Walnoten schoonmaken

Dit onderwerp bevat 10 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #189112
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is en blijft een smerig klusje het schoonmaken van walnoten na het rapen.
    Sinds gisteren doen we de walnoten in de wasmachine op de wolwas 40°, werkt perfect!
    walnoten.jpg

    #189114
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit vind ik nu Plus Value!!
    Nog een inventieve oplossing voor de kastanjes?
    M.vr.gr. Peter

    #189115
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik dacht even dat ik me in de datum had vergist en dat ’t 1 april is. 😉
    Wat zal dat een herrie maken!!! Of stop je ze ergens in, een kussensloop ofzo?

    Kastanjes heb ik ooit eens, in een natte bloempot (tegen het barsten) met schil en al in het nagloeiende vuur gelegd. Vervolgens moest ik rennen voor mijn leven, want ze schoten zo de pot uit. Later heb ik het schilletje eerst ingesneden, dat ging al een stuk beter…

    #189116
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoe maak je ze waterdicht of zijn ze dat al van nature? Anders krijg je toch een behoorlijk rottingsproces als je ze niet meteen opeet.

    #189117
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik vind het idee hilarisch, ik leg ze gewoon te drogen en dan is het in orde, vallen die draadjes er wel af. Nooit geweten dat ik ze schoon zou moeten maken….
    En de Kastanjes, ingekerfd even in een hete oven, dan nog is het pellen een hoop werk maar een stuk gemakkelijker. Ik bewaar er een paar (als je ze buiten laat kan dat tot bijna het voorjaar) en de rest wordt weggegeven.

    #189118
     bosbess
    Deelnemer

    Kastanjes kerf ik kruiselings in, leg ze een minuut in de magnetron (tijd afhankelijk van de hoeveelheid) en dan is pellen een peuleschil. ’t Blijft een heel werk.

    #189119
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inkerven werkt inderdaad prima en dan is de wasmachine weer nuttig. Wel niet dezelfde als van de was maar toch. In ons dorpje hebben wij een oude ketel van een wasmachine. Daar gaan de kastanjes in en deze ketel wordt boven het vuur draaiende gehouden. Werkt prima.
    William Orniac

    #189120
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Misschien een rare vraag, maar waarom zou je walnoten schoonmaken?
    Ik heb ze in september geraapt en binnenkort ga ik er een aantal kraken.

    (ik woon over 2 maanden pas in Frankrijk, maar ben al wel eerder in mijn nieuwe thuis geweest)

    #189121
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik gebruik wegwerphandschoenen bij het rapen en spoel de noten meteen even af onder de kraan. Daarna in een luchtige houten kist achter de kachel om te drogen. Werk prima, nooit schimmel oid
    Willem

    #189122
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb net de eerste lading geopend (kraken doe ik niet, zet er een mes tussen wip de helften van elkaar) en geen schimmel, rot, etc. Ze waren niet schoongemaakt na het rapen, slechts laten drogen.

    #189113
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het eerste jaar heb ik ze gewoon te drogen gelegd in huis. Dat had tot gevolg dat ik larfjes kreeg en later een soort slome motjes die heel lastig uit te roeien zijn, en die een voorkeur hebben voor meel en andere producten.
    Nu pel ik ze tijdens het tv kijken en droog ik ze in de oven. Het is even doorwerken met een kruiwagen vol noten, maar werkt prima.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?