VWO eindexamen Frans

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #193575
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo,

    Zoals ondertussen wellicht welbekend is één van de Nederlandse eindexamens Frans uitgelekt. Het duurde even voor ik het vond, maar de Telegraaf had er een linkje naar. U vindt het hier: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-QZZPIH6IXA64.pdf (bron: Telegraaf)

    Qua kwaliteit heb ik er gemengde gevoelens over. Enerzijds vind ik het onderdeel begrijpend lezen best sterk, de uit de media geplukte teksten moeten duidelijk goed begrepen worden, maar onderzijds is dit ook wel het enige onderdeel van de proef, en dan nog enkel schriftelijk (dus geen luisterproef). Iedereen weet dat begrijpend lezen een stuk makkelijker is dan zelf spreken en schrijven, en dit wordt hier totaal niet getest. En over Franse literatuur wordt er al helemaal niet gerept.

    Het lijkt me dat men hier leerlingen kweekt die wel een stukje geschreven Frans zullen begrijpen, maar een Fransman begrijpen zullen ze wellicht niet, en zelf Frans schrijven, dat komt er wellicht ook niet van.

    Oftewel, het is een voorbeeld van hoe je een taal niet moet onderwijzen. Jammer.

    Wouter

    #193577
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Toen ik in NL de middelbare school doorliep met FR als keuzevak was het centraal eindexamen slechts de helft van het verhaal.
    De andere helft waren de schoolonderzoeken, waar de literatuurlijst centraal stond, en dat werd persoonlijk en mondeling geëxamineerd.
    Het gemiddelde van de resultaten van schoolonderzoek en eindexamen vormde het cijfer dat op het einddiploma verscheen.

    Dat was allemaal in de jaren 70. Er kan inmiddels van alles veranderd zijn, maar volgens mij is het eindexamen nog steeds niet het gehele plaatje. En ik heb in dat systeem toch aardig FR geleerd voor zover je dat van jezelf mag zeggen.

    Salutations, Jos

    #193578
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Jos le Conseiller op 30/05/2013 10:33
    Bonjour,

    Toen ik in NL de middelbare school doorliep met FR als keuzevak was het centraal eindexamen slechts de helft van het verhaal.
    De andere helft waren de schoolonderzoeken, waar de literatuurlijst centraal stond, en dat werd persoonlijk en mondeling geëxamineerd.
    Het gemiddelde van de resultaten van schoolonderzoek en eindexamen vormde het cijfer dat op het einddiploma verscheen.

    Dat was allemaal in de jaren 70. Er kan inmiddels van alles veranderd zijn, maar volgens mij is het eindexamen nog steeds niet het gehele plaatje. En ik heb in dat systeem toch aardig FR geleerd voor zover je dat van jezelf mag zeggen.

    Salutations, Jos

    Dat is nog steeds zo volgens mij..

    #193579
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos en ik zijn duidelijk van dezelfde generatie en Timo stelt me gerust.

    Peter.

    #193576
     bosbess
    Deelnemer

    In de jaren vijftig heb ik op school uitstekend theoretisch Frans geleerd. Nog steeds beheers ik lezen en schrijven zeer goed, het spreken heb ik mezelf langzamerhand wel kunnen aanleren, maar het verstaan is en blijft een probleem, vooral telefonisch. Daar hadden ze op school wel eens wat meer aandacht aan mogen besteden. Je leert er op de een of andere manier mee om te gaan en het leuke is wel, dat ik ondanks mijn tamelijk gevorderde leeftijd toch nog steeds vooruitgang boek, zoals ik merk in telefonische en andere gesprekken. Dat geeft de oude burger dan weer moed.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?