Vuurwerk in LDF?

Dit onderwerp bevat 17 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #190687
     Noë
    Sleutelbeheerder

    NL wordt op dit moment weer als gebruikelijk geteisterd door lieden die hun zojuist aangeschafte al dan niet legale vuurwerk niet in de broekzak kunnen houden. Is Frankrijk werkelijk stil waar jullie wonen?

    #190692
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het enige geknal wat je hier hoort, platteland van de Allier, is dat van de jagers. En dat is alleen overdag. Om 12.00 uur ’s nachts kan je zo ver kijken als je wilt en je zult geen enkele vuurpijl zien. Heerlijk! De meeste buren gaan overigens gewoon op tijd en dus ver voor twaalven naar bed.
    Frans

    #190693
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is geen item in Frankrijk. Alleen bij Aziaten, meestal in de grote steden.

    Steven

    #190694
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ieder jaar weer zijn we super blij dat de vuurwerkhysterie aan ons voorbijgaat.
    Ingrid

    #190695
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Typisch een gevolg van Nederlands restrictief beleid. In Frankrijk is vuurwerk vrij verkrijgbaar. Dus is het niet interessant meer. De 14 juillet wordt er vaak afgestoken, verder weinig.
    Ik word er altijd een beetje triest van als ik op TV aperte minkukels honderden euro’s zie besteden aan het einde van het jaar.

    Steven

    #190696
     Noë
    Sleutelbeheerder

    tja bij mij hebben de overbuur meisjes vandaag er even de voorramen bij mij en de buurman uitgeschoten
    ben even naar de ouders toegelopen en gevraagd wat nu
    reactie jammer voor jou het is oud en nieuw
    politie gebeld opgepakt en zitten nu tot het weekend in de gevangenis en gaan daarna naar buro halt
    14 en 16 jaar
    maar waar zijn we mee bezig

    #190697
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Omdat onze beesten (2 honden en een kat) een enorme hekel hebben aan vuurwerk proberen we met de jaarwisseling in ons huis in de Aisne te zijn. Vorig jaar was dat door omstandigheden niet mogelijk, ze hadden het niet meer. Hier, in de buurt van Chauny, wordt niet of nauwelijks vuurwerk afgeschoten en daar zijn wij blij mee!

    Henny en Mieke

    #190698
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Taciturne op 30/12/2013 19:37
    Typisch een gevolg van Nederlands restrictief beleid

    Ik weet niet hoor, zó restrictief is het beleid niet. Ja, het afsteken vóór 10 uur ’s ochtends op 31 december màg niet, maar er is ook nauwelijks sanctie. De pakkans is nihil. Ook best lastig, ik zie het afsteken zelf ook vrijwel nooit, dus wie geef je de schuld? Word je wel gepakt dan ben je een sukkel.

    Het interesseert mensen gewoon niet wat ze aan overlast veroorzaken, eigen plezier eerst, de rest kan stikken. En je kinderen in de gaten houden is ook zo wat. Typisch Nederlands allemaal, dus.

    ’t is uit de hand gelopen, en corrigeer het nu nog maar eens.

    #190691
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als vuurwerk vrij verkrijgbaar is, gaat de lol er snel af.
    De mediahype, compleet met een vuurwerkoverlastmeldpunt, maakt het allemaal nog veel interessanter.
    Nee, nu zie je de “petits cons” niet die het afsteken want ze gaan onder in de massa.

    Wellicht champagne ook maar alleen toestaan op Oud- en Nieuw en foie gras op Kerst, gigot op Pasen?

    Steven

    #190690
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vuurwerk is in LDF vrij verkrijgbaar; het afsteken is aan restricties gebonden. Er zijn verschillende klasses: K1-K4. K3 is alleen voor volwassenen, K4 (vergelijkbaar met de rommel die in NL favoriet is) alleen met speciale vergunning.
    Vuurwerk is een ‘gevaarlijke stof’. Vervoer van illegaal vuurwerk is een misdrijf. De grootste garantie op een stil, donker en geluidloos verblijf tijdens de jaarwisseling wordt verkregen door met een doos Nederlands vuurwerk op de achterbank van de auto bij de gendarmes langs te rijden!

    Met de jaarwisseling is er praktisch geen vuurwerk. (Met uitzondering van de banlieus in de grote steden) Zeker niet op het platteland en in bosrijke gebieden. Vuurwerk is een drama voor het wild (een aanval van alle kanten)en boeren vrezen een vuurpijl in de hooivoorraad, terwijl stieren en koeien door de afrastering worden gejaagd. Afgestoken vuurwerk wordt niet zelden gevolgd door een uitrukkende brandweer, vergezeld van boze burgemeester en razende boeren.
    Als je het nieuwe jaar in goede harmonie met je omgeving wilt beginnen zou ik het vuurwerk maar laten…..

    #190703
     bosbess
    Deelnemer

    De MidiLibre meldt dat een man van 29 vannacht werd gedood in Sarre-Union, een klein plaatsje in het departement Bas-Rhin (Alsace), toen een vuurwerkmortier in zijn gezicht explodeerde. Hij vierde oud en nieuw met vrienden. Vorig jaar vielen in de Alsace bij het vuurwerk afsteken ook al twee doden, reden waarom de autoriteiten van de regio dit jaar extra maatregelen hadden getroffen. Twee ton illegaal vuurwerk werd in beslag genomen en overtreders werden met zware straffen bedreigd. Ook in NL wordt algemeen afgeraden om zelf mortieren af te steken, zie hier. Helaas, niets helpt tegen idioten die denken dat alleen anderen zo stom zijn om zich van het leven, van een oog of van enkele vingers te laten beroven. En dan hebben we het nog niet over het gevaar en de overlast voor anderen en voor dieren.

    #190688
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De Elzas is geen Frankrijk. Het hangt qua cultuur maar ook regelgeving in tussen Duitsland en Frankrijk.
    Hier hoorde ik in de verte iets knallen en dat was het. Ik had bereikbare dienst en hoefde er gelukkig niet uit vannacht. Geheid staan de gendarmes op de rotonde te controlerenen en moet ik ze smeken om me snel laisser passer te geven aangezien ik een urgence heb ´ en salle de naissance ´ meestal gaat dat goed. Laatste keer was de gendarme de vader van een patientje van mij.
    Ingrid

    #190689
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wellicht minder vuurwerk dan in NL maar anders: 1067 auto’s in brand gestoken.
    Ook in NL: dertig in den Haag, her en der elders ook.

    Steven

    #190700
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Ingrid, met het beweren dat de Elzas geen Frankrijk is trap je mijn regio-genoten wel heel erg op hun ziel. Niets is zo erg als een Elzasser een “boch” te noemen. Er is trouwens dit jaar heel veel gecontroleerd en in beslag genomen door instellen van een speciale verordening.

    #190699
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De Elzas is qua cultuur, politieke voorkeur en wetgeving toch wel verschillend van de rest van Frankrijk, overblijfselen van het dan weer bij Frankrijk, dan weer bij Duitsland te horen. De Duitse invloed is terug te vinden in meer “rigueur”, betere organisatie maar ook politiek rechtser.
    In de Elzas wordt vaak Sinterklaas gevierd, veel goed bier gebrouwen en de beste “Vendanges Tardives” geproduceerd.
    Het inderdaad niet leuke scheldwoord is overigens “Boche”, equivalent van het Nederlandse al even onsympathieke “Mof”.

    Steven

    #190701
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In de jaren 90 zeer regelmatig bij kennissen in de Elzas verbleven. De gastvrouw sprak Duits met ons, want haar moedertaal is het Elzasisch. Ook zei zij: Die Sprache ist Deutsch aber das Herz is Fransösisch.

    Henny

    #190702
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, zo is het Taciturne, ik voel me hier dan ook prima thuis ;)…. mèt vuurwerk, afgestoken op 1 januari vanaf 0.00 uur, (niet eerser) en duurt hooguit een uurtje.

    #190704
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij steken ieder jaar wat vuurwerk af met oud en nieuw, in een klein dorp (100 bewoners) die daar niet moeilijk over doen. Er is geen boerderij in de buurt, daar hebben we wel aan gedacht. Op 14 juli is er altijd een enorm vuurwerk in het dorp, net als in de omringende dorpen, waar we altijd naartoe gaan, het wordt door 2 buurmannen (burgemeester en de voorzitter van een van de buurtverenigingen) georganiseerd. Er zijn nog twee andere “Nederlandse” huizen in het dorp, maar wij zijn de enigen die de traditie in stand houden.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?