Vuil trucje van CANAL DIGITAAL

This topic has 43 reacties, 7 stemmen, and was last updated 6 years, 4 months geleden by ratatouille.

  • Auteur
    Berichten
  • #187576
     Wubbe (63)
    Bijdrager

    En jij kunt dat beoordelen, want je bent expert in dit soort abonnementssystemen?

    Ik beoordeel niet, ik vraag. En waarom er geen 1/2/3 abonnement mag bestaan weet ik nog steeds niet.

    Ik begrijp nu waarom de operatie langer duurt. Dat hadden ze dan wel iets beter mogen communiceren. Ook op mijn melding.

    Klantvriendelijk?- nee, maar je bent niet eens klant.

    Ik ben wel klant! Ik heb een installatie bij CD gekocht met een kaart er bij. Ik heb ervoor gekozen geen abonnement op deze kaart te nemen, maar daarmee ben ik nog wel klant! Ik word zo niet behandeld. Dat heb ik inmiddels wel door.

    #187577
     jako
    Bijdrager

    Je oordeelt wel, je stelt “Als het inderdaad een omvangrijke operatie is die minimaal 2 weken duurt dan is er iets ernstig mis in het interne systeem van CD.”

    Voor doorgifte van Ned1-3 is de NPO de betalende klant tot 1/8/2014 en als ze slim zijn is er overleg geweest over de technische noodzaak om sommige kaarten eerder uit te zetten. Het zal de NPO een biet zijn.

    Dat je ooit een kaart en apparatuur hebt gekocht met een éénmalige betaling verandert daar niets aan. Je hebt al die tijd gratis kunnen profiteren van de Nederlandse belastingbetaler en dat stopt nu. Je hebt de keuze om zelf te betalen maar dat wil je niet en CanalDigitaal is geen filantropische instelling.

    Geen enkele TV aanbieder in Nederland biedt een abonnement met alleen Ned1-3, waarom denk je zelf dat dat is nu je weet dat een provider minimaal 30 zenders moet doorgeven?

    #187565
     Wubbe (63)
    Bijdrager

    Je oordeelt wel, je stelt “Als het inderdaad een omvangrijke operatie is die minimaal 2 weken duurt dan is er iets ernstig mis in het interne systeem van CD.”

    Daar heb ik over geoordeeld. Nu jij het hebt uitgelegd snap ik het. Dat had CD ook aan mij kunnen vertellen. Dat had een stuk minder ergernis opgeleverd.

    Voor doorgifte van Ned1-3 is de NPO de betalende klant tot 1/8/2014 en als ze slim zijn is er overleg geweest over de technische noodzaak om sommige kaarten eerder uit te zetten. Het zal de NPO een biet zijn.

    NPO is de betalende klant? Dat mag je mij uitleggen.

    Dat je ooit een kaart en apparatuur hebt gekocht met een éénmalige betaling verandert daar niets aan.

    Er zijn genoeg bedrijven die mij dan gewoon nog als klant beschouwwen, en terecht. In jouw definitie ben je voor de aankoop geen klant en na de aankoop geen klant. Alleen tijdens de aankoop. Beetje vreemd, toch? Bovendien vraag ik niet veel van CD. Iets meer informatie waarom er nu al wordt uitgeschakeld had al geholpen. En een uitleg waarom er geen 1,2,3 abonnement is, daar was ik ook al blij mee geweest. Ik heb het diverse keren gevraagd. Ze antwoorden gewoon niet.

    Je hebt al die tijd gratis kunnen profiteren van de Nederlandse belastingbetaler en dat stopt nu.

    Ik BEN Nederlandse belastingbetaler! Ook in Nederland kun je gratis naar 1,2,3 kijken, Dat wordt uit algemene middelen betaald, net als zoveel voorzieningen. Als je dat profiteren noemt dan is iedere Nederlander een profiteur.

    Je hebt de keuze om zelf te betalen maar dat wil je niet en CanalDigitaal is geen filantropische instelling.

    Ik heb niet gezegd dat ik niet wil betalen? Ik wil niet voor 30 zenders betalen die ik toch niet kijk.

    Geen enkele TV aanbieder in Nederland biedt een abonnement met alleen Ned1-3, waarom denk je zelf dat dat is nu je weet dat een provider minimaal 30 zenders moet doorgeven?

    Ik weet inmiddels dat een provider minimaal 30 zenders moet doorgeven, dat heb je mij verteld. Ik weet nog steeds niet waarom.

    #187566
     Fransco
    Bijdrager

    Ik BEN Nederlandse belastingbetaler! Ook in Nederland kun je gratis naar 1,2,3 kijken, Dat wordt uit algemene middelen betaald, net als zoveel voorzieningen. Als je dat profiteren noemt dan is iedere Nederlander een profiteur.

    Dat gratis kijken is al enige tijd geleden afgeschaft in Nederland. Je moet gewoon betalen aan je kabelaar of een andere doorgever van het signaal van Nederland 1,2 en 3. Uitzondering is Digitenne, waar je zonder abonnement 1, 2, 3 en de regionale zenders kunt ontvangen. Je moet slechts een speciale ontvanger hebben. Maar ja, dat is wel alleen in Nederland.

    Overigens kun je in het buitenland ook Nederland 1, 2 en 3 via internet ontvangen. Daar moet je wel de nodige trucs voor uithalen en wat investeren in vpn-ontvangst.
    En natuurlijk ben je een klant, alleen geen betalende klant en dat is voor een commerciële partij een groot verschil.

    Frans, die het in Frankrijk heel goed redt zonder Canal Digitaal

    #187568
     jako
    Bijdrager

    NPO is de betalende klant? Dat mag je mij uitleggen.

    Simpel: De NPO betaalt tot 1/8/2014 aan CanalDigitaal voor doorgifte van de 3 publieke zenders met daarbij de voorwaarde dat er (tevens) op Astra1 wordt uitgezonden. Vanaf 1/8/2014 moet CanalDigitaal betalen voor doorgifte en vervalt die voorwaarde. Historisch gezien logisch: in de beginfase van digitale TV betaalden alle zenders voor doorgifte op satelliet en was ontvangst daarvan gratis: het oude settopbox pakket. Satelliet was toen de signaal aanvoer voor de kabelnetten.

    Het contract van de NPO met KPN voor uitzending via Digitenne loopt nog tot 2017 en ik denk dat daarna Digitenne ophoudt te bestaan.

    Je mag niet verwachten dat de helpdesk van CanalDigitaal aan iedereen alle onderliggende redenen gaat vertellen, dat gaat veel te ver, zowel technisch als organisatorisch.

    Je denkt er nog steeds veel te simpel over. Ga je er eens in verdiepen voordat je met allerhande verwijten komt en conclusies trekt.

    De politiek heeft bepaald dat er minimaal 30 zenders in een digitaal pakket moeten zitten, dus vraag zelf aan je gekozen politicus waarom.

    Daarnaast speelt er nog veel meer. Zendgemachtigden als de NPO, RTL, SBS, MTV etc verkopen geen losse zenders die een provider naar believen kan afnemen, maar ze verkopen complete zenderpakketten die providers in z’n geheel moeten afnemen met vaak daarbij de verplichting om een zender in een bepaald pakket te plaatsen. Zo heeft Fox vorig jaar bepaald dat de nieuwe zender Fox in een basispakket moet worden geplaatst en zenders onderhandelen zelfs over de plek die een zender moet krijgen in de zaplijst.

    Overal hangt een prijskaartje aan en overal is een reden voor.

    #187569
     Wubbe (63)
    Bijdrager

    Jako,

    We blijven langs elkaar heen praten. Ik klaag over de manier waarop CD klanten behandelt, jij weet de achterliggende reden van een actie en praat die actie daarom goed. Daarnaast verwijt je mij dat ik mij onvoldoende verdiep in de materie.

    Wel, als klant HOEF ik mij helemaal niet te verdiepen in de materie. Als CD mij correct behandelt en uitlegt waarom zij iets doen, ben ik helemaal tevreden. Jouw opmerking dat je klaagt in het stemhokje slaat daarom nergens op. Ik klaag niet over de politiek, ik klaag over de manier waarop ik door CD behandeld word. En uitleggen aan een klant waarom een bepaalde actie wordt gedaan is niet technisch en/of organisatorisch moeilijk? Dat lijkt me raar.

    Wat is er technisch of organisatorisch moeilijk aan het volgende bericht:

    “Beste klant,

    Zoals u inmiddels weet, is het per ingang van 1/8/2014 niet meer mogelijk zonder abonnement naar NED 1,2,3 te kunnen kijken. Wij gaan daarom de kaarten van de klanten zonder abonnement deactiveren. Dat is een omvangrijke operatie. Daarom beginnen wij al met deactiveren vanaf 15 juli.

    Vele klanten hebben ons gevraagd waarom er geen abonnement wordt aangeboden met alleen NED 1,2,3. Dat zouden wij graag willen, maar dat is niet toegestaan. De politiek heeft op ../../.. besloten dat een provider een abonnement moet aanbieden wat uit minimaal 30 zenders bestaat.

    Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

    Groeten, Canal Digitaal”

    Zoiets had toch ook gecommuniceerd kunnen worden? Daar gaat het mij om!

    Overigens heb jij intussen ook heleboel informatie over deze materie verteld. Dank daarvoor!

    Groeten, Leon

    #187570
     jako
    Bijdrager

    Over de klantvriendelijkheid van CanalDigitaal waren we het al eens, de rest heb je nog niet begrepen.
    Dat de politiek heeft besloten dat een provider minimaal 30 zenders moet aanbieden betekent niet dat er geen abonnementen mogen bestaan met minder dan 30 zenders, het is alleen niet erg lucratief.

    Wettelijk (mediawet) moet een provider tenminste de ‘must carry’ kanalen doorgeven in elk pakket: Ned1-3 en de 3 Vlaamse zenders. Maar ik heb geprobeerd de verduidelijken dat de contracten met de zenders veel complexer zijn. Zodra CanalDigitaal een pakket start met slechts die 6 verplichte zenders kunnen andere contentaanbieders dit zien als het nieuwe ‘basispakket’ en eisen dat ook hun zenders daarin doorgegeven worden. Een zeer klein pakket starten voor die paar potentiële klanten is niet alleen onrendabel het kan ook ongewenste consequenties hebben.

    Verder is CanalDigitaal nog veel eerder begonnen met uitschakelen van kaarten. Dat kan ook straffeloos omdat de overgrote meerderheid van die kaarten toch niet gebruikt worden. Dat help niet alleen het uitschakelproces zoals besproken, maar bespaard tevens direct licentiekosten voor het gebruik van die smartcards. (coderen/decoderen is ook al niet gratis). Het mag je vreemd voorkomen, maar dit is de procedure zoals alle providers hanteren en is ook gebruikt bij het afschakelen van de irdeto kaarten.

    In mijn ogen ben je geen klant van CanalDigitaal. Dat je één keer een krant koopt in de kiosk maakt je nog geen klant van de Telegraaf, waarom zou dat voor CanalDigitaal anders zijn?

    #187571
     Wubbe (63)
    Bijdrager

    Dank voor de achtergrond info. Ik leer steeds meer 🙂

    Ik blijf erbij dat als Canal Digitaal gewoon had vermeld wanneer het proces van afschakelen zou beginnen ik dat een stuk prettiger had gevonden. Dat het straffeloos mag en kan interesseert mij niet. Ik had het gewoon willen weten, nu is opeens het beeld zwart.

    We blijven het oneens of ik klant ben of niet. Is niet erg.
    Ik vergelijk het niet met een krant (die een levensduur van een dag heeft) maar met een auto of TV. Ook een eenmalige aankoop.

    Laten we deze discussie maar eindigen. Ik ben een hoop wijzer geworden en over bepaalde zaken blijven we het oneens. En dat is helemaal niet erg.

    #187572
     jako
    Bijdrager

    We hoeven het ook niet eens te zijn. Mijn overweging is dat CanalDigitaal abonnementen verkoopt, net als een krant. Je kunt geen abonnement afsluiten op een tv of auto, dat is een aanschaf van duurzame goederen.

    Bij CanalDigitaal is de verkoop van hardware (ontvanger,smartcard) slechts een middel om een abonnement op de diensten mogelijk te maken en ze zijn ook gewoon in de winkel te koop. Jij hebt de aanschaf gebruikt om de gratis dienst van de NPO af te nemen:Ned1-3. Je hebt nooit een abonnement bij CanalDigitaal gehad, dus geen klant.

    #187561
     ratatouille
    Bijdrager

    Ik kreeg een vrolijke mail van CD, dat ik voortaan NL 123 in HD mag ontvangen en ook een aantal andere zenders. ( ik heb dat toch al?) Mijn maandprijs gaat daardoor 3 euro p/m omhoog, vorig jaar ook 1 euro en zo ben ik in twee jaar tijd 35% in maandtarief gestegen.

    Maar betaal ik nog steeds minder dan als ik nu een nieuw abonnement zou nemen. En ja,, ik heb geen keus he? Ik kan me de boosheid van Wubbe wel voorstellen, ongeacht hoe en wat.

    #187562
     jako
    Bijdrager

    Ik heb die mail op internet gezien, lekker duidelijk gesteld. Je krijgt drie maanden gratis het HD pakket, daarna gaat de prijs met 3 euro omhoog en krijg je in ieder geval de HD zenders die je nu al hebt: NEd1,2,3. Je hebt tot 1 november de tijd om te melden dat je geen HD zenders wilt, maar of ze dan daarna ook de HD zenders weghalen die je nu al wel ontvangt weet niemand.

    Ik heb de indruk dat ze geen idee hebben wie momenteel welke HD zenders in hun basis pakket SD ontvangen waardoor ze de mail noodgedwongen vaag moeten houden en dat ze dat proberen recht te zetten per 1 november. De toevoeging die je krijgt voor 3 euro staat bekend als HD Light en zal verschijnen bij je abonnementen in ‘mijn canaldigitaal’.

    #187586
     ratatouille
    Bijdrager

    Precies, vaag gesteld allemaal. Ik kreeg dus vorig jaar al voor 1 euro verhoging die HD zenders in mijn SD pakket. Zelfs meer dan ze nu aanbieden, al heb ik nog niet alle info. Nu gaan ze dat nog een keer aanbieden (…) voor weer 3 euro extra.

    Je mag bellen, en wijzigen naar een pakket dat (voor mij) duurder is, of aangeven dat je geen extra HD zenders wil hebben (kopen) die je al hebt. Ik denk dat ik maar eens bel voor die euro, om te vragen hoe en wat. Eerst de tijd tot nov bekijken. Ik kan me wel in de titel vinden.

    #187563
     Wubbe (63)
    Bijdrager

    Jako,

    Jij weet heel veel van dit onderwerp. Vandaar een vraagje: Ik kijk nu veel naar BVN. Denk jij dat dat in de toekomst ook mogelijk blijft? Of gaat dat veranderen door de toenemende bezuinigingen van de NPO?

    #187574
     jako
    Bijdrager

    Niet op korte termijn.
    Momenteel wordt BVN in Europa gratis uitgezonden via twee satellieten: Astra1 en hotbird. De hotbird positie is goedkoper en bestrijkt een groter gebied. Mocht bezuinigen nodig zijn, dan kan men ook besluiten om 1 satellietpositie te verlaten.

14 berichten aan het bekijken - 31 tot 44 (van in totaal 44)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2020 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account