Dit onderwerp bevat 7 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199394
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wil een spijkerpistool kopen op perslucht. Ik heb eerder een budget nietpistool en een popnagel-tang gekocht en die bevielen vrij goed.
    We gaan er luiken, een paar poorten en wat panlatten mee schieten.

    Ik heb spijkerpistolen gezien van 100 tot 400 euro.
    Ik heb er een gevonden voor €95 capaciteit 80 x max 90×3.8 mm spijkers, 300 euro vind ik wat overdreven..

    Wat zijn jullie ervaringen?

    b.v.d. Timo

    #199395
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hay Timo,
    Ik heb een goedkope bij brico-depot gekocht.
    doet het uitstekend en was goedkoop, onder de 100.- hoeveel weet ik niet meer.

    Albert

    #199396
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoe meer je verdiept raakt in de wereld die spijker tacker heet hoe lastiger het is! 400 euro zeg je? Je kan nog veel duurder. Maar goed je hebt je al beperkt tot pneumatisch, (geen gas, elek etc)
    Een tacker verbruikt niet veel lucht per slag wel veel druk. Er is voor elke maat nagel wel weer een andere tacker nodig (met marge), voor het zware werk heb je T-spijkers, maar voor panlatten moet je iets veel kleiners gebruiken. Paslode senco haubold spero union nikema zijn de merken die goed zijn.

    Goedkope tackers zien er aan de buitenkant prima uit maar roesten van binnen door de condens, het binnenwerk, daar is het verschil. Je moet gefilterde olienevel lucht gebruiken, of zeer regelmatig drupje olie in de inlaat spuiten. Combitackers voor nagel en niet zijn nergens echt goed in.

    #199397
     Anoniem
    Inactief

    Zoals altijd geld ook hier weer, wat wil je ermee bereiken en vooral hoelang mag dat plezier duren.
    Wij hebben in onze werkplaats een handcircelzaag van 39 euro (aldi), die is al een jaar of veertien, maar ik gebruik hem hooguit drie keer per jaar.
    Daar tegenover staat er een gefilterde compressor en gebruiken we een spijker/niet pistool van meer dan 400 euro.
    idd als je water (condens) in het binnenwerk krijgt is het zo gebeurt met het beestje, maar als het maar voor een enkele keer is kun je dat gewoon bijhouden met veel onderhoud.
    Let ook op de waterafscheider van de compressor en leeg de tank voortdurend, er staat redelijk wat water in na een paar maanden, zeker met dit weer.

    #199398
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Timo,

    Helemaal eens met Ratatouille en Cees, met nog enige aanvullingen:

    Ik heb zelf ook lang gezocht maar uiteindelijk enige jaren geleden deze gevonden via eBay bij een bedrijf in Duitsland voor 246 euro inclusief verzendkosten. Dit is een professioneel apparaat voor D-kop spijkers van 32 tot en met 65 mm. Ik heb het voornamelijk gekocht om panlatten te spijkeren (gaat perfect) maar deze maat is zo all-round dat ik het regelmatig pak voor allerlei andere klussen.

    Die beoordelingen op Amazon.com zijn trouwens reuze handig om van tevoren je keuze te helpen bepalen, het kan hoogstens wat moeite kosten om uit te zoeken welk EU apparaat overeenkomt met de USA versie.

    Voor wat betreft het verschil tussen goedkope en dure nailers, roest is inderdaad een probleem zoals Rata opmerkt, maar ook dure nailers willen graag een olienevel in de perslucht. Persoonlijk heb ik meer verschillen gemerkt qua spijkermechanisme, de procedure als er eens één klem komt te zitten, en het gedrag in hard hout.

    Bij low-end nailers is het mechanisme gebouwd met minder fijne toleranties, heeft minder overcapaciteit, slijt potentieel sneller, en is lastiger te openen als er eens iets mis gaat. Dus is de kans groot dat je vaker vastlopende spijkers hebt, en dat je gereedschap zoals schroevendraaier of imbussleutel nodig hebt om de blokkade te verwijderen. Lekker als je boven op het dak zit.
    Duurdere high-end nailers geven minder kans op vastlopende spijkers, en als dat toch gebeurt kun je het mechanisme zonder gereedschap openen om de boosdoener te verwijderen.
    Low-end nailers krijgen ook eerder problemen als je in erg hard hout werkt, zoals oud eiken. Soms gaan de spijkers niet diep genoeg. Ze zijn te dun om met de hamer verder te slaan, dus moet je ze óf krom slaan, óf er weer uit trekken en opnieuw proberen. Een nachtmerrie als je met zichtwerk bezig bent.

    Kortom, afhankelijk van het werk wat je ermee wilt doen, zou ik bij de aanschaf niet uitsluitend de prijs doorslaggevend laten zijn. Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening. Succes in elk geval!

    Salutations, Jos

    #199399
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor jullie reactie.
    Ik wil zeker niet alleen op prijs selecteren, maar ik vind 300 euro ook overdreven. Die Hitachi’s lijken me wel interessant, zal ik eens verder naar kijken.
    Het goedkoopste alternatief is gewoon een hamer 😉

    Ik zie nu wel dat een “nailer” aanzienlijk goedkoper is in de US. Dat zal dan wel zijn omdat daar gewoon meer houten huizen worden gebouwd dan in de EU.
    Overigens heb ik geen slechte ervaringen met de budget nietpistolen die ik heb liggen.
    Er komt wel eens geen nietje uit, maar dat vind ik niet zo’n ramp.
    Maar het is inderdaad wel een goed idee om te kijken naar hoe lastig het is om een “mislukte spijker” te verwijderen.

    Ik zoek verder, dank voor jullie tips.

    Timo

    #199400
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Timo,

    nog een ander aspect:
    De kwaliteit van de spijkers. Het goed of slecht slaan is volgens mijn ervaring een kwestie van interactie tussen pistool en spijkers. Ik had eens een pakje merkloze van een internetaanbieder en die gaven om de haverklap storingen. Weer de originele gebruikt en alles OK.
    Ik heb een vrij lichte Dutack CT 6040 J50, prima kwaliteit, iets van 150 €, maar met 50mm max spijkerlengte niet geschikt voor panlatten. Ik druppel er na ieder gebruik een beetje olie in, na zes jaar geen corrosie (even nog geverifieerd).

    #199401
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian,
    Ja, ik heb dezelfde ervaringen met goedkope pluggen, spaanplaatschroeven etc. rotzooi..
    Ik denk dat ik er toch een vochtafscheider / olievernevelaar tussen ga zetten, dat scheelt een hoop gedoe..

    Groeten Timo

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?