Vogelnesten onder dakpannen

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199954
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De vorige eigenaar heeft onder de dakpannen “peignes”geplaatst die de vogels makkelijk verwijderen en inmiddels hebben we erg veel overlast en wel erg veel nesten.
    Ik heb op internet de Stop piaf gevonden van Nicoll maar die moet je aan de plank schroeven en dat is niet erg mooi.
    Ook zou je bollen kippengaas kunnen maken die je erin klemt maar we hebben erg veel dakpannen!
    3e mogelijkheid zou zijn om net als iedereen in mijn omgeving de dakpannen dicht te maken met een soort cement (kalk/zand?). Probleem wordt dan de ventilatie en er wordt geadviseerd dan om de 4/5 pannen een dakpan open te laten en dan stop-piaf te gebruiken.
    Mijn vraag is: hoe zit het nou precies met die ventilatie? En wie doet zoiets: een dakdekker of een metselaar? De dakrand is erg hoog 6.20 meter dus ook nog eens moeilijk te werken. De planken moeten ook nog geverfd worden, dus combinatie?
    Laatste vraag : Wie weet een goede metselaar en schilder in de buurt van Narbonne??
    Vast dank voor het meedenken.
    Eef Veltman

    #199955
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Eef,

    dichtsmeren en toch een beluchting open laten vind ik een goed idee.
    Of om de vijf of tien pannen een stop-piaf, of alles dicht en in het dak om de tien pannen een tuile chatière aanbrengen (afbeelding links onder).
    Dit werk doet zowel een metselaar als een dakdekker.

    Christian-le-bricoleur

    #199957
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor je antwoord. Dichtsmeren is voor ons de beste optie en zal er het mooiste uitzien. We hebben geen dakgoot dus overal stop-piafs die je op de plank moet bevestigen, dat zal er niet zo mooi uitzien. Tuiles chatières zien erg goed uit maar we hebben een heel andere kleur en formaat dakpan. Bestaan de tuiles chatières ook voor andere pannen?
    In dat geval zouden we een dakdekker moeten benaderen, ook al omdat de dakrand hoog is en een dakdekker dan meer mogelijkheden heeft (denk ik).
    Groet,
    Eef Veltman

    #199956
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tuiles chatières bestaan voor bijna ieder model dakpan. En als het model dakpan niet meer courant is dan kan men kleine roosters onder de pannen klemmen; deze hebben de vorm van een turkse maand.

    Christian-le-bricoleur

    #199958
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb nu een afbeelding van een van deze roosters gevonden, weliswaar niet in de vorm van een Turkse maan (niet maand zoals ik gisteren schreef), maar aangepast aan de vorm van de dakpannen:

    Er bestaan ook andere vormstukken/hulpmiddelen om de dakpannen een beetje op te krikken:

    en en détail:

    Eef, als u dit aan een dakdekker laat zien dan weet hij wel wat hij moet doen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?