Transitie, dubbeling; de toekomst

Dit onderwerp bevat 50 reacties, heeft 12 stemmen, en is het laatst gewijzigd door

ratatouille 11 maanden, 1 week geleden.

• Auteur
     ratatouille 
    Bijdrager

Bosbess, dan laten we het hier bij, ik heb je niet voor leugenaar uitgemaakt, en kon me vinden in je eerste uitleg hierover, die niet haaks staat op die van mij. Je vertrekt niet zomaar na onenigheid met de moderator. Ik laat de inhoud van privé voor privé verder. Ik schreef in mijn eerste bericht dat ‘je niet langer welkom was’, dat is bijna een understatement.

bosbess 
    Bijdrager

Ik herhaalde het antwoord van AN om duidelijk aan te tonen dat daaruit wel formalisme maar geen business-bedoelingen uit vallen te distilleren. De laatste mededeling in AN’s reactie vind ik trouwens van veel gevoel voor humor (en niet van formalisme) getuigen, als reactie op “Schiet mij maar lek.” Maar “de schrijver” begreep het niet. Tja…

Vind je het gek dat AN “de schrijver niet aanvoelt”? Ik voel de schrijver ook niet aan. AN heeft bij zijn aantreden een (veel te) lang stuk geschreven over wat hij met deze website van plan is en waar hij naartoe werkt. Daaruit blijkt duidelijk dat hij achter de schermen druk bezig is om alle informatie die Wim Bavelaar met behulp van diverse deskundigen in de loop der jaren bij elkaar heeft gebracht, te actualiseren. Hij heeft daartoe verschillende mensen aangezocht. Het is een enorme klus, want inmiddels waren veel items in de “bibliotheek” sterk verouderd en daardoor vaak niet meer juist.

Bovendien moest hij zich natuurlijk inwerken in een geheel nieuw soort website die anders werkt dan Nederlanders.fr. Theo en Marietta zullen hem daar ongetwijfeld bij hebben geholpen, maar het is toch wennen. En terwijl hij druk doende is om alles voor elkaar te brengen, krijgt hij plotseling een op niets gebaseerde aanval te verwerken en worden hem dingen verweten waartoe geen enkele aanleiding bestaat wat deze website betreft. Er wordt wat snerend geciteerd uit AN’s beginverklaring (over de bibliotheek en de kroeg) en er wordt min of meer gepleit voor een ballotage in dit forum voor leden van Nederlanders.fr. Alleen degenen die zich “gedragen” zoals de schrijver dat als gewenst voor ogen staat, zijn welkom. En, zoals ik als jarenlang lid van dit forum weet, is dat: ouwe-jongens-krentenbrood.

Nederlanders.fr zou volgens de schrijver “geneuzel” zijn, “wil gemakkelijk ouwehoeren zonder al te veel research te plegen. Met alle gevolgen voor de kwaliteit van de gedeelde informatie.” Zelf schrijf ik af en toe artikelen op Nederlanders.fr met informatie die ik voor de NL gemeenschap interessant of belangrijk vind. Die artikelen lees je gemakkelijk in minder dan 10 minuten, maar in de meeste zitten vele uren research. En de meeste “neuzelaars” tonen zich zeer geïnteresseerd en leveren opbouwende commentaren.

Hoeveel moeite ik er ook voor doe Steven, ik slaag er niet in om mij in de gevoelens van de schrijver in te leven. Zijn commentaar is allesbehalve opbouwend. Hij voelt zich bedreigd door eventuele nieuwe invloeden. Panta rhei zei Heraclitus al, alles verandert en niets blijft hetzelfde. Daar kun je je tegen verzetten of je kunt je aanpassen. Intelligentie is toch een kwestie van aanpassingsvermogen of was het andersom?

bosbess 
    Bijdrager

OK Rata, als understatement kan ik er mee leven.

capitaine 
    Bijdrager

Bosbess, wat ik zo grappig vind aan U is dat laatste wat U schrijft.

“Daar kun je je tegen verzetten of je kunt je aanpassen.
    Intelligentie is toch een kwestie van aanpassingsvermogen of was het andersom?”

’t Is maar goed dat het oude forum niet meer te zien is.

Cees.

bosbess 
    Bijdrager

Ik ben blij Cees, dat er ook nog iemand om me kan lachen.

le bricoleur 
    Bijdrager

Cees (capitaine) schreef om 14:11 dat door de beschikbaarheid van specifieke websites geen fora meer nodig zijn (en noemde als voorbeeld mijn website). Hij kenmerkte fora als een soort nostalgie. Dat zie ik toch een beetje anders.

1. Van mijn eigen website weet ik dat een website nooit ‘af’ en ‘up to date’ is. Er komt steeds weer iets nieuws bij, bij mij vaak naar aanleiding van vragen of discussies op dit forum (en andere fora).
    2. Verder kan een website niet voor alle specifieke vragen een oplossing bieden, het gaat meer om algemene oplossingen of die, die op de specifieke ervaringen van de website-auteur gebaseerd zijn.
    3. Een website-auteur behandelt ook steeds die vragen die voor hem vanzelfsprekend zijn korter dan die waar hij problemen mee heeft – dat kan voor iedere lezer of vraagsteller anders zijn.
    4. In een forum kan iemand die op internet geen oplossing voor zijn probleem vindt (bijv. omdat hij niet de juiste terminologie voor zijn probleem kent) gewoon een vraag stellen in de hoop dat iemand hem de juiste weg wijst. Dat gaat vaak veeel sneller dan urenlang met google zoeken.

Daarom hebben volgens mij fora naast alle mogelijke websites een blijvend bestaansrecht.

Over de verhouding tussen deze website en mijn website wil ik even nog dit kwijt:
    Iedere forums- of website-software heeft zijn sterke en zijn zwakke kanten. Omdat de software van deze website vooral tekst- georiënteerd is vond ik die voor klusverhalen, waar vaak tabellen en afbeeldingen/tekeningen (met beeldbijschriften) nodig zijn, minder geschikt, hoe zeer Wim Bavelaar ook zijn best gedaan heeft mijn bijdragen onder wonen\klussen een acceptabele vorm te geven.
    Ik heb daarom daarvoor gekozen mijn klusideeën met een daarvoor geschikte software vorm te geven. Maar ik ben Wim Bavelaar nog steeds dankbaar voor de adviezen die hij mij vanuit zijn journalistieke achtergrond gegeven heeft; een journalist denkt en schrijft toch een beetje anders dan een ingenieur!

Dus: De twee frankrijk-fora en diverse websites kunnen prima naast elkaar bestaan en elkaar aanvullen.

Christian von Klösterlein - bricoleur par passion, pas par necessité.
    http://www.klussen-in-frankrijk.eu/

ratatouille 
    Bijdrager

Helemaal bovenin schreef ik:

‘Laten we rustig afwachten, en kijken of de gedateerde bieb eens verfrist gaat worden, want ja er is kennis hier, maar veel ligt ook te roesten.’

Een website die gebruikt en gewaardeerd wordt om zijn bieb moet ook onderhouden worden, vaak lees ik nog artikelen op onze site die gaan over 2011 of nog eerder, een verversing is noodzakelijk. Dynamiek, een bewegend model. Daar heb je input voor nodig en goede wil. En lezers die de geleende boeken ook weer terug brengen.
    Als dat allemaal door kan gaan, zie ik een gezonde toekomst voor onze site, die toch echt visueel beter oogt dan haar zusje.

bosbess 
    Bijdrager

Hét grote voordeel van dit forum is dat een onderwerp terug bovenaan komt zodra iemand weer een reactie geeft. Daardoor komt het opnieuw onder de aandacht van iedereen. Op NLers.fr zakken onderwerpen snel naar beneden en verdwijnen dan van de voorpagina, ook al reageren er nog mensen.

Het nadeel van dit forum is dat je er alleen via picr.de een foto kunt plaatsen. Of om met Christian te spreken: de software van deze website is vooral tekst-georiënteerd. Voor de informatie is dat niet erg, maar voor het oog, dat ook wat wil, is een plaatje af en toe een leuke afwisseling.

Bijvoorbeeld het verhaal van Cees over de zeilracende Pieter was leuk geweest met een foto. Op NLers.fr kunnen foto’s heel gemakkelijk worden geplaatst.

Maar inderdaad: geen website is volmaakt. Dat verbaast me wel, want langzamerhand zou er toch website-software moeten bestaan waarin alle mogelijke nadelen en gebreken zijn opgeheven en verholpen.

capitaine 
    Bijdrager

Even HT, Bosbess dat er geen foto’s van die zeilrace bij het artikel staan heeft niets te maken met hoe ze te plaatsen, ik werk uitsluitend met pic.de.
    Dat er geen foto’s staan komt omdat er geen/nauwelijks foto’s zijn.
    Het is een solozeilrace en ze mogen absoluut niet ergans aanleggen.
    Op de site van Vendee Globe kun je de schepen volgen, maar dan heb je ook alles gezegd.

Cees.

bosbess 
    Bijdrager

OK, jammer. Ik ben geen zeiler maar ik zie graag zeilschepen op zee, altijd mooie plaatjes van oneindig water, wolkenluchten en verre horizons.

Taciturne 
    Bijdrager

Hoeveel moeite ik er ook voor doe Steven, ik slaag er niet in om mij in de gevoelens van de schrijver in te leven. Zijn commentaar is allesbehalve opbouwend. Hij voelt zich bedreigd door eventuele nieuwe invloeden. Panta rhei zei Heraclitus al, alles verandert en niets blijft hetzelfde. Daar kun je je tegen verzetten of je kunt je aanpassen. Intelligentie is toch een kwestie van aanpassingsvermogen of was het andersom?” zei Bosbess.

Ja, nu ga ik niet voor Peter antwoorden, dat moet hij zelf maar doen.
    Maar wat dit nu met intelligentie te maken heeft? Aanpassingsvermogen lijkt mij niet zeer aan intelligentie gebonden. Veel -vooral zeer- intelligente mensen kunnen hypersnel analyseren en verbanden leggen maar kunnen of doen daar vervolgens niets mee.

Wel zeer eens met de opmerkingen over de “maniabilité” van de website. Het gaat er bij mij niet in dat het zo moeilijk moet zijn om foto’s te plaatsen.

Verder mis ik de inbreng van de plaatser van het draadje en de eigenaar van de sites.

Steven

ratatouille 
    Bijdrager

Het is goed dat we dat ( ‘zeilschepen op zee, altijd mooie plaatjes van oneindig water, wolkenluchten en verre horizons’) allemaal weten. Niks mis met uitzicht.

We zitten in januari, laten we de toekomst over een kwartaal nog eens nader bekijken en bespreken. Wat mij betreft mét Petrus.

bosbess 
    Bijdrager

Eens met Rata.

ratatouille 
    Bijdrager

Bosbess, welkom terug op het forum en haar regels.

ratatouille 
    Bijdrager

Ook een dejavu is de discussie over de invulling van de website. Zie: repetitie, beloftes, aannames en 100 procent draaiingen. Het verleden leert ons veel, maar soms blijft alles bij het oude.

Bosbess :
    Hét grote voordeel van dit forum is dat een onderwerp terug bovenaan komt zodra iemand weer een reactie geeft. Daardoor komt het opnieuw onder de aandacht van iedereen. Op NLers.fr zakken onderwerpen snel naar beneden en verdwijnen dan van de voorpagina, ook al reageren er nog mensen.

ratatouille 
    Bijdrager

Het is inderdaad een groot voordeel dat een onderwerp terug bovenaan komt zodra iemand weer een reactie geeft. Daardoor komt het opnieuw onder de aandacht van iedereen. De balk met laatste reacties helpt daarbij, en is -voor zover ik het kan overzien- altijd onderdeel geweest van dit forum.

Timo Breumelhof 
    Bijdrager

Ik ben er ook niet van overtuigd dat Fora achterhaald zijn.
    Maar veel van dit soort discussies hebben zich wel naar Social media / Facebook verplaatst.
    Mijn ervaring (met de fora voor software waar wij websites mee bouwen) is dat het heel lastig is om te concurreren met het feit dat veel gebruikers toch al de hele dag op Facebook zitten.
    Daarnaast is Facebook erg gemakkelijk te gebruiken, maar daar zitten dan ook miljarden, dat is lastig concurreren.

Toch heeft Facebook voor “nuttige informatie” vooral veel nadelen (afgezien van het privacy verhaal).
    A. Je mist iedereen die niet op Facebook zit.
    B. Achteraf terugvinden van een onderwerp is een drama.
    C. De informatie wordt niet of slecht door Google geïndexeerd, dus vragen worden heel vaak opnieuw gesteld.

Overigens zijn er ook andere (naar mijn mening veel beter) Q&A mogelijkheden.

Zo is er StackExchange.

Het concept daarvan is dat je een vraag stelt en andere gebruikers geven antwoorden.
    Je kunt een antwoord als geaccepteerd antwoord markeren en er kan gestemd worden over het beste antwoord.
    Dit werkt vooral voor bijvoorbeeld programmeervragen erg goed.
    Voorbeeld (over frans) https://french.stackexchange.com/

Maar, er wordt daar wel erg op gelet dat er geen discussies over meningen ontstaan en er wordt flink gemodereerd.
    Dus bepaalde vragen worden afgewezen, als er geen eenduidig antwoord mogelijk is of als de vraag al is gesteld en beantwoord. De gebruikers corrigeren elkaar ook veel op “off topic” of “onduidelijke antwoorden” en dat wordt ook van elkaar geaccepteerd.
    Daarmee bouw je in feite met de community aan antwoorden database.

Ik vind het een heel mooi systeem, maar ik denk niet dat dat soort “discipline” hier een optie zou zijn.. 🙂

capitaine 
    Bijdrager

De rijkdom van dit form was het simpele feit dat je naar dakpannen vroeg, en het onderwerp zich als een olievlek uitspreide van de verschillende soorten dakpannen, de manier om ze het dak op te krijgen als je geen kraantje hebt, de latten eronder, de isolatie, de afwerking en de instalatie van de dakgoot.
    Soms kon het zo “uit de hand lopen” dat men er nog de tuin besprak via het regenwater wat van de dakpannen drupte.
    Zo kwam je soms dingen tegen die je of totaal niet wist, nooit van had gehoord, of gewoon handig waren om te weten en eventueel “later” eens gebruikt konden worden.
    De een zeg dan “geouwehoer” de ander had er echt iets aan.
    Het is maar net waar je behoefte aan hebt.
    Gewoon een bos bloemen kopen afrekenen en gaan, of de uitleg erbij hoe af te snijden, de vaas, water, en de plaats in de vesterbank.

Frankrijk is een land met wisselvalligheden.
    Bij de een gaat het soepeltjes, een dorp verder moet je erg veel moeite doen.
    Ik zou niet gaan voor zo’n gemodereerd forum, dat past niet bij de bricoleurs in dit land.
    Er wordt nog wel veel gelezen op het forum, maar de mensen nemen de moeite niet meer om iets te schrijven.
    Dan is de cirkel zo gedaan, want als er niets meer wordt geschreven komen ze ook niet meer om te lezen.

Cees.

Timo Breumelhof 
    Bijdrager

De rijkdom van dit form was het simpele feit dat je naar dakpannen vroeg, en het onderwerp zich als een olievlek uitspreidde van de verschillende soorten dakpannen, de manier om ze het dak op te krijgen als je geen kraantje hebt, de latten eronder, de isolatie, de afwerking en de installatie van de dakgoot.
    Soms kon het zo “uit de hand lopen” dat men er nog de tuin besprak via het regenwater wat van de dakpannen drupte.
    Zo kwam je soms dingen tegen die je of totaal niet wist, nooit van had gehoord, of gewoon handig waren om te weten en eventueel “later” eens gebruikt konden worden.
    De een zeg dan “geouwehoer” de ander had er echt iets aan.
    Het is maar net waar je behoefte aan hebt.
    Gewoon een bos bloemen kopen afrekenen en gaan, of de uitleg erbij hoe af te snijden, de vaas, water, en de plaats in de vensterbank.

Cees.

Als ik eerlijk ben, ben ik persoonlijk op deze site min of meer afgehaakt.
    Het is maar een klein deel, maar wat mij betreft zitten er in dit forum soms iets te veel mensen die bezig zijn om gelijk te krijgen ipv anderen te helpen en daarmee de sfeer in een deel van de threads verpesten.
    Ik vind dat er ook best vaak “oud zeer” boven komt drijven.
    Dat draagt naar mijn mening niet bij aan de open sfeer die nodig is om nieuwe gebruikers bij een forum te betrekken.

capitaine 
    Bijdrager

Die discussie is er al tig keer geweest en is volgens mij al lang geleden afgesloten.

Het gelijk hebben/krijgen komt doordat een deel er op hun amateur manier een draai aan geven, en mensen die er echt verstand van hebben.
    Inderdaad is het moeilijk je staande te houden in zo’n “warboel”, maar als je daarvoor wegloopt kun je in het echte leven ook wel blijven weglopen, en veel kranten de prullenbak in bonjouren.
    Immers is gelijk hebben/krijgen in de niet virtuele wereld ook ruimschoots aanwezig.

Ik denk eerder dat het komt door de snelheid van het leven, het gemak van de digitalisering, en de opkomst van het egoisme.
    Gisteren stond ik bij de decheterie en moest een zware balk van de kar in de container gooien.
    Het irriteerd de man achter me dat ik zo lang bezig ben, en hij is druk met z’n mobieltje.
    Als ik na lang wrikken de balk aan een kant op de container heb liggen vraagt tie of het nog lang duurt.
    Als U me even helpt had die er al in gelegen.
    Het is maar een voorbeeldje maar het is de harde werkelijkheid.
    De gezellige club die er toen was waar werd gesproken en gediscuteerd over welke dakpannen is verdwenen en wat over is zijn mensen die gewoon snel even een antwoord op die ene vraag willen en wat de ander er van kan leren boeit ze niet, dat moeten zij maar uitzoeken.
    Op de andere site van Noë zijn de mensen nog “begaan” met elkaar en is alles veel actiever.
    Vroeger al had je hier een grote club mensen die goede boeken lazen, zich stoorde aan een taalfout, het was een beetje de elite club zeg maar.
    Op de andere site zit meer van alles en nog wat, en dat maakt het gewoon actiever.

Cees.

ratatouille 
    Bijdrager

Is het nu L’apprenti Sorcier – Paul Dukas of Zauberflöte van Goethe ?

21 berichten aan het bekijken - 31 tot 51 (van in totaal 51)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2019 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account