télérupteur silencieux

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 7 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #208334
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik las in het artikel over elektriciteit over de mogelijkheid i.p.v. de klassieke hotelschakeling een télérupteur silincieux toe te passen. Dit zou bij 3 of meer schakelpunten handiger zijn (makkelijk aan te leggen, minder draad nodig).
    Is deze toepassing alleen vanaf 3 schakelpunten aan te bevelen en hoe ziet de aanleg er uit?

    #208335

    Vanaf drie schakelpunten aan te bevelen. Iets uitgebreider dan in de rubriek Verbouwen/Losse elektratips is het uitgetekend op de website van schema électrique. Voor de duidelijkheid nog even het verschil tussen de unipolaire (in het midden) en bipolaire télérupteur (links, ook de nul geschakeld).

    #208341
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor de reactie. Ik heb nog een aanvullende vraag over de aanleg van de aarde. Ik ga ervan uit dat ik de barette de terre niet buitenshuis mag bevestigen. In mijn situatie kan ik de barette wel direct bij binnenkomst van de conducteur de terre aan de binnenzijde van de muur plaatsen maar dan komt hij aan de achterkant van een keukenkastje terecht wat dus ten koste gaat van de bereikbaarheid. Bovendien wordt dan de vervolgleiding naar de groepenkast een stuk (ca. 2,5 meter) langer.
    Een andere mogelijkheid zou zijn de conducteur via een reeds bestaande gaine naar de groepenkast te leiden om daar dan de barette te installeren. De afstand tussen piquet en barette is dan zo’n 3 meter. Is dat toegestaan?
    Ik las nl ook over een zo kort mogelijke aardedraad naar het centrale aardpunt (max. 50 cm). Wat wordt bedoeld met dat centrale aardpunt?

    #208342

    Er mag wel degelijk een barrette de terre buiten worden aangebracht, mits dit type. Voor gebruik binnenshuis is dit type bedoeld.

    Centrale aardpunt & omstreken, zie dit schema. Bron: “L’Installation électrique”, een standaardwerk dat iedere doe het zelver op elektra gebied onder zijn of haar hoofdkussen zou moeten hebben liggen. In de praktijk wordt de borne principale de terre meestal weggelaten en de grote aardrail in de groepenkast als centraal verdeelpunt gebruikt. Nog wat informatie van de kant van Promotelec.

    Wat die 50 cm betreft: waarschijnlijk heb je deze tekening in gedachten. Maar die behandelt de specifieke aansluitregels voor een parafoudre, een module tegen spanningspieken op het net (blikseminslag ergens). Vanaf het punt waar de stroomtoevoer de groepenkast binnenkomt moet de afstand naar het centrale aardpunt zo kort mogelijk zijn. Vandaar de formule: D1 + D2 kleiner dan 50 centimeter.

    #208345
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Erg bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie. Weer een zorg minder.

    #208355
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik vergat nog een vraag. Kan de andere manier die ik voorstelde ook?
    D.w.z. vanaf de piquet een geïsoleerde kabel (16 mm) met een lengte van ca. 3 meter naar de ruimte waar ook de groepenkast wordt ondergebracht en waar vervolgens de barette de terre wordt gemonteerd.

    #208356

    Die methode kan ook. Ach, en die drie meter: belangrijker is dat je aardingsweerstand zo laag mogelijk is. Het liefst veel lager dan die maximaal toelaatbare 100 Ohm. Omdat die namelijk ook nog eens behoorlijk afhankelijk is van de geleidbaarheid van de grond. Wat in een periode met relatief hoge grondwaterstanden nog net met de hakken over de sloot komt, iets onder de 100 Ohm, zit een half jaar later soms veel hoger. Het is van groter belang die aardingsweerstand zo laag mogelijk te krijgen dan je zorgen te maken over één meter meer of minder draad vanaf je piquet de terre.

    Over die télérupteur nog het volgende. Standaard zijn de lichtpunten in een huis installatie vast verbonden met de nul, alleen de stroomtoevoer wordt enkelpolig geschakeld, in Nederlandse kleuren de zwarte schakeldraad. Voor sommige toepassingen, extra veiligheid, moet er dubbelpolig worden geschakeld. En dat ziet er schematisch zo uit. Kortom: een télérupteur monopolaire volstaat.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?