Technische aanpassingen codering CanalDigitaal

Dit onderwerp bevat 10 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #188589
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Na de firmware update voor de DSR ontvangers was natuurlijk al de vraag waarom CD deze stap deed. “ter vergroting van de beveiliging” was de reactie van CanalDigitaal.
    Nietszeggend, maar de enige merkbare wijziging was dat de ontvangers niet langer met de seca codering werken, maar met de nagravision codering. Ik heb een techneut van CD daarom destijds al gevraagd of men plannen had om de seca codering uit te schakelen, “niet dat hij wist”.

    Momenteel stuurt CD echter firmware updates naar alle seca smartcards en dat is natuurlijk niet voor niets. Als je bovendien weet dat het Franse CanalSat enkele maanden gelede de seca codering heeft uitgezet en is overgestapt op nagravision lijkt het plaatje compleet.

    Het blijft speculatie, maar ik ga er van uit dat CanalDigitaal over enkele maanden ook de codering zal wijzigen van seca naar nagra. Wie een officiële M7/CanalDigitaal goedgekeurde decoder of recente CI module gebruikt zal hier niets van merken.

    Of de niet-goedgekeurde ontvangers na een omschakeling (direct) nog werken is echter helemaal de vraag, die werken nu allemaal nog met de seca codering. Wie geen risico wil lopen om enige tijd verstoken te zijn van beeld doet er m.i. goed aan om een (witte, versie 3.5) CI module of een goedgekeurde ontvanger achter de hand te houden.

    #188590
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank, Jako. Houd ons op de hoogte.
    Zelf heb ik twee XTrends (9200 en 10000) die weliswaar niet “goedgekeurd” zijn maar die ik met enig gedoe toch perfect aan de gang heb gekregen.
    Ik laat wel van me horen als er problemen zijn.

    Steven

    #188591
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heb ik het goed begrepen Jako dat ik dan kan vergeten dat ik op mijn VU+ Solo2 tegelijk kan opnemen en kijken naar CD gecodeerde kanalen?
    Jaap

    #188592
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Jaap: dat hangt helemaal af van de eventuele extra beveiligingen die CanalDigitaal kan gaan gebruiken. Als CD het Franse voorbeeld volgt, dan wel. Activeren van een extra encryptie en koppeling van de kaart aan de ontvanger/CI module behoort in ieder geval tot de technische mogelijkheden. CD kan ook besluiten om een extra beveiliging slechts toe te passen op een deel van de kanalen, zoals Fox sport.

    Vol inzetten op de technische beveiligingsmogelijkheden heeft natuurlijk het nadeel dat alle niet-goedgekeurde ontvangers uitvallen hetgeen zal leiden tot een toevloed van opzeggingen, maar wellicht hebben ze geen keuze. Mochten ze daartoe toch overgaan, dan gaat het ook wel even duren voordat het weer werkt op onze E2 ontvangers. Vandaar het advies om een alternatief achter de hand te houden, voor het geval dat. Er is nu nog voldoende tijd om iets te regelen.

    #188593
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor je duidelijke antwoord Jan.

    Is er ook aan de data op de kaarten te zien of die update er al op staat?

    #188594
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, je kunt het rom revisielevel uitlezen in de webinterface van oscam (of cccam). Ook bij de m7sat801 is dat te zien, voor de andere decoders weet ik het niet.

    Het oude revisielevel is rev I4A, zoals op de afbeelding. Na de update is het I4G.
    Let op dat het rom revisielevel niet ‘live’ wordt weergegeven, maar alleen wordt ingelezen bij het opstarten. Als je wilt zien of je kaart al een update heeft ontvangen moet je dus even de softcam herstarten of de kaart trekken en terugsteken. Je kunt de update blokkeren door de global emm’s te blokkeren, maar vermoedelijk is het al te laat om dat nu nog te doen. Uiteindelijk win je er niks mee, maar ik blokkeer ze toch. 😉

    #188595
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De i4G staat er inderdaad al in. Jammer dan.
    Ik zal die global emm settings ook uit zetten. Wie weet immers wat er nog meer komt.
    (PS dat uitzetten heeft waarschijnlijk geen zin als er een kaart in een witte CAM zit? of zet je iets op de kaart zelf uit met die global emm settings?))

    #188596
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In een witte cam kun je niks uitzetten, het is een oscam/cccam instelling waarmee je het doorsturen van emm’s naar de kaart kunt blokkeren. Uiteindelijk zul je toch moeten updaten omdat de kaart vermoedelijk zal stoppen met werken als je het niet doet.

    #188597
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Om de relatie met Frankrijk toch nog een beetje te laten doorschemeren (Wim zou er wellicht al over zijn langs gekomen) reageer ik maar met “C’est la vie”. We wachten af.
    Dank weer voor de deskundige uitleg.

    Jaap

    #188598
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De relatie met Frankrijk is er: CanalDigitaal volgt al jaren ‘slaafs’ wat het Franse CanalSat/Canal+ met de codering doet. Niet zo vreemd omdat CanalDigitaal oorspronkelijk een onderdeel van Canal+ was en daardoor hun mediaguard codering heeft geërfd. Daarom lijkt het waarschijnlijk dat ze het Franse voorbeeld ook nu weer volgen. Tot op heden lopen de wijzigingen vanuit Frankrijk naar het noorden: eerst TV Vlaanderen, daarna CanalDigitaal.

    Zelfs de 2e codering die er nu op zit en gebruikt wordt door de nieuwste ontvangers, Viaccess Orca, is Frans: de Franse staat is mede-eigenaar.

    #188599
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het plot ontwikkeld zich verder.
    Sinds 1 februari is een deel van de Télésat kanalen (voor Franstalig België, ook van M7) uitgevallen op niet-goedgekeurde ontvangers en overgezet naar Nagravision. Het is een deel van de kanalen van het Franse CanalSat die ook met een abonnement van Télésat kunnen worden bekeken.

    De extra gecodeerde zenders (Mezzo, Motors TV en Fox sport 2) voor TV Vlaanderen en CanalDigitaal zijn sinds 1 februari niet meer te bekijken op niet-goedgekeurde ontvangers, maar (nog) niet overgezet naar Nagra.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?