Verkiezingsnieuws

Dit onderwerp bevat 28 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #193776
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voorlopig nog altijd geen nieuws over de verkiezingen hier op de website. Net als in de Franse media blijkbaar. Het zijn mijn eerste euroverkiezingen in Frankrijk, maar zelden zo’n miskende verkiezingen meegemaakt. Het is bijna alsof ze moeten, geen kat die er zich voor interesseert, de bevoegde minister die zelfs de CSA erbij moet halen om de media de arm om te wringen en er toch maar iets over te brengen.

    En ondertussen… Voor het schooltje hier in de straat, ergens in het eiland van Frankrijk, staan er een éénendertigtal aanplakborden eenzaam en alleen de regen te trotseren. Eénendertig, jawel, een pak meer dan gewoonlijk. Meestal zijn het er vier (communales) tot acht (législatives). Maar deze keer éénendertig dus… waarvan er een nauwelijks een kwart voorzien zijn van het bijbehorende aanplakbiljet.

    Ik ben benieuwd wat het morgen wordt wanneer ik daar mijn hoofd binnensteek. Mijn gemeente had bij de vorige Europese verkiezingen een abstention van iets van een kleine 60%. Het wordt er morgen wellicht niet beter op. Beter een krantje meebrengen voor de mensen van het kiesbureau, en een broodje. Dan hebben ze ook iets om handen.

    #193777
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Gautier, er komt zeker nieuws over de verkiezingsuitslagen.

    #193778
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb vanmorgen om 9 uur mijn stem uitgebracht. Nummer 15 in de bus. In totaal kunnen 120 mensen stemmen…. Vorige keer was de opkomst 45 %.
    Zelfs de overheid liet het nogal afweten. Ik ontving pas vrijdag de professions de foi, ofwel de programma’s van de (veel te veel) partijen.
    En hier krijg je koffie en een croissant als je op tijd bent -)).

    #193789
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Versgezette koffie, croissants en pain au chocolat als je binnenkomt. Het was druk op de mairie – de burgemeester stond bij de deur en maakte met iedereen die binnenkwam een praatje. De resultaten zo op het internet voor iedere commune – hoeveel ingeschreven – hoeveel gestemd – en tot op de laatste stem voor wie dan wel. En de lijst van Marine Bleu LFN in onze commune bijna uitverkocht. Ach in heel Frankrijk ging het prima maar in de Haute Garonne ging het in de dorpen slechts tussen de kandidaat van Marine Bleu LFN en José Bové. Maar ach, landelijk de grootste partij met 25 % is ook niet slecht.
    En nu werk aan de winkel voor Marine. Om er voor te zorgen dat deze uitslag gerespecteerd wordt en dat de Europapagaaien de wil van het volk niet onder het tapijt vegen. Zoals na het referendum over de Europese grondwet.
    Het zal echt anders moeten in Europa. Business as usual in Brussel gaat niet meer.

    #193790
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Natuurlijk wel, 75% van de Franse stemmers heeft namelijk niet op FN gestemd en die 75% klinkt toch echt een stuk luider. Daarnaast is de onenigheid tussen min-of-meer gelijkgestemde ultrarechtsen in Europa zo groot dat er geen fractie gevormd kan worden en zonder fractie heeft de veroordeelde fascist Jean Marie Le Pen die namens FN naar Europa wordt gestuurd geen enkele invloed.

    #193791
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is een redenering die nergens op slaat. Je gaat er van uit dat omdat “slechts” 25 % op het FN hebben gestemd er 75 % voor de EUSSR zijn. Dat is niet zo. De overgrote meerderheid daarvan was ook tegen de EU bezettingsmacht.
    Eigenlijk zijn alleen de UMP (gematigd) met 20 % en de PS (uitgerangeerd) met 16 % en een enkel splintergroepje nog te porren voor Brussel.
    Daarbij ga je dan ook nog voorbij aan het feit dat het opkomstpercentage 43 % was.
    Die 57 % thuisblijvers had zo weinig met Brussel dat ze het of niet interesseerde of ze hadden er zo’n pest aan dat ze niet eens wilden gaan stemmen om die bende geen legitimiteit te verlenen. Dus de pro EU stem komt uit op 15 % van het electoraat. En dat is dan nog veel stemvee van de PS.
    Het is dezelfde drogreden als het gebral van Pechtold. Die kraaide dat Nederland overtuigend voor Europa had gekozen. Dat deed die knuppel met 15.4 % van de stemmen bij een opkomstpercentage van 37 %. Dus in feite heeft precies 5.7 % overtuigend voor de EU en D 66 gekozen. Of ze waren dronken en vulden maar wat in.
    Maar niemand trapt er meer in. de EU heeft geen enkele geloofwaardigheid meer.

    #193792
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ach, droom maar lekker verder OEVVD. De Fransen -en zeker die op het platteland- weten maar al te goed wat Europa hen oplevert, hen brengt. Het is je vast niet opgevallen hoeveel nieuwe tractoren er bij je langsrijden. Zelfverdiend, welnee, dankzij de PAC dat 40 miljard aan Franse boeren heeft uitgekeerd….

    Vrede en veiligheid zeggen je waarschijnlijk ook weinig…. En je respect voor andersdenkenden doet mij steeds meer denken aan.. nee, ik stop met dit soort discussies.

    #193793
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Is misschien een goed idee dat OEVVD daar ook mee stopt. C’est le ton qui fait la musique. En dat is niet eens een Franse uitdrukking.

    #193794
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Het lijkt mij dat de Fransen niet zozeer vóór FN maar meer tégen de huidige regering hebben gestemd. Vergelijkbaar met hoe men niet zozeer vóór Hollande maar tégen Sarkozy stemde.

    Het wil er bij mij niet in dat al die vriendelijke Fransmenschen ineens xenofobe, fascistische, racistische, anti-Europese vreemdelingenhaters zijn geworden. Ze zijn gewoon het incompetente gekuip van de huidige regering spuugzat. En terecht. Bijltjesdag voor de heer Hollande, zoals ik dat al tot vervelens toe heb voorspeld.

    Deze verkiezingsuitslag is een signaal. De kiezer heeft duidelijk gemaakt dat “you can’t fool all of the people all of the time”. En daar is geen woord Frans bij.

    Bij de volgende presidentsverkiezingen wordt de PS begraven en de heer Hollande niet eens tot hondenmepper gekozen. Een goede zaak voor Frankrijk. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

    Salutations, Jos

    #193795
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zeker, maar OEVVD vergeet ook dat juist zijn fascisten erg gemotiveerd waren om te gaan stemmen en dus een relatief groot deel van de stemmers uitmaakten. Het is nog niet zo lang geleden dat J.M Le Pen zelfs de 2e ronde haalde in de presidentsverkiezingen alleen omdat zijn fascisten wel gingen stemmen, terwijl de rest van Frankrijk aan het strand bleef liggen. We weten allemaal dat de opkomst in de 2e ronde veel hoger lag en Le Pen geen schijn van kans had.

    #193796
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou goed dan – ik zal aardig zijn voor Brussel. Al vind ik die 50 % jeugdwerkeloosheid in enkele Zuid Europese landen een hemeltergend schandaal. Verder denk ik met Jos dat niet ineens een groot deel van de Franse bevolking uit fascisten bestaat omdat zij in deze verkiezingen op de lijst Marine Bleu hebben gestemd.
    Ik wil nog wel wat zeggen over die neuwe tractoren waar de boeren hier dank zij Brussel mee rond zouden rijden. Ik woon zelf in La France profonde – meer profonde dan hier is er niet. Het opkomstpercentage in mijn dorp was 62 % en de lijst Marine Bleu had 45 %
    Dus zo gek zijn die kleine boeren nu ook weer niet op de EU. Maar de subsidies gaan dan ook nauwelijks naar de kleine boeren. Wel naar de grote bedrijven die het niet nodig hebben.
    Netjes toch Marietta ?

    #193797
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Typisch voor de fascistische redenering, het komt allemaal door anderen: buitenlanders, Europa, joden etc. Nooit naar jezelf kijken.

    Natuurlijk is de werkloosheid een groot probleem, maar je kunt nauwelijks volhouden dat dit de schuld van de EU is aangezien er EU landen zijn met een lage werkloosheid. Het is puur te wijten aan het falen van de lokale regeringen, die weer gekozen is door de eigen bevolking. Oftewel: de bevolking is zelf helemaal verantwoordelijk voor eigen falen, eigen werkloosheid, eigen armoede.

    #193798
     Noë
    Sleutelbeheerder

    … fascistische redenering …

    Er mag een einde gesteld worden aan dit gore taalgebruik. Als je niet op een beleefde manier kan reageren, wat kom je hier dan doen.

    #193799
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Netjes toch Marietta ? Keurig, OEVVD.
    @ Typisch voor de fascistische redenering, het komt allemaal door anderen: buitenlanders, Europa, joden etc. Nooit naar jezelf kijken.
    Dit geldt natuurlijk voor vele politieke en religieuze en persoonlijke overtuigingen, Jako. Ik wil je verzoeken voorzichtig te zijn met de term fascisme.

    #193800
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Er mag een einde gesteld worden aan dit gore taalgebruik.
    Is gebeurd, Gautier. Fascisme is nu een scheldwoord en schelden doen we hier niet.
    De term is indertijd zelf ingesteld door Mussolini en zijn aanhangers, maar wordt nu gebruikt ter aanduiding van racisten en antidemocraten die geweld gebruiken om hun bewind veilig te stellen. Vandaar mijn (hier herhaald) verzoek om voorzichtig te zijn met de term en deze liever achterwege te laten.

    #193801
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij mijn weten is de gekozen afgevaardigde en oprichter van het FN, Jean Marie Le Pen, in Frankrijk veroordeelt wegens fascisme en mag hij daarom geen rol spelen in de Franse politiek. Via een truc (EU is niet Frankrijk) krijgt deze veroordeelde fascist toch weer de ruimte. Aanhangers van een fascist zijn fascisten, ik kan er niets anders van maken.

    #193802
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Lepen is 9 keer veroordeeld wegens racistische uitspraken en uitspraken over de tweede wereldoorlog. Ik herhaal mijn verzoek voor de laatste keer.

    #193780
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Omdat pa zich van de rechter niet meer met de politiek mocht bemoeien heeft Marine het stokje overgenomen en ze heeft zich ingespannen om het imago van de partij los te weken van de denkbeelden van haar pa en te doen alsof het FN een ‘normale partij’ is. Dat is wonderwel gelukt, en mede verantwoordelijk voor het bereikte resultaat. Maar het blijft ‘doen alsof’, de denkbeelden blijven hetzelfde en pa zal zich in het Europees parlement ook niet inhouden en veel gedoe geven. Hopelijk zal dat de ogen van de stemmers openen.

    Zijn meest recente uitspraak “ebola is de oplossing van het emigratieprobleem” geeft al aan dat er niets is verandert. Iedereen die op FN heeft gestemd geeft steun aan deze denkbeelden.

    #193781
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tja Jako, dingen bij de naam noemen mogen alleen FNers.
    Ik mag op dit forum geen onderb…….meer gebruiken en jij geen fasc….. Maar ze blijven het wel.
    Die partij en zij die er op stemmen.

    Het is wel heel jammer van La France, dit afglijden naar bedenkelijke stromingen.
    Ik troost me met de gedachte, dat de meesten hopelijk NIET echt het gedachtegoed van de FN begrijpen en wellicht dus meer tegen Hollande c.s. en/of Copé c.s. hebben gestemd. Op een middenpartij stemmen hebben de meeste Fransen nog nooit gedaan. Jammer van Borloo en Bayrou, maar hun oprechte pogingen zijn er slechts voor een kleine, weldenkende minderheid.

    Wij zei het ook al weer? : “een land krijgt de regering, die het verdient”.

    #193782
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De ogen van de stemmers waren en zijn reeds wijd open. Die zijn niet dommer of slechter ingelicht dan Jako. Die hebben gezien dat Marine zich zeer nadrukkelijk van de uitspraken van Jan Marie Le Pen heeft gedistantieerd. En niet iedereen die op het FN heeft gestemd steunt de denkbeelden van Jean Marie Le Pen. En die mensen kennen wel degelijk het wat besmette imago van Pa Pen.
    Dat maakt de veroordeling van de kiezers ten opzichte van de gevestige orde alleen maar krachtiger. De politiek had allang een mogelijkheid moeten bieden aan kiezers die hun zakken vol hebben van de EU om daaraan uiting te geven. Dit had bijvoorbeeld gekund door een eurosceptische vleugel in deze partijen de ruimte te geven.
    Door dat niet te doen en door een cordon sanitaire op te trekken rond de EU – die zich compleet ongeloofwaardig heeft gemaakt – hebben zij in Frankrijk en in Nederland de kiezer geen andere keuze gegeven dan te stemmen op de enige die zij konden vertrouwen om op te staan tegen de dictatuur van Brussel en de elite die zich daar verrijkt.
    Ja wij weten dat Pa Pen niet deugt, en toch moeten wij helaas het FN (en vele andere partijen in Europa) steunen omdat wij ten eerste het vertikken om afstand te doen van onze democratische rechten om te stemmen en ten tweede nergens anders hebben om naar toe te gaan.
    En het is eigenlijk nog daaraan toe dat Jako hier zijn gal mag spuwen op diegenen die het gewaagd te hebben een anti EU stem uit te brengen maar het is eigenlijk diep treurig dat ook Mr. Hollande geen betere lijn heeft kunnen kiezen.
    Natuurlijk komt nu Heer Pijpe ook even een duit in thet zakje doen.
    Na fascisten mogen nu natuurlijk alleen FN ers zeggen wat zij denken.
    Wat is nu een FN er ? Een facistische onderbuiker of zo ?
    Het heeft echt geen nut om diegenen die uit volle overtuiging tegen de EU gestemd hebben en die de oppositie daartegen ook zullen blijven voortzetten voor rotte vis uit te maken. Beter zou het zijn een inhoudelijke discussie te voeren over het falen van de EU. Of voor diegnen die het allemaal prachtig vinden over het succes van de EU.

    #193803
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die niet-deugende Le Pen zit nu wel namens jou in het parlement. Let goed op zijn woorden, hij spreekt die uit namens jou. Marine Le Pen neemt afstand van haar pa, maar ze stuurt hem vervolgens namens haar partij naar ‘Brussel’. Hoe naïef kun je zijn?

    Maar laten we even inhoudelijk het beleid van Marine beoordelen:
    Eigen munt, grenzen sluiten.

    Gevolg: per onmiddellijk vlucht al het kapitaal het land uit (voor zover nog aanwezig) , maar dat kan ze verbieden. De nieuwe munt zakt snel ca 50% in waarde, dus de Fransen zijn hun spaargeld en pensioen grotendeels kwijt. De uitstaande schuld is echter in Euro’s, dus die verdubbelt in waarde en bedraagt ineens ca 200% van het bbp. Dat is niet te betalen, dus gaat Frankrijk failliet en kan geen geld van buiten meer aantrekken. Op te lossen door nieuwe Franken bij te drukken waardoor de munt nog verder zakt. Alle import is nu onbetaalbaar, dus olie, benzine en gas op de bon. De munt niets meer waard, maar elke 5 jaar 2 nullen er afhalen houdt de schijn op.

    Geweldig perspectief, althans als je een Nederlands inkomen hebt in Euro’s, want Frankrijk is ineens spotgoedkoop, maar wel gevuld met bedelaars.

    #193779
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tja die Euro. Wat een blunder en wat een ellende. Ik ben niet slim, ik ben geen econoom en ik zit niet in de politiek. Maar ik zei tegen mijn vrouw destijds – dat kan nooit goed gaan. Het is een krankzinnig idee, en nu zitten we er mee. Van oudsher is de waarde van de munt een instrument geweest om de economie te reguleren. “Boomt” je economie dan wordt je munt meer waard en daardoor voorkom je “boom en bust”. Is je economie zwak dan daalt je munt in waarde – je kunt dan makkelijker exporteren want je produkten worden goedkoper. En iedereen wordt een beetje armer in je land zonder het in de gaten te hebben want de Drachme is en blijft de Drachme. Dit hele systeem van self-regulation hebben onze eurofiele politici naar de knoppen geholpen. Ze hebben wat geintroduceerd wat nooit kon werken en wat ook niet zal werken. Hoe komen we er uit ?
    Een NEURO voor de Noordelijke sterke en een ZEURO voor de Zuidelijke zieken ?
    Het zou heel misschien kunnen. Of maar terug naar af – in een gecontroleerde manier liever dan te wachten tot de Big Bang waarmee het hele stelsel uiteindelijk zal ontploffen. Met dank aan onze volksvertegenwoordigers die er bij stonden en toekeken en er zelf van profiteerden.
    De grenzen dicht ? Ach nee. Ik denk dat veel mensen van mening zijn dat je tegenover de Federaliste eurofielen een sterke strategie en persoonlijkheid moet zetten en dat er dan uiteindelijk een werkbaar compromis kan overblijven. Dit is de lijn van David Cameron. Ik denk niet dat we de hele EU totaal moeten afschaffen. Maar het moet terug naar af. Naar een vrijhandelszone. Dan en daar kan de economie floreren, het aflsuiten van handelsverdragen met niet EU landen wordt veel en veel makkelijker en de gestoorde bemoei-en regelzucht wordt aan banden gelegd. We hebben geen 50.000 EU ambtenaren meer nodig – geen leger van lobbyisten – geen weidverspreide corruptie en dan kunnen we gaan samenwerken. Die 50 % jeugdwerkelozen kunnen ook weer een baan vinden en hoeven niet meer als gastarbeider naar Marokko. De verblijfsvergunning komt terug en ieder land kan en mag zelf bepalen of en hoeveel immigranten zij kunnen gebruiken en wie ze toelaten.
    Het zal de mensen heel veel beter gaan. De nachtmerrie van Jako bestaat niet. Het is bangmakerij. De echte nachtmerrie is dat we zo doorgaan als het nu gaat.

    #193804
     Noë
    Sleutelbeheerder

    denk dat men bij het merendeel van de fn kiezers eerder kan spreken van een Protectionnisme de man in de straat ziet oude waarden verdwijnen
    alles veranderd maar wordt wel erg snel doorgevoerd
    velen zullen nog terugverlangen naar de tijd van Charles de Gaulle
    in die tijd was hun huis haard en werk beschermt nu heerst er alleen onzekerheid
    hou ik mijn baan kunnen mijn kinderen nog studeren
    ook hebben wij kans gezien om een wereld in europa te creeeren van hoogopgeleiden
    met een zeer goed inkomen en pensioen en hebben daarmee de arbeider die met de hand werkt tot een 2de rangs burger gemaakt helaas nog nodig in de hogere klasse om dingen te doen die men zelf niet wil of kan maar verder een 2 de rangs figuur
    deze mensen gaan nu in opstand tegen de gevestigde orde van dit moment de orde van een europa geld en hoog opgeleid
    zolang de nu heersende orde deze dingen niet wil en kan begrijpen zal het volk op de straat fn kiezen
    zelfs de romeinen ondervonden deze economische wet aan den lijve
    je kunt van europa alleen een samenwerking maken maar noot een volk

    #193787
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “Ik ben niet slim, ik ben geen econoom”. De rest van je betoog en je stemgedrag is daarvan een bevestiging.

    Ondanks het feit dat er net zo veel meningen zijn als economen is iedereen het er over eens: Als Frankrijk een eigen munt invoert zal die zwaar devalueren, dat is ook de bedoeling van Le Pen. Daarmee wordt de concurrentiekracht hersteld, omdat iedereen 50% salaris (maar ook vermogen) inlevert.De nadelen vertelt ze uiteraard niet. De eurozone verlaten zonder uit de EU te treden is niet mogelijk. Ze vertelt ook niet dat het inroepen van artikel 50 (uittreden uit de EU) een jarenlange procedure is en dat alle andere landen moeten instemmen met de nieuwe verdragen die Frankrijk moet afsluiten met de EU. Al die verdragen zullen slechter uitpakken omdat er geen onderhandelingspositie is. Dit geldt uiteraard ook voor het zogenaamde dreigement van Cameron en zijn ‘Brixit’.

    De euro is juist ingevoerd om het continue onderling devalueren te beëindigen. Devaluatie werkt alleen als jij dat als enige doet.Zodra andere landen dat ook doen is het voordeel weg en ontstaat slechts een handelsoorlog die ontaard in een gewapend conflict. In dat verband heet de euro ons uitstekend door de crisis geholpen: voor het eerst werd iedereen gedwongen tot de onderhandelingstafel, behalve het VK. Die hebben als vanouds geld bijgedrukt en gedevalueerd, maar die rekening volgt nog.

    #193788
     Noë
    Sleutelbeheerder

    u leest mijn bericht niet erg goed lees het nog eens en kom dan tot een oordeel

    #193783
     Noë
    Sleutelbeheerder

    u leest mijn bericht niet erg goed lees het nog eens en kom dan tot een oordeel
    de man uit de straat

    #193784
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ “Ik ben niet slim, ik ben geen econoom”. De rest van je betoog en je stemgedrag is daarvan een bevestiging.
    Jako, het zou wel een treurige eerste keer zijn als ik een discussie in de rubriek ‘entre bavards’ moet sluiten. Ik verzoek jullie nogmaals de toon te matigen en niet persoonlijk te worden.

    #193785
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tjsa, het was een inkoppertje die ik niet kon laten liggen. 😉
    Ik sluit mijn bijdrage aan dit draadje.

    #193786
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik sluit mijn bijdrage aan dit draadje.

    Dat zouden meer mensen moeten doen, dank.

    Peter.

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?