Verdrag ter voorkoming dubbele belasting

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197481
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er is mij ten aanzien van het verdrag ter voorkoming van dubbele belasting iets niet duidelijk
    Het leek mij logisch om in de Franse aangifte mijn netto Nederlands inkomen, dat dus belast wordt in Nederland, op te voeren. Dus bruto minus de aftrekposten omdat dat immers mijn belastbare inkomen in nederland is.
    Vervolgens dacht ik dat op basis van de som van netto belastbaar inkomen Nederland en bruto inkomen Frankrijk ( mijn Nederlands ING pensioen dat bruto wordt overgemaakt naar Fr.) het tarief voor de belasting in Frankrijk wordt vastgesteld, waarna het netto inkomen weer afgetrokken wordt van deze som en vervolgens belasting berekend wordt over het ING pensioen. Dat leek mij de bedoeling en ook eerlijk. Ga je nl. Van het bruto nederlands inkomen uit dan wordt het tarief voor de Franse belasting dus ook bepaald door het deel waarvoor je in Nederland geen belasting betaalt, nl. De aftrekposten.
    Mijn Fr. Inspecteur wijzigt echter al jaren het netto nederlands inkomen in het bruto nederlands inkomen, en accepteert kennelijk niet dat we in nederland minder belasting kunnen betalen door aftrekposten.
    Wie o wie weet de waarheid?

    #197482
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Waarom betaalt u zowel in Nederland als in Frankrijk belasting? Is het niet veel handiger om er voor te kiezen alles of via Nederland of via Frankrijk te laten lopen? Dan bent u ook van het genoemde probleem af. Persoonlijk heb ik er destijds voor gekozen alles via Frankrijk te laten lopen en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik daar niet minder van ben geworden.

    #197483
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De inspecteur in nederland had, met jurisprudentie in de hand, reden om dat deel inkomen, uit mijn stamrecht bv, te belasten in nederland.Ik betaal daar alleen inkomstenbelasting over, geen premies en ben niet verdragsgerechtigd dus heb alleen een dure partuculiere ziektekostenverzekering.
    Betaal dus nergens sociale premies tot mijn aow. Dat scheelt een fles op een borrel.

    #197484
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dossier ingeleverd voor de aanvraag op 4 feb.
    29 maart sms dat ik mijn ned. Rijbewijs moest komen inleveren bij prefecture Troyes
    Vervangend rijbewijs gekregen voor twee maanden, daarna verlenging van 6 mnd vragen als het fr. Rijbewijs er nog niet is.
    Ik heb geprotesteerd dat het verv. rijbewijs alleen voor fr. geldt en ik dus eigenlijk mijn nog geldige ned. Rijbewijs niet in wilde leveren.
    Dat hielp allemaal niets, ik moet nu maar wAchten tot ze zelf controles hebben uitgevoerd en mijn rijbewijs klaar is.
    Weet iemand of dit problemen kan geven in nederland, als ik daar wordt aangehouden?
    Weet iemand ook hoelang het postkantoor het per aangetekende verstuurde rijbewijs vast zal houden, ben nl. vaak met vakantie?

    #197485
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sorry bovenstaand bericht staat in de verkeerde rubriek

    #197486
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De Franse belastinginspecteur heeft het bruto wereldinkomen nodig om te bepalen in welk tarief u valt. Het is handig om te proberen het inkomen te drukken, maar beide landen trappen daar niet in.

    #197487
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sorry bovenstaand bericht staat in de verkeerde rubriek

    En aan deze rubriek hangt nu dus een verkeerde tag.

    #197488
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jako het heeft biets met erin trappen te maken, in nederland wordt je schijfindeling ook bepaald ahv je belastbaar inkomen, dus bruto min aftrekposten.
    Dan is het niet eerlijk als een ander land je een nadeel bezorgt door van bruto uit te gaan bij de bepaling van het tarief.

    #197489
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In Frankrijk geef je gewoon je hele bruto inkomen op en kun je voor een credit d’impôt in aanmerking komen met betrekking tot het bedrag dat je in Nederland al aan inkomstenbelasting betaalde. Zo wordt voorkomen, dat je dubbel belast wordt. Gemakkelijker kunnen ze het niet maken.
    Frankrijk heeft niets te maken met wat Nederland onder belastbaar inkomen verstaat.

    #197490
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als ambtenaren betalen mijn man en ik aan Nederland belasting over de ABP-pensioenen en in Frankrijk over onze AOW-uitkeringen. Onze bruto ambtenarenpensioenen worden inderdaad toegepast om de juiste berekeningen te maken voor de Franse aanslag.
    Ik heb begrepen, dat het gunstiger was geweest wanneer we over ons hele inkomen in Frankrijk belast zouden worden.
    Wanneer u echter zoveel aftrekposten in Nederland kunt opvoeren, kunt u er voor kiezen binnenlands belastingplichtig te worden. Ontkomt u dan nog steeds aan de afdrachten voor ziektenkosten e.d.?

    #197491
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kan nooit opgeven wat ik in nederland moet betalen omdat de nederlandse belasting dienst erg traag werkt.
    Ik heb inkomen uit een bv.
    Ze hebben nog niet eens 2013 afgewikkeld.
    De franse belastingdienst werkt veel sneller.
    Ik kan dus niet opgeven wat ik in nederland heb betaald.
    Ik legde eea voor aan Rob Schijndel en die vind ook dat het verdrag moet worden uitgelegd zoals ik suggereerde, netto belastbaar inkomen opgeven.
    Ik zag in het nieuwe online formulier ook dat het inkomen
    belast in ned. opgegeven moet worden après déduction, kortom netto. Rubriek 8i

    De fr. Inspecteur meldde mij dat de kosten due afgetrokken worden in verband moeten staan met de inkomsten.
    Dat staan Ze in nederland altijd omdat dat geaccepteerde aftrek is op het inkomen
    Doet u dus uzelf niet tekort met bruto opgeven?
    Ik kan overigens niet kizen of ik in Fr. danwel in ned. belast wil zijn. Die keuze is officieel voorbij, en bestond in feite ook niet.

    #197492
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk niet, dat wij nog aftrekposten in Nederland kunnen opvoeren. Uw situatie is wat gecompliceerder. Voegt u uw aangifte in Nederland wel bij uw aangifte in Frankrijk? Met onderstreping van uw aftrekposten? En heeft u wel eens geprobeerd de Franse aanslag te bestrijden na afhandeling van de Nederlandse belastingdienst? Dat kan nog enige jaren later.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?