veranderen van provider

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #188364
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een abonnement bij SFR voor beide en ook voor TV. De Tv tuner gebruiken wij helemaal niet dus internet en telefoon was voor ons voldoende. Ik betaal nu € 33.90 per maand, het hele jaar door. Tijdelijk stopzetten is bij SFR niet mogelijk begreep ik. Ik zie op Bouygues dat zij een abonnement hebben voor alles € 19.99 per maand.
    Dat scheelt per jaar toch € 166.92 euro. Mijn vraag is wie heeft er ervaring met het overgaan van SFR naar Bouygues. Werkt dat net zo als in Nederland of ben je aan de goden uitgeleverd? Bij Bouygues kreeg ik te horen dat zij alles zouden regelen en ik misschien even zonder internet zou zitten.Wie heeft er ervaring met het veranderen van provider voor internet en telefoon in Frankrijk van SFR naar Bouygues? Ik hoor het graag.

    #188365

    Het blijft altijd een wat delicate operatie waar ook de Franse internautes niet altijd helemaal gerust op zijn. Op de website van bijvoorbeeld degrouptest kun je keurig een stappenplan bekijken voor het veranderen van A naar B of de rest van het internet service provider alfabet hier in Frankrijk.

    Over hoe dat in de praktijk uitpakt, lokale omstandigheden, verschillen de meningen. Moeilijk om daar iets generaliserends over te zeggen. Behalve dan te verwijzen naar beschikbaar onderzoek, maar dat zijn altijd gemiddeldes dus de kans blijft bestaan dat je daar buiten valt.

    Tijdelijk stopzetten van internet is al jarenlang een dankbaar onderwerp voor discussie. Voor zover mij bekend had/heeft alleen Orange met z’n découverte abonnement een mogelijkheid om min of meer het gemak van een ligne fixe maison secondaire te benaderen. De telefoonlijn kun je dan tot zes keer per jaar even in een winterslaapstand (suspendre) zetten en betaal je geen abonnementskosten.

    Je kunt dat découverte instap internet abonnement zonder al te veel bureaucratische hordes op elk gewenst moment opzeggen, je zit er dus niet voor een vaste kontraktsperiode aan vast. Wanneer je een modem van Orange bijgeleverd krijgt wordt het wat lastiger: dat moet je dan terugsturen. En de volgende keer weer aanvragen. Veel geregel dus, en dat kost tijd. Onder druk van de concurrentie heeft Orange de aanvankelijk vrij ruimhartige abonnementsvoorwaarden een tijdje geleden moeten aanpassen. Kortom: een aparte abonnementsvorm is er niet, misschien dat zo’n découverte abonnement nog steeds de mogelijkheid biedt voor de handige gebruiker die zich verdiept in de abonnementsvoorwaarden om het als tijdelijke internet verbinding te gebruiken. Maar dan is het wel verstandig daar je eigen modem voor mee te nemen en in de set-up een paar instellingen aan te passen om compatibel te zijn met het adsl-protocol dat Orange gebruikt. Maar het werkt alleen voor internet: wanneer je ook een “vaste” telefoon via internet zou willen hebben dan heb je de eigen modems nodig van de Franse providers.
    Maar de enige vraag die ik tegenwoordig nog hoor stellen is: wat is de wifi toegangscode hier. Voor smartphonebezitters is de ligne fixe inmiddels iets uit de tijd der Neanderthalers.

    Voor hen die van grensverkenningen houden, tot hoe ver kan ik gaan, is m.i. de low-cost optie: in ieder geval zo’n ligne secondaire (want die twee telefoondraadjes heb je nodig). Je voldoet aan de verplichting dat je minstens één maal per jaar die lijn activeert. Kosten net iets onder de 20 euro. En daarna schakel je de internet verbinding in wanneer nodig. Want ik heb in de praktijk gemerkt dat ook bij een ligne secondaire suspendu de internet verbinding nog keurig blijft werken. Bij anderen, want helaas zit ik met elf kilometer koperdraad tussen ons huis en de telefooncentrale te ver weg voor voor een adsl aansluiting.

    #188366

    Food for thought zouden de Engelsen zeggen, wat hoopgevende en minder hoopgevende ervaringen met het tijdelijk stopzetten van zo’n Orange découverte internet abonnement. Het feit dat veel Engelstaligen de Franse taal niet echt beheersen verklaart sommige communicatieproblemen voor een deel denk ik, maar niet alle.

    Telefoneren, brieven schrijven, emails versturen blijkt in de praktijk in Frankrijk niet garant te staan voor een adequate reactie van de kant van het betrokken bedrijf, groot of klein. Maar wanneer je bij Orange zaken via je espace client regelt gaat het bijna altijd goed. Lastig is alleen de Franse gewoonte om de lay-out van websites telkens te blijven veranderen, op te leuken met nog meer aanbiedingen, zodat je door de bomen het bos niet meer ziet. Visuele multitasking: zoals Fransen in staat zijn in vergaderingen waar iedereen tegelijk met elkaar in discussie is over verschillende onderwerpen toch telkens weer naadloos te kunnen aansluiten bij andere lopende gesprekken, zo zijn ze ook beter bestand dan wij wat lineair, sequentieel logisch denkende Nordics tegen die overdaad aan website informatie.

    #188367
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rob,

    Dus als je een ligne secondaire hebt en deze uit heb staan(suspendre) en wel internet neemt voor de 21 euro per maand + eventueel 3 euro huur live box per maand kan je wel internetten zonder verdere telefoon abonnements kosten…..?

    Harold

    #188368

    Harold, zo’n ligne secondaire moet je minimaal één keer per jaar voor een periode van minimaal een maand in de lucht hebben. Dat kost je voor die maand dus de reguliere abonnementskosten (€ 17,96) plus nog een bedragje van ongeveer 5 euro voor het “suspendre“. Je krijgt de daarop volgende maanden nog steeds een keurige rekening, maar die staat dan op € 0,00. En tenzij Orange daar een eind aan zou maken, kun je dan het hele jaar door internetten met zo’n découverte abonnement of ook tijdelijk buiten gebruik stellen. Alweer het begrip “suspension“, niet te verwarren met “resilier” (opzeggen). Aanvankelijk moest dat wel, maar naderhand zijn de interne regels wat versoepeld.

    De berichten daarover op de verschillende forums spreken elkaar soms tegen, maar wanneer ik de eigen adviseurs van Orange mag geloven zou dat wel degelijk mogelijk moeten zijn. Lees deze discussie uit 2014 er maar op na, op een forum van Orange zelf. Maar niets is veranderlijker dan de aanbiedingen en de voorwaarden van telecom providers. De kruik gaat zo lang te water tot ze breekt: wanneer Orange zou denken dat dit te weinig oplevert, dat het een vorm van oneigenlijk gebruik is, verliesgevend is of dat ze op een andere manier meer aan de client denken te kunnen verdienen dan is één pennestreek genoeg om de abonnementsvoorwaarden te wijzigen.

    Maar het blijft de moeite van het proberen waard.

    #188369
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb na in de orange winkel te zijn geweest een decouverte abonnement voor 24 euro afgesloten nadat mij was aangegeven dat dit alle kosten zouden zijn en geen abonnement kosten voor ligne residence secondaire en dit was ook aangegeven door de orange helpdesk. Nu toch rekening gekregen voor het abonnement van de telefoon lijn en ben nu weer naar de orange winkel gegaan en nu vertelde dezelfde mevrouw dat het internet niet kan als ik de lijn niet aan heb staan, en als ik die nu suspendre ik ook geen internet meer heb……?
    Kortom hoe zit het nu echt……
    Harold

    #188370
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo,

    Ik heb ook een abonnement decouverte voor 24 euro. Dat werkt echter alleen met een telefoonlijn; die moet dus naar mijn idee actief zijn. Alleen internet lukt bij mij (ook) niet, anders zou ik dat gelijk doen….
    Ronald

    #188371

    Voor een ligne residence secondaire zijn altijd abonnementskosten verschuldigd wanneer die geactiveerd is. Wanneer die “suspendu “is niet, alleen betaal je voor die handeling van de-activeren een extra bedragje van ongeveer vijf euro.

    Vertrouw niet al te veel op wat medewerkers in de Orange shops je vertellen, hun technische kennis is vaak flinterdun en zelfs van hun eigen abonnementen weten ze niet altijd alles. Voorbeeld: al jaren vangen velen bot bij het aanvragen van zo’n lijn voor hun tweede huis in Frankrijk omdat deze abonnementsvorm niet voor buitenlanders zou gelden, alleen voor personen met een residence primaire en dito telefoonlijn in Frankrijk. Terwijl in hun voorwaarden expliciet staat opgenomen dat dit wel kan, mits je kunt bewijzen dat je daadwerkelijk daar staat ingeschreven. Vrienden van ons overkwam dat twee jaar geleden nog in de Orange winkel in Nevers waar ze na dit verzoek bijna met hoongelach de winkel uit werden gekeken. Een Nederlander die tot een paar jaar geleden afdelingshoofd was bij Orange, de service écoute clients, kon daar zelfs vanuit Parijs soms niets aan veranderen. Zijn advies was: bel gewoon de Engelstalige helpdesk van Orange en dan komt het wel goed.

    Wat de techniek betreft: diezelfde kennissen, en diverse Britten bij ons in de omgeving, hebben het hele jaar door een keurige internet verbinding, ook al is hun vaste lijn misschien maar een paar maanden per jaar in de lucht. Ik vermoed dat betrokken Orange medewerker denkt dat er fysiek ergens in de telefooncentrale een kabeltje moet worden losgekoppeld. Niets is minder waar: in de moderne telefooncentrales kunnen ze dat allemaal via een centrale computer doen, er hoeft geen monteur op pad te worden gestuurd. Er wordt dus softwarematig iets veranderd, maar hardwarematig blijven de twee koperdraadjes gewoon een vaste verbinding vormen tussen de abonnee en de telefooncentrale. Tot op dit moment blijft de internet verbinding gewoon intact, dat zal technisch wel wat ingewikkelder zijn om die synchroon aan/uit te zetten. Om daar apart een monteur z’n rondjes voor te moeten laten gaan rijden langs de diverse telefooncentrales zal aan man-uren en autokilometers waarschijnlijk veel meer kosten dan het “verlies” van het in stand houden van zo’n internetverbinding vermoed ik. Bovendien: de traditionele telefoonlijn gaat er met een paar jaar toch helemaal uit, dus waarom zouden ze nu nog moeilijk moeten gaan doen, achterhoede gevecht.

    #188373
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik had mijn ligne residence secondaire geschorst omdat ik onverwacht naar Nederland moest en toen ik er weer was werkt mijn internet nog steeds nu al maanden alleen bijna 3 x zo traag als toen wel de telefoon lijn actief was. Download 0,7 ipv 2,0 daarvoor, het lijkt er dus op dat ze toch iets doen om het internet te vertragen…

    Harold

    #188372
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Naar aanleiding van mijn berichtje op deze site ben ik naar de Bougyeswinkel in Trans en Provence gegaan en een contract afgesloten voor internet. Zij regelen de overstap alleen krijg ik een ander telefoonnummer omdat het nummer wat ik had een specifiek SFR nummer was. Na 3 dagen zou ik geen internet meer hebben en 3 dagen daarna aangesloten zijn bij Bougues. Ik kreeg wel een voorbeeldbrief mee die ik aangetekend naar SFR moest versturen. Alles is vlekkeloos verlopen, had na 2 dagen al een email met dat alles aangesloten was! Ik zit nu alleen nog te wachten om de apparatuur van SFR terug te sturen. Daarvoor zou ik via de post een antwoord etiket krijgen.
    Groet Adrie

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?