Verhuizen met transportfirma?

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192905
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag iedereen,

    begin juli verhuizen wij naar de Corrèze. Nu wil het zijn dat mijn schoonvader vrachtwagenchaffeur is bij een transportfirma en hij hier een vrachtwagen kan krijgen om de verhuis te doen. Nu sprak ik echter laatst met iemand die mij vertelde dat het niet toegelaten was in Frankrijk om te verhuizen met een transportfirma? Weet hier iemand iets meer van? Het transportbedrijf zelf maakt er geen punt van, en ik kan hier ook niets van terugvinden op het internet.

    Iemand die dit weet?

    Merci!

    #192907
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Op het moment dat u in FR wát dan ook wilt doen of ondernemen, staan er gelijk hele volksstammen op die u waarschuwen dat dat niet kan, dat het niet mag, dat het verboden is of dat de verzekering niet uitkeert. Dat krijg je in een maatschappij die zó vergeven is van de regeltjes dat niemand meer iets durft en iedereen siddert onder de terreur van de bureaucraten. Een pest die zich helaas steeds verder verspreidt.

    Mijn advies is om u hier niets van aan te trekken en gewoon uw zaakjes te regelen zoals u dat goeddunkt. Toen Columbus Amerika ontdekte deed hij dat ook niet met toestemming van een legioen ambtenaren. En als u later gezeur krijgt zegt u gewoon “ik zal het nooit meer doen”.

    Salutations, Jos

    #192908

    Er staan inderdaad lappen tekst op de websites van de overheid over “Le cadre réglementaire d’exercice de la profession de transporteur routier de marchandises, de déménageur et de loueur” waarbij als hoofse buiging naar Brussel pro forma nog wordt gezegd dat dit “s’inscrit dans le cadre de la politique de libéralisation des trafics de marchandises”. Maar wanneer je dat allemaal op de letter zou moeten geloven zouden we ook die tienduizenden camionettes (en groter) die verhuurbedrijven aanbieden aan de ketting moeten leggen wegens compétition déloyale. Bovendien: het blijft hier allemaal in de familie, en die is heilig in Frankrijk. Dus een gendarme zou de tranen in de ogen moeten krijgen bij het zien van een cabine vol met solidaire familieleden. Zet er nog een broer bij, dan hebben we de fraternité ook te pakken en is de heilige Republikeinse Drie-eenheid bijna compleet. En je schoonvader is voor die gelegenheid alleen maar in die hoedanigheid achter het stuur, dat hij toevallig ook nog op de loonlijst staat van firma x is niet iets dat je meteen zou moeten vertellen: jullie hebben die camion gewoon met z’n allen gehuurd van die firma x (huurkontraktje opstellen).

    Verhuizen gebeurt nog wel eens in het weekend en dan wordt het even opletten met voertuigen zwaarder dan 7,5 ton: daar gelden beperkingen voor zoals bekend.

    #192912
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zou het geen verhuizen noemen, maar transport. Transport van huisraad vanuit NL naar FR. Gewoon doen, tel je zegeningen met een schoonvader en hulpvaardig bedrijf, nergens voor nodig om te denken dat je iets fout doet.

    #192909
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank jullie voor de reacties! We gaan het dus ook gewoon doen… Ik veronderstel dat als het echt niet mocht de transportfirma dit wel zou weten. En gezien zij eventuele boetes betalen 😀

    #192910
     Anoniem
    Inactief

    Gratis tip:
    wij werden met onze aanhanger vol verhuisgoed bij een péage door de gendarmerie aangehouden met de vraag “wat er wel allemaal in zat”. Het ging er om, of we “privé” onderweg waren of er mee handelden.
    Ik had (op aanraden van een kennis) een lijst gemaakt: zoveel dozen boeken, keukengerei, beddegoed, enzenz. Voor (bijna) nieuwe spullen had ik de facturen bij de hand (werd niet naar gevraagd).
    Die lijst werd zeer op prijs gesteld en na een vluchtige blik in de kar waren we met 3 minuten weer en route.

    Succes

    Peter

    #192911
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even een tip
    Zorg dat je een volledig ingevulde CMR(dit is een vrachtbrief voor internationaal transport)
    Bij je heb Vermeld daarop Inboedel met een gewicht en dan ben je verder ook gedekt
    inverband met de regels op het doen van transport.
    Maar daar je schoonvader chauffeur is zal hij dit wel weten.
    De cabine vol met familie zou ik niet doen daar er maar 2 personen in de cabine mogen.
    De regels he 2 stoelen 2 gordels in nl krijg je daar ook een bekeuring voor
    Verder is het geen probleem om dit transport te doen volkomen legaal.

    #192906
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Op het moment dat u in FR wát dan ook wilt doen of ondernemen, staan er gelijk hele volksstammen op die u waarschuwen dat dat niet kan, dat het niet mag, dat het verboden is of dat de verzekering niet uitkeert.

    Jos weet me al van bij z’n eerste zinsnede telkens dubbel van het lachen te krijgen.

    Ik zou er ook nog willen aan toevoegen, dat temidden het woud van regeltjes, de ambtenarij en de uitvoerende macht (de bromsnor) het vaak ook zelf niet meer weten. Zodat de letter van de wet één iets is, maar de uitoefening vaak nog een ander verhaal, en je er meestal wel uit kan lullen omdat ze het zelf niet meer weten.

    Wel één iets waar je moet voor oppassen, vrachtwagens van een zeker tonnage met niet-dringende lading mogen op zon- en feestdagen (dacht ik) in Frankrijk niet circuleren. En dat weet iedere autoweggendarme maar al te goed, dus je wel aan de regels voor vrachtverkeer houden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?