taxe d'habitation

Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197010
     Noë
    Sleutelbeheerder

    zijn sinds enkele jaren op een parc in frankrijk eigenaar van een roerend goed,mobile home,dat niet permanent bewoond mag worden.we komen er niet uit,we worden aangeslagen maar vlgs velen wordt deze taxe ten onrechte opgelegd.we zijn belastingplichtig in nerderland.

    gaarne jullie reactie.

    #197012
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor roerende goederen hoeft uiteraard geen taxe d’habitation te worden betaald! Maar ik neem aan dat het niet zo simpel ligt.
    De belangrijkste eerste vraag is: zijn jullie eigenaar van de grond waar die mobil home op staat? Zo ja en je betaalt daarvoor taxe foncière, dan is er geen ontkomen aan, dan betaal je ook taxe d’habitation. Het feit dat je er niet permanent woont of mag wonen heeft er niets mee te maken. Net zo min als het feit dat jullie belastingplichtig zijn in NL.
    Zo nee, dan is de vraag of jullie werkelijk eigenaar zijn van het mobile home (ik maak uit de tekst op dat dat het geval is). In dat geval is er een huurcontract (bail commercial of bail precaire) of een of andere pachtovereenkomst. In dat huurcontract of die pachtovereenkomst moet precies staan wat de status is van de verhuurder/pachter (een erkend vakantiepark of niet) en van de mobile home. Uit die beschrijving kun je afleiden of de taxe d’habitation terecht is of niet.

    Wim

    #197011
     Noë
    Sleutelbeheerder

    beste wim bedankt voor je reactie.
    wij zijn geen eigenaar van de grond dus betalen we ook geen taxe fonciere.
    we zijn wel eigenaar van de mobile home en in het bezit van een certificaat van de stichting die het park beheert dat vermeldt dat we de mobile home op
    het betreffende perceel mogen plaatsen.
    ik ga uitzoeken wat de status van de stichting is.

    mvg wim kreutzelman

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?