USA versie mercedes op Frans kenteken zetten onmogelijk??

Dit onderwerp bevat 36 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191134
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste medelanders in Frankrijk,
    vorig jaar ben ik een maand lang beig geweest met het van het kastje naar de muur gestuurd worden mbt tot het invoeren van mijn Mercedes 300SD. Deze staat op NL kenteken, echter de prefect weigert deze gegevens over te nemen daar het een usa-model is. (1980 300SD turbodiesel)
    het laatste wat ik mij herinner is dat het ding compleet zou moeten worden gekeurd alsof er nooit een typegoedkeuring voor is geweest. (wat er wellicht ook niet is, de 300SD was louter voor de usa markt)
    Nu ben ik erg aan de wagen gehecht en in Nederland is ze niets meer waard vanwege de nieuwe belasting regelgeving, ik ben me ten einde raad! Mijn frans is ook nog niet goed genoeg om de regel uitvoerenden te vertellen dat ze illegaal bezig zijn, aangezien EU wetten duidelijk stellken kenteken gegevens 1 op 1 over te nemen…

    Heeft iemand er hier ervaring mee? Ik kreeg destijds hulp van “jos” op het forum maar ben daar niet verder mee geraakt. Ik moest voor mijn werk weer terug naar de USA.

    #191157
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mij is net verteld dat Duitse auto’s gratis een COC krijgen, dus die moet je opvragen.

    #191148
     Noë
    Sleutelbeheerder

    1. Voor een 300SD “krijg” je geen COC, die moet je kopen, bij de Franse importeur. Omdat de 300SD nooit is gehomologeerd in Frankrijk krijg je van die importeur een COC met beperkingen geleverd. Al bestaat dat COC uit een en al rode doorhalingen, kennen we niet hebben we niet, etc etc. Geeft niks, een COC is een COC.

    2. Met die “halve COC”, het kentekenbewijs, een verse Franse APK (CT), het aanschaf/BTW bonnetje, en nog zo wat paperassen, meld je je bij de DREAL, de voormalige DRIRE. De DREAL bepaalt wat er nog verder gekeurd moet worden. Met ons Starletje (automaat, die kennen we niet.) bestond de herkeuring uit het opmeten van de auto met de rolmaat en het controleren van de claxon. Voor botsproeven wordt je vrijgesteld.

    3. Als alles goed gaat krijg je daarop je eenmalige en persoonlijk goedkeuring, waarmee je op de prefecture je Carte Grise kan halen. Ik zou niet weten waarom niet, er rijden zat 300SD’s in Frankrijk rond.

    4. Al spreek je Frans als de beste, vergeet voor nu en voor altijd dat je ooit een Franse ambtenaar kan overtuigen dat hij “illegaal” bezig is, die volgt zijn handboek en als de baas de nieuwe EU regels daar niet inzet, jammer dan. Zo’n discussie werkt averechts, je staat meteen weer achteraan in de rij. Complimentjes maken aan de secretaresse werk meestal veel beter. Of vraag gewoon om hulp aan de balie.

    5. Ik garandeer niets, in het ene departement is het een eitje in het departement ernaast lukt het niet anders dan via een verzamelaarskenteken.

    6. Herinner ik me nu dat je niet in Frankrijk woont? Of vergis ik me nu?

    #191158
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “De DREAL bepaalt wat er nog verder gekeurd moet worden”, schrijft Brijn en zo is het.

    Waarschijnlijk zal de Dreal u naar de Utac sturen voor ’n keuring (“réception à titre isolé“), uw voertuig wordt dan behandeld als ’n vreemde eend zonder typegoedkeuring.
    Afhankelijk van ’t aantal uit te voeren tests, is deze keuring niet goedkoop. Reken op minstens tweeduizend euros.

    Tijdens ’t wachten bij de Utac zult u versteld staan van ’t aantal Ussische voertuigen die ter keuring worden aangeboden. De koffie is er overigens te mijden.

    Peter.

    #191156
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ok, laat maar dan. Mij te veel gedoe, het riekt hier sterk naar protectionisme van hun (auto) markt. Ik koop wel zo’n gewone franse wagen die maar een vijfde van het aantal kilometers haalt als mijn SD (die er al 5 ton op heeft zitten)…

    Gaat ie naar Duitsland. Gek genoeg is het daar geen probleem, homologatie-technisch.

    Ik woon in Frankrijk, en de USA. Maar dat laatste ben ik aan het afbouwen, het is me er te raar.

    <div class=”d4p-bbp-quote-title”>pfm schreef:</div>“De DREAL bepaalt wat er nog verder gekeurd moet worden”, schrijft Brijn en zo is het.

    Waarschijnlijk zal de Dreal u naar de Utac sturen voor ‘n keuring (“réception à titre isolé“), uw voertuig wordt dan behandeld als ‘n vreemde eend zonder typegoedkeuring.<br>
    Afhankelijk van ‘t aantal uit te voeren tests, is deze keuring niet goedkoop. Reken op minstens tweeduizend euros.

    Tijdens ‘t wachten bij de Utac zult u versteld staan van ‘t aantal Ussische voertuigen die ter keuring worden aangeboden. De koffie is er overigens te mijden.

    Peter.

    #191154
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik weet als berijder van een 1980 240TD (die ik uit Nederlands heb meegenomen) heel goed dat een mens “for sentimental reasons” hecht aan een prachtstuk als een 300SD. Misschien, heel misschien, moet je die sentimental reasons even wegzetten. Ook in Frankrijk komt in de nabije toekomst uiteindelijk gezeur over oude voorkamerdiesels, zeker in en om de grote steden, ook al bestaat het Franse wagenpark voor meer dan de helft uit oude oliestokers. Als ik jou was, verkocht ik mijn 300SD (of hok hem op tot je precies weet of je hem geimporteerd krijgt of niet, zo bar als Peter het stelt kan maar hoeft het niet te lopen) en kocht ik hier in Franrijk bijvoorbeeld een mooie 300SE, benzine en diesel schelen wel in prijs maar nou ook weer niet zo idioot veel. Als je buiten de grote stad gaat wonen is een afgetrapt Frans barrel als eerste auto sowieso aan te bevelen, er moet tenslotte zonder veel schade een schaap in kunnen bevallen, toch.

    Je hebt overigens wel gelijk over het (tenauwernood verbloemd) protectionisme. Echte doordouwers gaan de strijd aan (maar niet aan de balie van de prefecture!). In vastgelopen conflicten over Europese grensoverschrijdende regelgeving bestaat het EU orgaan SOLVIT, voor als de Hongaarse fysiotherapeut geen vergunning in Ierland krijgt, van die dingen. Meer dan de helft van hun dossiers gaan over: Franse gevallen van dwarsliggerij bij auto-import.

    #191155
     Noë
    Sleutelbeheerder

    <div class=”d4p-bbp-quote-title”>wvdputte schreef:</div>… Ik kreeg destijds hulp van “jos” op het forum maar ben daar niet verder mee geraakt…

    Bonjour,

    Destijds suggereerde ik u eens te kijken naar een Carte Grise de Collection, dat moet voor deze auto van 1980 geen probleem zijn. Heeft u daar nog naar gekeken?

    Salutations, Jos

    #191161
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Brijn en Jos,

    goed idee dat vezamelaarskenteken (Carte Grise de Collection). Ook in mijn geval (geen Mercedes) interessant. Ga ik proberen.

    #191162
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Controleer dan wel vooraf eventuele beperkende voorwaarden van je verzekeraar. Maximum aantal kilometers, andere primaire auto verplicht, dat soort dingen.

    Bert

    #191163
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Brijn,

    Het soort carte grise (normale CGN of collection CGC) staat in principe los van het type verzekering (klassieker of normaal).
    Je kunt een auto met CGC indien gewenst normaal verzekeren, zonder voorwaarden zoals een tweede auto of een maximum aantal kilometers. Dat is dan natuurlijk wel duurder dan een klassiekerverzekering.
    Omgekeerd is ook voor een auto met CGN veelal een klassiekerverzekering mogelijk. Dan gelden vaak wel voorwaarden zoals bovengenoemd. Ook moet de auto wel een beetje apart zijn. Men wil niet dat de klassiekerverzekering een uitvlucht wordt om bijvoorbeeld het boodschappenautootje te verzekeren.
    Sommige maatschappijen doen moeilijk over bepaalde auto’s, zoals Porsche en Ferrari, zeker in combinatie met een jonge verzekeringnemer.

    Kijk bijvoorbeeld eens hier om een idee te krijgen van de mogelijkheden.

    Vooraf informeren bij meerdere verzekeraars omtrent kosten, mogelijkheden en voorwaarden is inderdaad zeer aan te bevelen. Er zitten op dit gebied namelijk grote verschillen tussen verzekeraars.

    Salutations, Jos

    #191164
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Christian,

    Als je de keuze hebt om voor een carte grise de collection of normale te gaan, kan ik je aanraden even dit artikel over de voor- en nadelen van beide te lezen.

    Salutations, Jos

    #191165
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Jos,
    bedankt voor de twee verwijzingen. Het grootste nadeel van de CGC, namelijk de beperking op je eigen département, is gelukkig verdwenen.
    Erg omvloerst staat er dat het mogelijk is een CGC voor een voertuig zonder originele papieren te verkrijgen, maar of het ook zonder Franse CDC (die met de puissance administrative, de CV’s) gaat, vind ik nergens.

    #191166
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour @Christian,

    Ik heb mijn tweede Ford Mustang in FR ingevoerd en er een Carte Grise de Collection voor gekregen zonder ooit een CdC nodig te hebben gehad.
    Het is voldoende een Attestation aan te vragen bij de FFVE. Als je over voldoende informatie beschikt om dit formulier te kunnen invullen zou er geen probleem moeten zijn. Zelfs de puissance fiscale heb je niet nodig zolang je boringXslag, cylinderinhoud en aantal cylinders weet.
    De verkregen Attestation vervangt de CdC bij het aanvragen van je Carte Grise.

    Salutations, Jos

    #191167
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt, Jos.
    Alles duidelijk. Als het niet lukt een CdC en daarmee een CGN te ontvangen dan even wachten tot mijn Bombardier Iltis 30 jaar oud is.
    Dat Frankrijk het nog steeds presteert tegen EG-regels in te handelen. Ook als men zegt:
    Ce qui n’est pas logique n’est pas Français.

    #191151
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste mensen,
    Ik heb de wagen verkocht. Geen zin in al dit gedoe, en om heel eerlijk te zijn heb ik eigenlijk liever een wat moderne auto voor dagelijks gebruik. Wel een Mercedes diesel van het oude stempel uiteraard, zonder computer. Een 250 diesel tot ’92 dus. Heb gedacht aan een Peugeot 406 diesel, echter, er zit een computer in en dus is zo’n auto meer storingsgevoelig. (Ik vind dat computers in kantoren of woonkamers moeten staan, niet in een auto… Ik denk dat de ANWB dit beaamt)
    Nu heb ik de auto nog niet, en ben in Duitsland aan het zoeken. Ik neem aan dat de 250 diesel van Mercedes die hier ook gehomologeert is, geen probleem is bij de prefect in te voeren na een CT bij de lokale garage? Of moet ik dan alsnog die homologatie op gaan vragen?

    MVG

    #191152
     Noë
    Sleutelbeheerder

    99% zeker: ja, dan moet je in Frankrijk het COC kopen bij Mercedes France. Die rest 1% hangt zoals je inmiddels door hebt af van de luimen van je prefecture en ook of de auto een modern Europees kentekenbewijs heeft. On a positive note: dat COC krijg je gegarandeerd want Europeese w124’s zijn destijds gehomologeerd in Frankrijk. Zorg wel voor een BTW bonnetje bij aankoop of laat op het verkoopdocument naast de aanschafprijs TTC printen.

    En overigens. Het BARST in Frankrijk van tweedehands w124’s dus waarom in Duitsland?

    Succes, Bert

    #191170
     Noë
    Sleutelbeheerder

    99% zeker: ja, dan moet je in Frankrijk het COC kopen bij Mercedes France. Die rest 1% hangt zoals je inmiddels door hebt af van de luimen van je prefecture en ook of de auto een modern Europees kentekenbewijs heeft. On a positive note: dat COC krijg je gegarandeerd want Europeese w124?s zijn destijds gehomologeerd in Frankrijk. Zorg wel voor een BTW bonnetje bij aankoop of laat op het verkoopdocument naast de aanschafprijs TTC printen.

    En overigens. Het BARST in Frankrijk van tweedehands w124?s dus waarom in Duitsland?

    Succes, Bert

    auto’s in frankrijk zijn meestal vies en slecht onderhouden, gedeukt vaak. daarom zoek ik liever in Duitsland en Nederland.

    #191153
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Er zijn in FR ook prachtige auto’s te vinden. Men moet alleen vaak wat langer zoeken. Maar de kosten van import kan men bij het aanschafbudget optellen. Dan wordt het een kwestie van kopen, overschrijven, rijden. Zoals in deze Mercedes.

    Ik heb na lang zoeken ook mijn auto in FR gekocht, bij een officiële dealer, voor een prijs waar ik in D en NL écht niet voor terecht kon. Met de échte dealer/merk garantie.

    Salutations, Jos

    #191140
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Er zijn in FR ook prachtige auto’s te vinden. Men moet alleen vaak wat langer zoeken. Maar de kosten van import kan men bij het aanschafbudget optellen. Dan wordt het een kwestie van kopen, overschrijven, rijden. Zoals in deze Mercedes.

    Ik heb na lang zoeken ook mijn auto in FR gekocht, bij een officiële dealer, voor een prijs waar ik in D en NL écht niet voor terecht kon. Met de échte dealer/merk garantie.

    Kijk aan, het zou geweldig zijn als mij dat ook zou lukken want de afdeling homologatie te Mercedes Benz Nederland verteld mij net dat de fransen toch die conformiteitsverklaring willen bij invoer. En die is er niet want dat bestond toen nog niet… Waar vond U Uw Mercedes?
    mvg

    Salutations, Jos

    #191143
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    In mijn geval was het geen Mercedes maar een Toyota Landruiser. Niettemin is de problematiek hetzelfde. Ik vond mijn auto via Autoscout24.

    En ja, bij het invoeren van een auto in FR hebt u ALTIJD een certificat de conformité of een klassiekerverklaring van de FFVE nodig. Het is nu eenmaal niet anders. Dus als u nu een andere Mercedes in NL of DE koopt krijgt u hetzelfde gemier waar u met uw huidige auto zo tegenop ziet.

    Maar ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag die ik U al meerdere malen heb gesteld: waarom geen carte grise de collection voor de fraaie Benz 300SD die u al bezit?

    Salutations, Jos

    #191139
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    In mijn geval was het geen Mercedes maar een Toyota Landruiser. Niettemin is de problematiek hetzelfde. Ik vond mijn auto via Autoscout24.

    En ja, bij het invoeren van een auto in FR hebt u ALTIJD een certificat de conformité of een klassiekerverklaring van de FFVE nodig. Het is nu eenmaal niet anders. Dus als u nu een andere Mercedes in NL of DE koopt krijgt u hetzelfde gemier waar u met uw huidige auto zo tegenop ziet.

    Maar ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag die ik U al meerdere malen heb gesteld: waarom geen carte grise de collection voor de fraaie Benz 300SD die u al bezit?

    Salutations, Jos

    Hoi Jos,
    de carte grise de collection zou volgens een andere forum deelnemer ook betekenen een gang naar allerlei instanties die dingen gaan testen alsof het een nieuwe auto betreft die nooit eerder op de weg is geweest. (zoals de 450se of 280se die hier wel “gehomologeerd” zijn)
    Ik heb besloten de wagen te verkopen en dat ook gedaan… Er was te veel gedoe involved naar mijn zin, en ik had ook het idee dat de CT niet verkregen zou worden zonder het stuurhuis te vervangen en daar had ik geen zin in.

    Verder heb ik contact gehad met een dame bij Daimler die gaat over de homologaties. Zij vertelde mij dat er destijds (1986-1992 de w124’s die ik zoek) nog geen Europese typegoedkeuring bestond. Dus kan Mercedes Benz France die verklaring helemaal niet afgeven. Dus tenzij dit een soort handjeklap tussen de prefecture en in dit geval Mercedes France is, begrijp ik niet hoe ik aan die verklaring kan komen aangezien die dus niet bestaat. Of hebben ze er een opgesteld alleen voor Frankrijk? En waarom moet je die kopen, er rijden duizendenden w124 diesels rond!

    Mijn Frans is niet goed genoeg om hierover door te vragen en als je ze bij de prefecture de door de RDW Nederland opgestelde brief (in het Frans) laat lezen waarin duidelijk staat dat Frankrijk kenteken bewijzen van Europese lidstaten 1 op 1 moet overnemen zeggen ze: “nee sorry dat doen we niet”

    Landcruisers, die met een diesel en nog geen computer dus jaren 80 ben ik ook erg in geinteresseerd. Maar hetzelfde verhaal. Geen Europese goedkeuring en geen homologatie te krijgen tenzij ze bij Toyota France maar wat vezinnen?

    #191159
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wvdputte, ik heb een paar jar geleden een toyota landcruiser prado (tropical version) vanuit Africa geimporteerd en dit model is nooit in Europe verkocht, dus er bestaat geen CoC en of homologatie voor en Toyota France & Europe konden niets voor mij betekenen.
    However heb ik mijn landcruiser via de Prefectuur bij de DRIRE aangeboden voor de keuring en kwam er zonder opmerkingen door (alleen moest ik een mistachterlicht activeren, was niet werkend voor Africa, nooit geen mist).
    Dus had ik binnen een week mijn frans kenteken, zonder veel gedoe en volgens de normale procedures…
    Groeten,

    Peter

    #191160
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wvdputte, ik heb een paar jaar geleden een toyota landcruiser prado (tropical version) vanuit Africa geimporteerd en dit model is nooit in Europe verkocht, dus er bestaat geen CoC en of homologatie voor en Toyota France & Europe konden niets voor mij betekenen.
    However heb ik mijn landcruiser via de Prefectuur bij de DRIRE aangeboden voor de keuring en kwam er zonder opmerkingen door (alleen moest ik een mistachterlicht activeren, was niet werkend voor Africa, nooit geen mist).
    Dus had ik binnen een week mijn frans kenteken, zonder veel gedoe en volgens de normale procedures…
    Groeten,

    Peter

    #191142
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb in 2010 mijn Nederlandse w123 240TD op Frans kenteken gezet. Geen enkel probleem.

    1. Je wilt van Mercedes Benz Frankrijk een FRANS Certificat de Conformite hebben. MB France verstrekt die CC’s tientallen keren per dag, ook aan mensen die helemaal geen Frans spreken. FRANS CC ja, in 1980 (mijn auto) bestond er geen Europese goedkeuring, elk land deed zijn eigen typegoedkeuring. MB heeft voor alle “Europese” modellen uit die tijd de CC’s op de plank liggen. Anderlandse COC’s, homologatieverklaringen worden NIET geaccepteerd. Kost je 150 euro. Kopie kentekenbewijs en NAW gegevens sturen aan Mercedes-Benz France,Service Homologation VP, CS 30100 –Montigny le Bretonneux, 78077 Saint Quentin en Yvelines Cedex. Briefje erbij: Dag MB, ik wil een Franse CdC hebben, dank U wel.Drie weken later klaar. Haar in de soep: die 150 euro MOET per CHEQUE, bij aanvraag.

    1.a Zou je CC niet of slechts ten dele krijgen dan moet je naar de DRIRE/DREAL voor een eenmalige persoonlijke goedkeuring. Mijn w123 is een ex-Italiaan, die via Nederland naar Frankrijk is gegaan, geen enkel probleem. Mijn Hollandse Starletje had een in Frankrijk niet gecertificeerde automatische versnellingsbak, dus moest ik langs de DRIRE, waar ze auto met rolmaat op straat opmaten en ik een bonnetje kreeg. Komisch maar vooruit maar weer.

    2. Dan ga je met je auto (op NL of D (export)kenteken) naar je favoriete FRANSE APK station en laat hem keuren (en dan hoeft ie niet eens goedgekeurd te worden geloof ik, het gaat om het papiertje). Kan ook meteen na aankoop dan is je tijdelijke verzekering nog geldig.

    3. Naar het belastingkantoor van je departement, Met de inmiddels verzamelde paperassen, voor een QUITUS FISCAL, dat er (ooit) BTW is betaald over deze auto. Vandaar dat bonnetje met TTC (toutes taxes comprises) naast het aankoopbedrag.

    4. Met deze hele handel papier en kopieen van je paspoort het het Franse bewijs van ingezetenheid (de laatste rekening van de EDF!) naar de Prefecture, en BINGO, Frans kenteken.

    Ik heb het al eens eerder gezegd denk ik: het valt allemaal reuze mee, zolang je vriendelijk blijft is een taalhandicapje geen probleem, het is nog leuk ook, je komt nog eens ergens en het is goed voor je Frans.

    Doen!

    #191168
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Juist juist, dank U. Deze procedure was mij duidelijk en ik heb ook om dat cc bij mb france gevraagd. Dat hadden ze uiteraard niet want amerikaanse markt mercedes en ik kreeg netjes al mijn papieren terug gezonden. Moest eerst 5 x bellen uiteraard. Een tochtje RDW-style drire testbaan a la Lelystad zag ik niet bepaald zitten dus vandaar dat ik dacht ach laat ik die ouwe roetende dorstige mercedes met z’n versleten stuurbekrachtiging maar verkopen.. komt hier waarschijnlijk niet eens door de CT.

    wat is een EDF? Ik meen alleen te kunnen bewijzen dat ik hier woon dmv mijn huurcontract?

    Is er een manier om te berekenen wat de carte grise zou kosten voor 9cv? En verzekeringen vond ik niet onder de 565 euro, lijkt wat prijzig… Gelukkig heb ik nog een ouwe vw bus van 48 jaar oud, die laat ik lekker op nl kenteken staan!

    #191169
     Noë
    Sleutelbeheerder

    wat is een EDF?

    De elektriciteitsrekening van Energie de France die je overal in Frankrijk kan gebruiken om te bewijzen dat je er woont.

    #191145
     Noë
    Sleutelbeheerder

    <div class=”d4p-bbt-quote-title”>wvdputte wrote:</div>
    wat is een EDF?

    De elektriciteitsrekening van Energie de France die je overal in Frankrijk kan gebruiken om te bewijzen dat je er woont.

    Ah. die betaald mijn vriendin… is huurcontract hetzelfde qua geldigheid?

    #191146
     Noë
    Sleutelbeheerder

    wvdp,
    wij blijven besides-topic:
    ik had ook eens hetzelfde probleem omdat mijn vrouw, die een andere naam heeft dan ik, de e-rekeningen betaalt. 😉

    #191147
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor een 9cv van >10 jaar betaal je de helft bij overschrijven, dat gaat meevallen, ik weet het niet meer precies, onder de 100 euro. Heb je geen bonus-malus van je NL verzekering? Alle Franse verzekeraars accepteren een NL royementsverklaring, tot een max van 50%, dan kom je uit op WA voor rond de 230. Qua bewijs dat je hier woont kan je het wel eens lastig krijgen, die EDF rekening is bijzonder ingeburgerd, zonder dat (en een RECENTE ook nog), oei. Maar met je recente FRANSE inkomstenbelastingpapieren gaat het ook wel lukken natuurlijk!

    #191137
     Noë
    Sleutelbeheerder

    natuurlijk, mijn Franse inkomstenbelastingpapieren! dat is grappig.
    Ik hou het lekker simpel, gewoon NL kenteken en verzekering. veel goedkoper en geen gezeur. Je kunt veel zeggen van Nederland, dingen regelen doen ze effectief…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?