toeristenbelasting

Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197446
     Anoniem
    Inactief

    Wij verhuren sinds een paar jaar onze tweede woning in de Allier enkele weken per jaar. We hebben ons huis laten keuren door de Office du Tourisme en een mooie drie-sterren-erkenning gekregen. Dat levert een flinke aftrek op bij de belasting die we jaarlijks over de huurinkomsten betalen.
    Nu krijgen we de laatste weken opeens brieven van de ‘Communauté de communes de la Montagne Bourbonnaise’ in onze regio, adreshoudend bij het regionale Office du tourisme met de melding dat ik een register van (huurders)overnachtingen moet bijhouden en daarover toeristenbelasting moet betalen. Overigens kan ik nergens vinden hoeveel.
    Op een eerste brief heb ik niet gereageerd vanuit de gedachte: dat geldt niet voor ons. Nu komt er een dreigbrief dat ik een ambtshalve aanslag en boete krijg, als ik niet voor datum x heb betaald. Mijn vragen: hoe zit dit en kan dat zo maar opeens?

    #197447
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Ad, het is aan de Communaute de Communes om te besluiten of zij wel of niet een taxe de sejour opleggen, ofwel toeristenbelasting. Als ze dat doen, bent u als “meuble de tourisme”, want geclassificeerd, in elk geval betrokken.
    Het tarief moet door de lokale overheden worden vastgesteld voor aanvang van het seizoen en kan dus verschillen per gebied. Het tarief hangt meestal van het aantal sterren/aren of clefs af en moet bij de Mairie bekend zijn gemaakt (hetzij door een papier op het mededelingenbord, hetzij opvraagbaar bij de secretaris(esse). De uiterste datum van betalen wordt ook door de Mairie vastgesteld.
    Het is in uw geval verstandig om bij de Mairie aan te geven dat u niet bekend was met de taxe de sejour in uw woonplaats, te vragen wanneer dit is besloten en hoe u dit had kunnen weten.
    In principe is deze belasting een belasting die door de toerist zelf wordt afgedragen maar door de verhuurder geind en afgedragen aan de Mairie.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?