende
    b. de kinderen

    Moeten we nog iets op papier zetten om successierecht tot een minimum te beperken?

    Dank,
    xychix

    #202344
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In jullie huidige situatie zijn je vriendin en jij voor de franse wet vreemden van elkaar. Bij overlijden gaat het te vererven deel van het huis naar de kinderen, met een vrijstelling van successierecht per kind van ca 100.000 €.
    Vanaf augustus 2015 mag je kiezen door welk erfrecht je “geschoren” wenst te worden. Dus dan kun je opteren voor het NL erfrecht; Echter dit geldt alleen juridisch, en niet fiscaal. Mocht je vriendin jouw deel van het franse huis erven, dan zal de franse fiscus haar toch successierecht berekenen als “vreemde”.
    Blijven hiertegen over 2 mogelijkheden: Samenlevingsovereenkomst, of trouwen, en vervolgens een eenvoudig testament(je) opstellen en laten registreren. Voorbeeld op verzoek beschikbaar.

    Joost Kubbe

    #202345
     Anoniem
    Inactief

    Joost, dank voor je heldere antwoord

    Beste Joost / mede lezers,

    Wij hebben in Nederland een samenlevingsovereenkomst, is deze dan ook voor de franse wet geldig?
    Daarnaast heb ik in Nederland braaf mijn voogdij over de kinderen bij de griffie van de rechtbank aangevraagd.

    Goed opgemerkt, ik heb geprobeerd mijn vraag informatief en bondig te stellen maar deze was me even ontschoten (is voor mij geen dagelijkse kost)

    Het ‘eenvoudige testamentje’ kan dat in Nederland of moet dat een frans document zijn? In het laatste geval, waar laten we dat registreren?

    Nieuwe vragen die opborrelen:
    1. Kan de langslevende zonder verdere belasting eigenaar zijn? (net als in nederland bij samenlevingscontract)
    2. Als, na overlijden van beide ouders, eea. naar de kinderen gaat en dit wordt tegen frans recht gedaan, is er dan opnieuw die vrijstelling tot 100.000 ook als er daarnaast nog een Nederlandse erfenis is die in Nederland boven de vrije voet komt?
    3. Wat is het nu geldende successierecht percentage in Frankrijk boven de 100.000 vrijstelling?

    Wij hebben dus een nederlands testament (beide) en een samenlevingsovereenkomst. Daarnaast ben ik zowel biologisch als juridisch volledig vader over mijn kinderen (in tegenstelling tot veel ongehuwde stellen die vergeten bij de griffie van de rechtbank voogdij regelen).

    Een aanpassing in ons Nederlandse testament lijkt de makkelijkste richting.

    #202343
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, sinds kort is een geregistreerd nl samenlevingscontract erkend in Frankrijk.
    Als de kinderen separaat van elke ouder erven, geldt er dus 2x vrijstelling van max 100.000 € per kind.
    (Zelfs als beide ouders samen bij een ongeluk omkomen, wordt er bepaald wie het eerst overleden is, i.v.m. het franse erfrecht, dus genieten de kinderen ook in dit geval 2x vrijstelling)
    Het testamentje is bestemd voor de franse successie, dus bij voorkeur in het frans, ter vermijding van vertalingskosten.
    Laten registreren bij voorkeur bij de franse notaris waar U de aankoopakte tekende.
    Tussen geregisreerde samenlevers en echtgenoten is het franse successierecht 0 € ongeacht de waarde van de successie.
    De overlevende kan een deel erven, de kinderen erven in elk geval hun deel volgens het franse erfrecht.
    Dit hele verhaal gaat uitsluitend over het franse erf- en successierecht mbt uw franse bezit.
    Het nl erf- en successierecht staat hier geheel buiten. Mocht de nl fiscus van mening zijn dat uw kinderen minder successierecht in F hebben betaald dan ze volgens het nl recht verschuldigd zijn, dan zal hij zo hartelijk zijn ze het verschil bij te laten betalen !
    Van ouder naar eigen kind bedraagt het successierecht vandaag: 100k € tot 108k 5%, van 108 tot 112k 10%, van 112 tot 116k 15%, van 116 tot 552k 20%, van 552 tot 903k 30%, van 903 tot 1.806k 40%, hierboven 45%.
    Een copie van het franse testamentje, dat uitsluitend geldt voor uw franse huis, kunt U bij uw nl testamentbewaarder deponeren.

    Joost Kubbe

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?