Tractor invoeren

Dit onderwerp bevat 13 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191823
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wil een tractor uit Nederland invoeren. Ik heb eerder gelezen dat je een carte grise dan wel kunt vergeten, maar ik heb na wat onderzoek daar nergens een bevestiging van gevonden. Wat ik heb gevonden op Franse websites is hetzelfde verhaal als op deze site over het importeren van auto’s staat, dus het lijkt te kunnen mits ik een COC kan krijgen bij de fabrikant

    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Btw het gaat over een oldtimer uit de jaren 70 die ook veel in Frankrijk is verkocht.

    Mocht ik er geen carte gris bij kunnen krijgen dan rijd ik gewoon alleen op eigen terrein…

    #191829
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Timo, ’n ergens in ’n Europees land gekentekend voertuig mag – in principe – niet worden geweigerd in ’n andere Europese lidstaat.
    De beoogde tractor heeft al ’n ‘gewoon’ NL-kenteken ?

    Peter.

    #191830
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #191831
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En u bent geen agrariër ?

    Peter.

    Eén keer leuk, niet van mij maar van Campert (meen ik uit ’t hoofd) : “Oktober, november, december, ik hou van camember.”

    #191832
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, ik ben geen agrariër…
    Maakt dat iets uit voor de invoer?

    #191824
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Timo, ‘n ergens in ‘n Europees land gekentekend voertuig mag – in principe – niet worden geweigerd in ‘n andere Europese lidstaat.

    Zo is dat in principe in Europa. Maar de praktijk in Frankrijk is helaas anders (geen ervaring met een tractor maar met een auto met verlopen Certificat de Conformité; bij invoer in Nederland door de RDW gekeurd, Frankrijk wil een Réception à Titre Individuel).

    Christian

    #191825
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, ik ben geen agrariër…
    Maakt dat iets uit voor de invoer?

    Dan kunt u geen ‘agrarisch bedrijfs’-kenteken verkrijgen.

    Waarom overigens toch te spreken van “invoer” ? Uw trekker heeft geen kenteken, hoeft dit ook niet te hebben tenzij u ermee de openbare weg op wilt. Of u dit voertuig nu in NL, in F of in Lokmelokkio hebt gekocht, maakt in uw geval weinig uit.

    Ik vermoed dat u de procedure “réception à titre isolé” zult moeten volgen. Afhankelijk van de dienstdoende Dreal- (voorheen Drire en daarvoor les Mines)ambtenaar zal deze sop uw kool waard zijn.

    Peter.

    P.S. Natuurlijk is de F praktijk anders, Christian. Maar soms kan ’n helder briefje aan de prefect met ’n bronverwijzing naar de vigerende wetgeving ’n hoop versnellen.
    Nu heb ik ’t betreffende artikel niet meer paraat, maar goochelen kunnen we allemaal.

    #191826
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Timo,

    Enige jaren geleden heb ik mij dezelfde vraag gesteld. Na het nodige onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat het voor een niet-ingewijde particulier vrijwel ondoenlijk is om een buitenlandse tractor in FR op kenteken te krijgen. Het aantal narigheden waar je tegenaan kunt lopen is nog véél groter dan bij een auto. Zo gelden overal verschillende eisen voor maximumsnelheidsbegrenzing, hydraulische koppeling aanhangerrem, verlichting en nog véél meer. Ik vond er geen beginnen aan, maar misschien is iemand anders slimmer, moediger of vasthoudender. Ik heb uiteindelijk maar een oude Ford 3000 (ook een oldtimer uit de jaren 70 🙂 ) bij de plaatselijke handelaar gekocht en ben daar nog steeds erg blij mee. En ja, die heeft een FR carte grise, hoewel er geen kentekenplaat op zit omdat ik er nooit mee buiten mijn eigen terrein kom.

    Iets anders om zich te realiseren is de rijbewijskwestie. Een béétje tractor weegt al snel meer dan 3500 kg. Als er een agrarische aanhanger achter hangt heeft die al snel een paar ton laadvermogen. Indien U geen agriculteur bent hebt U vóórdat U het weet een groot rijbewijs (C of CE) nodig. Heeft U dat? En dan moet U de tractor plus appendages voor gebruik op de openbare weg ook nog verzekeren. Kassa!

    Ik zou persoonlijk één van twee dingen doen. Óf ik importeerde een tractor voor gebruik op mijn eigen terrein, zonder mij ooit druk te maken over carte grise, verzekering of rijbewijs, daarbij op de koop toe nemend dat wederverkoop in FR lastig wordt. Óf ik kocht in FR een tractor met alle papieren, waarmee ik eventueel als ik aan alle voorwaarden voldoe de openbare weg op zou kunnen, maar met als belangrijkste aspect dat ik dat ding altijd weer gemakkelijk in FR kan verkopen of inruilen.

    De nachtmerrie van het zelf importeren en op FR kenteken zetten is een gifbeker die ik gaarne aan mij laat voorbijgaan.

    Salutations, Jos

    #191827
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De wijze woorden van Jos zou ik ter harte nemen als Timo nog niet goed weet wat, hoe en waarvoor.
    Net als Jos vond ik me jaren terug ook zo’n oud Fordje (’n 3000, uit ’66, mèt carte grise). Onverslijtbaar en je kunt er ’n hoop mee. En ’n prettig simpele, toegankelijke techniek zonder modern gedoe waarvoor je telkens naar ’n erkende dealer moet.
    Ik kan me van ’t ding slechts één nadeeltje bedenken : als je de tank geheel leeg hebt gereden, moet de boel ontlucht worden. Niet moeilijk, maar ’n half uurtje gesleutel terwijl je iets anders wilde doen.

    Ter overweging : die kleine Kubota-trekkertjes zijn er nieuw voor acht- à tienduizend euros. Sommige modellen zijn gehomologeerd, je mag er de openbare weg mee op (mits gekentekend en verzekerd natuurlijk).

    Peter.

    #191828
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De tractor die ik op het oog heb is rond de 2.5 ton, dus dat rijbewijs is het probleem niet. De onverharde weg tussn ons huis en de helft van ons land is openbare weg, dus technisch gezien moet ik een carte grise hebben…

    Mijn vraag is in feite een economische, dit soort tractoren zijn simpelweg veel goedkoper in NL is mijn ervaring.

    Die mini trekkers zijn te klein voor wat ik er mee wil doen.

    Ik ga er misshien nog een mail naar de importeur in Frankrijk aan wagen, maar gezien Jos zijn verhaal klinkt het toch moeilijker dan wordt voorgesteld in de fora die ik heb bezocht…

    #191833
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat rijden op eigen terrein met je tractor is natuurlijk een goed voornemen, maar wat te doen als er iets kapot gaat, en de plaatselijke garagist zegt ‘breng hem maar even langs’, dan ga je toch de openbare weg op.

    #191834
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Dat rijden op eigen terrein met je tractor is natuurlijk een goed voornemen, maar wat te doen als er iets kapot gaat, en de plaatselijke garagist zegt ‘breng hem maar even langs’, dan ga je toch de openbare weg op.

    Nee hoor. Ik onderhoud en repareer mijn tractor zelf. De lokale garagist is inmiddels gestopt en de dichtstbijzijnde is meer dan 20 kilometer verder.
    Overigens, als de tractor zodanig kapot gaat dat ie niet meer start of rijdt kun je het ding so wie so niet “even langsbrengen”. Dus om nou voor die eventualiteit die hele rigmarole van carte grise en verzekering overhoop te halen lijkt me niet zo zinvol. Dan huur ik in het allerergste geval van de aldus bespaarde centjes wel even een remorque plateau.

    Salutations, Jos

    #191835
     Noë
    Sleutelbeheerder

    🙂

    Peter.

    P.S. M’n Ford 3000 is me tegenwoordig te groot, ’t grote werk is gedaan. Zo’n Kubota’tje zou me volstaan.
    Ruilen ?

    #191836
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dus om nou voor die eventualiteit die hele rigmarole van carte grise en verzekering overhoop te halen lijkt me niet zo zinvol. Dan huur ik in het allerergste geval van de aldus bespaarde centjes wel even een remorque plateau.

    Ik dacht dat je een carte grise had voor je tractor? Dan is een kentekenplaat/dag-verzekering in dat geval een stuk goedkoper. Maar niet iedereen is zo handig als jij en repareert last/smeert zijn tractor, in mijn buurt is een soort ‘boerenbond’ waar allerlei reparaties gedaan worden, ook hydrauliek. Is een komen en gaan van tractor’s aldaar. De verleiding om toch even over de straat te rijden is groot, bedoel ik maar.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?