tuinhuis als vakantiehuis, mag dat ?

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #202349
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo, ik heb een fantastisch stuk grond gevonden met een 30m2 stenen huis. De eigenaar zegt dat het huisje staat geregistreerd als tuinhuis en wordt beschouwd als “niet bewoonbaar”. Weet iemand of ik dat huis en/of terrien dan wel mag gebruiken voor vakantie periodes ?
    De burgemeester heb ik al ontmoet maar dat ben ik vergeten te vragen. Nu is hij op vakantie. Hopelijk heeft iemand op het forum hier ervaring mee.
    Bij voorbaat dank
    Erik

    #202354
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In een tuinhuis mag je niet wonen, wel je schep neerzetten, koffie drinken, even uitrusten van het wieden. Er is heel misschien water, of een bron. Maar naar de wc gaan kan niet want er is geen riool, en al helemaal geen goedgekeurd riool. Er is een andere bestemming voor, en het is net als je caravan neerzetten in het bos, op je eigen stukje land. Mag -soms- wel, maar langdurig verblijven mag dan weer niet.

    Het kan soms gedoogd worden, ik ken iemand die zo begon, iedere keer iets aanbouwde en verbeterde en na 20 jaar is het een heel huis…

    Maar die burgemeester, die kan roet in het eten gooien, en hem had je moeten vragen: waar ligt de grens? Het is niet zo dat vier muren en een dak een huis is; oftewel een huis is geen woning.
    Maar wat is kort verblijven? twee dagen? Of vier weken elke zomer?
    Zie de eerste regel.

    #202355
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het lijkt me niet zo ingewikkeld na te gaan wat er mag en niet mag.
    Het verhaal begint en eidigt met de POS c.q. PLU, oftewel het bestemmingsplan.
    Zoek in het gemeentehuis uit wat de bestemming is van het betreffende stukje grond, er worden op de landkaart codes gebruikt, in de bijbehorende beschrijving staat omschreven wat er wel en niet mag.

    Maar als de eigenaar al zegt dat het een tuinhuis is, dan is het antwoord eigenlijk al gegeven: er mag weinig, precies zoals Ratatouille zegt. Er zal op het terrein mogelijk een bestemming “agricole” of Nc op rusten.

    #202350
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het hangt er van af of voor dit (tuin)huis een aanslag Taxe d’Habitation opgelegd wordt. Is dat het geval dan is er DUS woonbestemming. Het dagelijkse toiletprobleem kun je oplossen met een droog- of chemisch toilet, het waterprobleem met een regenwatertank, en/of jerrycans, het stroomprobleem met zonnepanelen en/of een generator, als je geen officiele aansluitingen kunt/wilt maken.

    Joost Kubbe

    #202351
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een als tuinhuis geregistreerd gebouwtje van 30m2 beschouwd als niet bewoonbaar krijgt geen aanslag taxe d’habitation opgelegd. Die optie kunnen we uitsluiten, ongezien.

    #202352
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Ratatouille: Ongezien uitsluiten is wat kort door de bocht, ik heb een “cabanon de jardin” op 3400m2 terrein in de verkoop, die al sinds 2004 aan de TH is onderworpen, DUS woonbestemming !
    Als je wilt heb ik én de déclaration de travaux, én de aanslagen voor je ter inzage.

    Joost Kubbe.

    #202353
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee hoor, volgens de de eigenaar is het tuinhuis onbewoonbaar. Makkelijk uit te sluiten dus.
    De man betaald die taxe niet. ‘Cabanon de jardin’, op internet gezocht met google, geen enkele hit voor een woning. Verhoog je prijs! Je bent uniek!

    Wel dit: riante tuinvilla riant

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?