Uitgeschreven auto-entrepreneur, nog altijd gedekt door de RSI

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191899
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Uit het leven gegrepen. Ik stond een tijdje ingeschreven als auto-entrepreneur (makkelijkste manier om een sécunummer vast te krijgen), maar heb die beëindigd in 2013. Nu, voor zover ik de wetgeving ken, ging ik dan nog één jaar gedekt worden door de sociale zekerheid, en wel door de RSI (Régime social des indépendants).

    Wat blijkt nu echter, alweer twee jaar later. Ik ben nog altijd gedekt. Nog altijd geen spoor van schrapping, alles blijft bij het oude. En ik heb vorige maand nog een brief gekregen waarin gevraagd wordt mijn inkomsten als indépendant voor 2014 aan te geven, terwijl ik toen dus al een jaar uitgeschreven was. Ben nu even aan het twijfelen of ik daar nu gewoon 0 op invul, of gewoon de boel laat liggen.

    Toch eigenaardig allemaal. Zijn er anderen die hetzelfde meegemaakt hebben?

    #191901
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit betekent simpelweg dat je niet bent uitgeschreven. Oftewel je hebt de uitschrijfprocedure niet op de juiste wijze gevolgd, oftewel bij de URSSAF en/of de RSI is er wat fout gegaan bij het uitvoeren van de procedure. Dat laatste komt helaas nogal eens voor.
    Dat betekent dat je verplicht bent om de aangiftes te doen. Als je allemaal nullen invult voor het hele jaar 2014 dan kun je dat ook nog eens doen voor 2015 (je mag 8 kwartalen zonder omzet zijn), daarna wordt je ambtshalve uitgeschreven, maar je komt dan wel op de stapel ‘uit te zoeken dossiers’ van de belastingdienst. Want waar leef je dan van?
    Een andere optie is om je op de juiste manier uit te schrijven. Als je dat niet doet (en je bedrijfsactiviteiten als auto-entrepreneur vallen in de categorie service of commerce, dan ben je verplicht om voor 19 december 2015 je inschrijving als auto-entrepreneur om te zetten in entreprise individuelle. Doe je dat niet, dan is er sprake van een administratieve overtreding. Hoe de overheid daar mee om zal gaan weet ik ook niet. Dat zullen we na 19 december wel merken.

    Wim

    #191900
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ach Wim, ik heb alles correct gedaan hoor. Er is overigens niks aan. Via hun internetsite (www.net-entreprises.fr) kan je gewoon aangeven dat je wil stoppen. Dan krijg je een brief van radiation zus en zo, van de Urssaf onder andere dacht ik. Dus tot zover loopt/liep alles ok. Ook aangiftes zijn sindsdien niet meer mogelijk. Op het internetplatform staan enkel de trimesters waarvoor je ingeschreven was, dus bij mij stoppen die twee jaar terug.

    Soit, uiteindelijk maar eens het nummer op die aangiftebrief gebeld. Dan kom je bij de RSI terecht. En nee hoor, voor hen was er geen probleem, voor de RSI ben ik uitgeschreven. Waar het probleem dan zit, mevrouw? Wel, vermoedelijk is de RAM (de caisse maladie) niet op de hoogte. U neemt best met hen eens contact op. Dus blijkbaar verleent mijn ziekenkas nog altijd onterecht dekking. En dan zou ik hen op de hoogte moeten brengen? Tja, lachen uiteraard.
    Ok, en wat doe ik nu met die brief mevrouw? Gewoon nul op invullen? -Nee, gewoon laten liggen, u staat immers niet meer ingeschreven. -Ok.

    Enfin, u begrijpt het. Weer zo’n bizar verhaal in de marge van het auto-entrepreneursfenomeen. Linkerhanden die niet weten wat rechterhanden doen, en veel te veel organismes die elkaar in verwarring brengen. Zal het ooit veranderen? (neenee, da’s een boutade, geen vraag, niet op antwoorden)

    #191902
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je had in- en uitgeschreven via de officiële site http://www.lautoentrepreneur.fr had je wat geld kunnen besparen…
    En als je deze details eerder had vermeld, dan had ik geen moeite hoeven doen om serieus te reageren.
    Wim

    #191903
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dus blijkbaar verleent mijn ziekenkas nog altijd onterecht dekking. En dan zou ik hen op de hoogte moeten brengen? Tja, lachen uiteraard.

    Zoiets als onterechte dekking bestaat niet. Het is of dekking of geen dekking. Het kennis hebben van een niet verwerkte wijziging en dat niet melden wordt gezien als fraude met alle financiële consequenties.Ik zou maar stoppen met lachen.
    Frans

    #191904
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Lijkt me vreemd. De RSI en de RAM zijn samengegaan tot een organisatie.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?