Vernis of lak stenen open haard

Dit onderwerp bevat 16 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren, 3 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #199028
     Noë
    Sleutelbeheerder

    We hebben een flinke open haard, zo’n 2 meter breed en 1 meter diep.

    Bij de voorjaarsschoonmaak (as weghalen, zuigen en soppen) zien de stenen er toch wel tamelijk afgesleten uit.
    Die van de voorzijde, weinig aan hitte blootgesteld; zijn gevernist of gelakt. We zouden graag de andere ook weer min of meer in die staat willen krijgen.
    Hoor graag advies hoe het te doen!

    Alvast bedankt,

    Steven

    #199035
     Anoniem
    Inactief

    Ik kan me niet voorstellen dat je een openhaard kunt lakken en dat de stenen vooraan gelakt zijn.
    Er bestaan wel verf en laksoorten die hittebestendig zijn, maar die zijn voor de kachel of uitlaat van een auto, alles dus wat niet direct vuur bevat.
    Je zou het kunnen proberen.
    Is overigens de glimmende voorkant van de haard niet het resultaat van de vette bende van de kok in vorige eeuwen?
    ’t kan ook lijnolie zijn zoals men op de tommetes smeert.

    #199036
     Noë
    Sleutelbeheerder

    lijnolie bij een open haard?

    #199037
     Anoniem
    Inactief

    Vroeger werden de vloeren ingesmeerd met lijnolie ja, ook voor een openhaard.
    Niet in een openhaard natuurlijk, dat verbrand, net als elke andere lak of vernis.
    daarom zou je het kunnen proberen met een hittebestendige lak, als er maar geen vuur bij komt.

    #199043
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees, de open haard is gebouwd in 1971 door de vorige eigenaar. De “plaque” die je op de achtergrond ziet is door hem ook gemaakt, hij was beeldend kunstenaar en heeft hem zelf gegoten. Was ook jager dus ik sluit niet uit dat er een sanglier in is gebraden ;-).
    Maar nee, geen vet. De stenen zijn gevernist of geglazuurd, wellicht zo gekocht.

    Steven

    #199044
     Anoniem
    Inactief

    Het is onmogelijk te vernissen in een vuur, als bijna alle materialen smelten in een vuur kan lak dus nooit wel blijven zitten.
    Het kan zijn dat het geglazuurde stenen waren maar dan zouden bij de andere stenen sporen zijn van het afgesprongen glazuurlaagje, glazuur “verdampt” niet zoals lak.
    Ik weet dat men oude vloeren (plavuizen of esterikken) insmeerde met lijnolie, die glans verdween naarmate de hitte invloed had.
    Je kunt proberen te lakken met bovengenoemde lak, maar ik ben bang dat het niet werkt.

    #199033
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk persoonlijk meer dat er een engobe is toegepast!

    #199034
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor mij lijkt het op glazuur.
    Daar waar de grootste hitte is kan het volgende gebeuren:
    glazuur krijgt scheuren (craquelé) en springt gedeeltelijk af,
    of er zet zich alle mogelijke onraad in de scheuren vast.
    Reparatiemethodes weet ik niet; ik heb onze openhaard afgebroken en met nieuwe niet geglazuurde vuurvaste stenen weer opgemetseld.
    Daarbij kwam ik een verrassing tegen:
    13871168wd.jpg
    Men had de open haard gewoon voor een inbouwkastje gezet!
    En dat was het resultaat:
    13871231ss.jpg

    #199042
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien kun je na grondig reinigen de stenen behandelen met waterglas in een plantenspuit.
    Ik kan niet vinden hoe vuurbestendig waterglas is, maar het wordt als brandvertragend middel op hout gebruikt.

    janv

    #199032
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zier er uit als verglaast glazuur. Ik zou me er -na de lenteschoonmaak- niet druk over maken. Een openhaard die je gebruikt is toch een gebruiksvoorwerp?, daar horen dit soort dingen bij.

    #199041
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Glazuur herkennen moet in dit geval heel makkelijk zijn!! Het zal dan craquelé zijn (haarscheurtjes) en bij afgesprongen randen voelt het scherp aan. Eenvoudiger kan het niet.
    Nog een methode: met een puntig voorwerp even een tikje erop. Bij glazuur springen de splinters glazuur eraf omdat het glashard is, andere “ingesmeerde” middelen hebben dit gedrag niet.

    Maar ik geloof nog steeds niet in glazuur. Wie past er nou glazuur toe bij een open haard?!

    Geen reparatiemethode voor glazuur? Helemaal eens met Christian. Maar ik zou ook geen hittebestendige geglazuurde steen ter vervanging weten.

    Steven, kun je kijken of het glazuur is?

    Wilm

    #199031
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wilm, het is glazuur. Er springen stukjes af als ik er met een hamertje op tik.

    Er is dus in principe geen oplossing. Ikzelf zit er niet mee, maar echtgenote vindt het niet mooi;-(

    Ik denk te weten waar de stenen vandaan komen (er is een Briqueterie in Coullons) maar om ze er nu uit te slijpen en er nieuwe in te leggen….

    Steven

    #199030
     Anoniem
    Inactief

    quote ; Maar ik geloof nog steeds niet in glazuur. Wie past er nou glazuur toe bij een open haard?!
    Mijn ouders hadden de hele openhaard omringd met geglazuurde tommetes, en ik heb het bij veel meer mensen gezien.
    Geglazuurde tegels was een mode ergens in de zeventiger jaren, ook elders op de vloeren lagen ze.
    Als vader de haard stevig opstookte hoorde je ze knisperen, dan sprongen kleine stukjes in het rond.
    Ik heb overigens geglazuurde tegeltjes (uit Portugal) om de barbeque-bakken liggen, is hartsikke mooi maar ja, het knapt wel op enkele stukjes waar het te heet is.
    Dat heeft z’n charme vind ik.

    #199040
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Na alle aangedragen mogelijkheden is er nu dus duidelijkheid, dat is mooi. Vervelend dat het glazuur is, er is dus geen reparatie mogelijk.
    Ik zelf zou in de nieuwe situtie zeker geen geglazuurde steen meer toepassen. CdHLVT geeft aan waarom: barstend glazuur met stukjes die rondspingen. Functioneel ongeschikt dus.

    Steven, je zit bij eventuele vervangign niet helemaal vast aan die “saaie” oranje-rode steen. Zoek eens rond op de termen “brique” en “”refractaire”. er zal niet echt een wereld voor je open gaan, maar er zijn wel wát variaties.

    Succes,
    Wilm

    #199039
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Steven,

    misschien heb je iets aan mijn ervaringen.
    Ik dacht eerst dat de vuurvaste stenen, waarvan sommige toch door het brandproces een sterk afwijkende kleur hadden, door het stoken een gelijkmatige donkere aanslag zouden krijgen.
    13884667ah.jpg
    Niet dus.
    Daarom heb ik de stenen aan de zijkanten na een jaar met vuurvaste mortel afgesmeerd, netzo als ik dat bij de achterkant al gedaan had omdat ik daar verschillende oude en nieuwe stenen gebruikt had en waarvan het grootste gedeelte toch door de plaque de cheminée afgedekt wordt.
    Voor de basisplaat had ik genoeg stenen die op elkaar lijken.
    Ik heb overigens de basisplaat en de dikke zijwanden geplaatst om de vuuropening aan de schoonsteendiameter aan te passen (advies van de ramoneur). Op de foto boven is nog niet het scherm aangebracht dat ook ter verkleining van de frontopening dient.
    13884784kg.jpg

    #199029
     Anoniem
    Inactief

    Wie staat er voor de spiegel?
    Dat ben jij toch niet Christian?

    Dat scherm (voor de verkleining van de frontopening) waar je op doelt, wat is dat voor materiaal?
    En hoe heb je dat bevestigd?
    Ik wil dat ook doen, onze haard is iets te groot voor het kanaal, en nu het overdag warmer wordt is de kachel ’s avonds rokerig.

    #199038
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees,

    die jonge dame voor de spiegel hebben wij op een vide-greniers voor een prikkie gekocht omdat die op een jeugdbeeld van mijn oud-tante leek 😉

    Het scherm bestaat uit gasbetonblokken van 50mm die ik op een stalen rail gezet heb; is op een van mijn eerdere foto’s ook te zien.

    13886881ya.jpg
    Stalen profiel van ca.8x40mm bij het weer opstellen van de zijwangen ingemetseld. Als je niets af wilt breken: gewoon aan een kant een gat met de nodige diepte aanbrengen en aan de andere kant een met dubbele diepte, dan gaat het profiel erin.
    De gasbetonelementen heb ik met zagen, raspen en schrapen een beetje geprofileerd, zie hier:
    13886945qf.jpg
    En dan alles gestuct, ik meen met kalkmortel.

    Zo, nu hebben jullie bijna de hele gecshiedenis van het afbreken en weer opbouwen van onze openhaard!

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?