Wanden van gipsplaten – vervolg

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200258
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit is het vervolg op het draadje in het oude forum en die draad heeft weer te maken met het artikel : Gipsplaten – Wanden van gipskarton .
    De suggestie voor het schuin plaatsen van de gipsplaten aan de zijkant van de (diepe) ramen was met behulp van een paar schuine latjes op het stalen frame en aan de zijkant van het raam.

    Methode A leek mij in eerste instantie het eenvoudigst, maar aldoende bleek het met B veel makkelijker. De latjes zijn met drie maal zagen, 2 x schuin en 1 x recht snel uit een plank gehaald. Bovendien geven ze nog wat extra stevigheid aan de staander.


    De zijkant van een raam, staander met schuine lat en op de muur een geprofileerd latje. Er is nog ca 2cm ruimte voor isolatie (polystyreen)


    De vensterbank, ik heb nog geen idee wat er op komt. De staanders aan de zijkanten van het stukje onder de vensterbank zijn van hout; veel gemakkelijker om schuin te plaatsten dan een stalen profiel, een beetje afschuinen aan de zijkant en het past.


    Aanzicht van de andere kant.


    Hier is dan nog de onderkant met de houten drukbalk


    De volgende muur wordt tweedelig, met misschien bovenin hout. Tegen de rechterkant van de muur komt nog een boiler en daar onder een mini keukenblok.

    Waar ik nu een beetje moeite mee heb is het vinden van wat ik maar noem: “montagepatronen”. Welken afstand hebben de ophangbeugels van een elektrische radiator, een boiler enz. Ik heb er al een aantal gevonden en het lijkt wel een beetje gestandaardiseerd, maar ik weet het (nog) niet zeker. Ik kan natuurlijk eerst al die dingen kopen, maar dan ligt het zo maar een paar maanden of nog langer hier rond te slingeren.
    wimb

    #200260
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wimb,
    wat doe je om koude bruggen te voorkomen? band tussen gipsplaat en profiel en welk band?
    groetjes hans63

    #200264
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zou mij voor “montage-patronen” richten op de te gebruiken isolatiemiddelen. Denk bijv aan de semi-rigide steenwolplaten, die qua afmetingen prachtig passen op een maatverdeling van 60 cm (staanders). Dit voorkomt veel zaag- of snijwerk en daarmee stof.
    Voor het ophangen van zware zaken heb ik in mijn huis altijd gebruik gemaakt van planken over de breedte tussen de staanders. Daarmee houd je speelruimte voor het geval de “standaard”-maat toch afwijkt. Ik weet niet over aan voor radiatoren wordt gedacht. Electrische radiatoren wegen zo weinig dat daarvoor geen specifieke voorzieningen behoeven te worden getroffen. Aluminium convectoren, zoals bijv die van Jaga, wegen ook vrijwel niets en hangen bij mij al jaren stevig, dankzij dit soort pluggen.

    Kijk eens in de brochure van een grote gipsplaat-en-alles-wat-daarbij-hoort-leverancier.

    #200263
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit JP op 10/01/2013 12:35
    Voor het ophangen van zware zaken heb ik in mijn huis altijd gebruik gemaakt van planken over de breedte tussen de staanders.

    … zoals hier op afb.3 te zien, JP?

    #200261
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Christian: ik wist dat ik iets opschreef wat ik hier ook eerder had gezien. Idem voor de pluggen (afbeelding 7 en 8 uit jouw artikel). En het invoegen van links is mij weer niet gelukt, ondanks al jullie aanwijzingen.

    Ik krijg overigens de indruk dat bij Wannox erg weinig gaten zitten in de staanders voor het doorvoeren van electra. Alles op min of meer dezelfde hoogte houden maakt het trekken van leidingen veel simpeler…

    #200262
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit JP op 10/01/2013 16:49Ik krijg overigens de indruk dat bij Wannox erg weinig gaten zitten in de staanders voor het doorvoeren van electra.

    Ik heb ook ontdekt dat er profielen met verschillende gatenpatronen bestaan. Omdat ik gaines met een grotere diameter wilde plaatsen heb ik profielen met gaten van 25mm (of ziets) gekozen, en de gaten zaten om de 500mm.
    13079495hd.jpg

    #200259
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @hans63
    Geen band tussen gipsplaat en profiel. Aan de zijkant van het raam heb ik eerst een dampscherm geniet en geplakt, daarna gipsplaat en toen de ruimte tussen de muur opgevuld met stukken polystyreen. Die ruimte varieert van nul tot enkele centimeters. De horizontale onderprofielen hebben wel een rubber band, maar die is meer voor het geluid.


    Het raam met de montageplaat voor een radiator


    en hier met de gipsplaat

    Voor het ophangen van een boiler wil ik graag wel iets heel stevigs, niet uitsluitend horizontale planken. Ik ben van plan een paar balken / dikke planken verticaal achter de gipsplaten te plaatsen. Die balken komen beneden op de vloer en boven met beugels aan de muur vast. Er kunnen dan zussen de staanders nog wel een paar planken voor wat extra stabiliteit.


    Doorvoer elektra kabel

    De elektra komt achter de isolatie uit de vloer. Ik vind het nog niet erg mooi. Alle leidingen komen van beneden (atelier) waar er een grote kabelgoot rondom onder het plafond langs loopt.

    De kabels wil ik nog veranderen, achter de isolatie en met een gat er doorheen. Die kabel gaten in de staanders vind ik ondingen; de geribbelde gain blijft er steeds aan haken. Als het eenmaal zit, blijft het wel hangen.

    wimb

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?