Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199928
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een hele goede ochtend allemaal.
    Wij zijn druk in de weer met de gemeente om vergunningen te krijgen voor de bouw van de cabanes.
    Nu heb ik een technische vraag :
    De cabanes worden op een berggebouwd dus staan aan een kant op palen.
    Het helingvlak zal ongeveer uitkomen op ongeveer 70 cm op 5 meter, niet zo veel dus.
    Nu vraag ik me af wat ik als beste voor de basis van de cabane kan gebruiken.
    Ik stort twee beton blokken, daar komen IPE’s op van 70cm, dan een van elke naar de grond 5 meter opwaarts.
    Daartussen dacht ik eerst houten balken te bevestigen, maar waar ze dichter bij de grond komen wordt dus het rottingsgevaar groter.
    Wat is het beste ?
    Wie heeft raad ?

    Cees.

    #199929
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Azobe

    PDF 200KB

    Worden o.a. sluisdeuren van gemaakt.

    janv

    #199930
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Cees,

    Op zichzelf hoeft hout dicht bij de grond geen probleem te zijn, als er maar geen direct contact met de bodem is. Het hout moet goed geventileerd zijn en mag zeker niet permanent vochtig blijven.

    Echter, je hebt gelijk door voorzichtig te zijn met hout dicht boven de grond. Er kan opschietend onkruid omheen komen waardoor permanente vochtbelasting ontstaat. Termieten kunnen wel degelijk een aanval doen op hout dicht bij de grond door een “kleitoren” te bouwen. Of er hoopt zich op den duur vuil, stof, zand of wat dan ook onder de vloer op waardoor de balken bedreigd worden.

    Afhankelijk van hoe groot je deze gevaren inschat zie ik een paar opties.

    De meest extreme is, in plaats van houten balken, metalen liggers te gebruiken. Maar dat is wel érg heftig voor een houten cabane.
    Je kunt ook voor balken kiezen van een betere houtsoort zoals eiken, mélèze of douglas bijvoorbeeld. Zeker als je ze ook nog eens goed in de Xylophène zet zijn die kwalitatief toch heel wat hoogwaardiger dan het waaibomenhout van de Brico.
    Als tussenvorm kun je eventueel het dichtst bij de grond liggende deel met metalen liggers realiseren en de rest met goed hout, ik denk dan met name aan de ligger die onder je wand aan de “hoge kant” van het terrein komt.

    Persoonlijk zou ik ook het terrein onder de vloer behandelen, dat wil zeggen redelijk vlak maken en dan bijvoorbeeld worteldoek met een laag grind eroverheen. De ruimte onder de cabane blijft dan “schoon” en de balken dus geventileerd en bovendien goed toegankelijk voor inspectie.

    Succes!

    Salutations, Jos

    #199931
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kijk, daar heb ik wat aan.
    Goed, stalen liggers of houten balken, er zal toch ooit een houten vloer op moeten komen.

    #199932
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit moet het gaan worden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?