Solarventi / ventileren / zelf doen

Dit onderwerp bevat 50 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199666
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir marhout,
    Maar hoe voelt het nu?
    Ik weet, dat is geen wetenschap of te vangen in een cijfer, maar daar doe je het wel voor. Je bent er ooit aan begonnen omdat het te vochtig aanvoelde, en nu?

    #199667

    Rata spreekt de gevoelsmens aan, ik zou toch nog de wetenschapper Marhout iets willen vragen. Een datalogger opgehangen die zowel de temperatuur als de luchtvochtigheid meet, dat klinkt TNO-achtig. Een impliciete belofte van fraaie veelkleurige grafieken om te rapporteren over dit longitudinale onderzoek. Slechts één hard cijfer van voor de plaatsing: een luchtvochtigheid van 84%. Terwijl de argeloze lezer zich afvraagt: en wat is na al die maanden het meetbare dan wel het gevoelsmatige effect geweest? Zijn er naast die 84% nog meer cijfers uit de datalogger komen rollen?

    Ik weet het: een echte controle meting wordt het nooit helemaal, dan zou je ook een paar voorafgaande jaren als nul-meting mee moeten nemen in zo’n proefopstelling. En vooral moeder natuur vragen in de jaren dat het experiment loopt voor een dagelijks gelijke temperatuur, luchtvochtigheid en windsnelheid te zorgen teneinde de zuivere wetenschapsbeoefening niet te verstoren.

    #199690
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoe het nu voelt?
    Dat is wat lastig aan te geven, omdat ik voor aankomst altijd een dag van te voren de ontvochtigers op afstand aanzet. Als we aankomen is het dus altijd droog en voelt het prettig aan. De cola-constructie is bedoeld om tijdens onze afwezigheid de luchtvochtigheid te laten dalen, als behoud voor het huis en inventaris.
    In bijgaand plaatje zie je de grafiek zoals die eruit ziet voor de periode december 2014 t/m april 2015.
    Vóór die tijd heb ik ook metingen, waarop te zien is dat de luchtvochtigheid flink kon oplopen. In de grafiek zijn 3 zaken te zien: binnen temperatuur (rode lijn), RH luchtvochtigheid (geel) en de natteboltemperatuur (WB) (groen).

    Op de rechter Y-as is de RH luchtvochtigheid af te lezen.
    De 4 scherpe pieken naar beneden worden veroorzaakt door het aanzetten van de luchtontvochtigers.

    Ik ben overigens benieuwd naar de RH luchtvochtigheid in huis bij andere forumleden. Oke, voor een correcte meting moet natuurlijk dezelfde apparatuur gebruikt worden, maar een indicatie zou ook mooi zijn.

    Wim3

    #199657
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb geen langdurige metingen gedaan in ons huis dat telkens enkele weken leeg op ons staat te wachten. Wel was het vroeger altijd zeer vochtig als we de voordeur openden. Dat kon ook niet anders, want de kamervloer bestaat uit tomettes die direct op de leemvloer zijn gelegd. Dat betekende schimmel op de vloer en op de muren, vooral waar iets op of tegenaan stond.Daarom heb ik al snel een mechanische ventilatie aangebracht, die ook werkt als we er niet zijn. Dat was direct al een groot verschil, dat nog eens zichtbaarder wordt als tijdens onze afwezigheid de elektriciteit is uitgevallen. Toen na een aantal jaar het ding kapot ging, heb ik eer een gekocht met een hygrometer. Die gaat vanzelf in een hogere versnelling bij een hogere luchtvochtigheid. Ik zou niet meer zonder willen en heb voor het comfort die paar tientjes elektriciteitskosten per jaar er voor over.

    Frans

    #199685
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ondertussen heb ik ook maatregelen moeten nemen tegen vocht in huis. Al staat het in een droog klimaat, na een paar maanden met ramen en luiken dicht is het binnen veel te vochtig.

    De eerste keer, na drie maanden, was er geen elektriciteit: de aardlekschakelaar sloeg uit. Maar, ook met alle groepen uit sloeg ie nog steeds uit als je de hoofdschakelaar “aan” zette. Ik vermoedde dat de aardlekschakelaar zèlf vochtig was. Na een paar dagen ventileren werkte het weer. Ook dit keer (afgelopen week) was het weer te vochtig: een trapleuning en een tafel met schimmel…

    Ik heb gekeken naar een SolarVenti, maar vind het een te duur ding, zeker bij de benodigde grootte voor mijn huis, en installatie is me te veel werk. Ten tweede vraag ik me af of het wel zin heeft “iets” opgewarmde buitenlucht naar binnen te blazen: het vocht is er dan immers niet uit. Wel goed is dat er alleen lucht naar binnen gaat als de zon schijnt, en het buiten “dus” al relatief droger is.

    Ik heb zojuist dit systeempje geïnstalleerd. Het is een klein zonnepaneel met een 12V ventilatortje, dat per uur maximaal 60 m3 moet kunnen verplaatsen. Mijn idee is dat het alléén draait als de zon schijnt, en het (hopelijk) buiten al wat warmer en droger is. Met 60 m3 / h moet de lucht in de belangrijkste ruimte (theoretisch) een paar keer per dag vervangen worden door lekker droge buitenlucht. Over een paar maanden weet ik of het heeft gewerkt.

    Overigens ben ik niet héél enthousiast over de uitvoering van dit systeem: het paneel zelf is een beetje knullig. Voor de zekerheid heb ik wat kieren dichtgeplakt met aluminium tape, en het aansluitdoosje aan de achterkant is zéker niet water- en dampdicht. Ook is er geen voorziening dat de stroom wordt afgesloten als het paneel nog nèt niet genoeg energie kan leveren om de ventilator te laten draaien. De ventilator bromt op zo’n moment alleen maar. Ook kan je de onderdelen beter los kopen als je handig bent, dat is goedkoper dan dit systeempje. Het paneel kost los 25 euro, dit systeempje 99 euro. En er zijn vast andere. Ik had echter geen tijd voor ge-experimenteer, dus ik heb een oplossing “van de plank” gekocht.

    Het huis heeft nòg een vochtprobleem: een vochtige kelder. Ik vermoed dat veel van het vocht daar gewoon gecondenseerde waterdamp uit de lucht is. Elk zuchtje lucht dat de kelder binnenkomt via de niet afgesloten toegang (nu wel) verliest z’n vocht in die kelder. De kelder wordt dus alleen maar natter. Ik ben van plan de ventilatie te gaan doen via een een aantal meter metalen pijp in de kelder. Alle lucht die de kelder binnen gaat gaat dan eerst via die pijp, koelt af, en verliest z’n waterdamp, in de pijp. Dat water tap ik dan af. Benieuwd of het gaat werken.

    JS

    #199686
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het principe is dat warme lucht die je inblaast, vocht opneemt, en als je dan ook de lucht uit je huis wegzuigt, dan transporteer je dus vocht naar buiten.

    Maar ik heb hele goede resultaten met natuurlijke ventilatie.
    Mijn garagekelder (ik heb het al eerder beschreven) daar stond het water op de muur. Lange kelder van 11 meter bij 5, aan het einde heb ik in het plafond een groot gat gemaakt, en aan het begin stroomt lucht onder de deur door. Resultaat na 1 jaar: droog!

    lees ook: vocht

    #199687
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het principe is dat warme lucht die je inblaast, vocht opneemt, en als je dan ook de lucht uit je huis wegzuigt, dan transporteer je dus vocht naar buiten.

    Ja, maar dat heeft dan wel véél warme lucht nodig. Als de opgewarmde lucht binnen meteen afkoelt ben je weer even ver.

    Als ik kijk naar de SolarVenti die ik nodig zou hebben, de SV30, dan heeft dat een 5 Watt fan, en max 2000 Watt warmte. Niet weinig, maar het kost dan ook ca 1500 €..

    Mijn ventilatortje is 0.8 Watt. Ik probeer het eerst maar eens even zo. Nader bericht in mei!

    JS

    #199688
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn systeempje draaide in september na twee jaar nog steeds probleemloo. Volgende week zitten we weer heerlijk in ons stulpje en ben benieuwd hoe het deze winter tot nu toe is doorgekomen. Overigens wat ventileren betreft, ik heb vorig jaar bij alle ramen de lekgaatjes voor het condensvocht weer open gemaakt en dat scheelt ook. Nadeel is wel dat het bij wind een beetje trekt maar met de luiken er voor scheelt dat enorm. Bovendien nu ook een goede afzuiger boven het fornuis

    Willem

    #199684
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn ventilatortje is 0.8 Watt. Ik probeer het eerst maar eens even zo. Nader bericht in mei!

    Wel, het huis is een stuk beter droog gebleven dan de vorige keer. Geen duidelijk-vochtige geur meer.

    Er zijn twee mogelijkheden:
    1. mijn solarventilatie heeft gewerkt, en het huis is droog gebleven omdat er inderdaad tijdens zonneschijn drogere lucht het huis in komt;
    2. het is de afgelopen periode zowiezo droger geweest qua buitenlucht.

    U zult dus tot volgend voorjaar moeten wachten voor een min-of-meer finaal bericht.

    Overigens heb ik zelf een nieuw setje zonne-ventilatie bij elkaar gezocht. Ik gebruik nu (besteld bij Conrad):
    (parallel) 2 x Panasonic ASFN92392 Axiaalventilator 24 V/DC 70.2 m³/h (b x h x d) 92 x 92 x 25 mm (2 x €20)
    1 x Dunne film zonnecellen 4 Wp 17.5 V zonnepaneel (€20)

    Deze ventilatortjes zijn véél stiller dan de Pabst die bij het orignele setje zat. Een 24 V versie is nodig omdat het zonnepaneel onbelast 21 volt levert, al noemen ze het een 12V/4W paneel, en de 24 volt versies werken tussen 10 en 27.6 V. En bij elkaar kost dit ongeveer de helft van het originele setje.

    JS

    #199691
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier dan het uiteindelijke bericht: het heeft prima gewerkt. Het huis is keurig droog gebleven. Een ventilatortje dat alléén draait als de zon schijnt houdt het (dit) huis dus behoorlijk netjes droog, ook zonder verwarming. Of het voor u persoonlijk ook geldt zal natuurlijk afhangen van de luchtvochtigheid te uwer plaatse.

    Ook voor de kelder heeft het gewerkt (ander ventilatortje), maar minder dan gehoopt. Er dringt namelijk regenwater de kelder in, en daar valt niet tegenop te ventileren, al is het al een stuk beter dan het was.

    JS

    #199692
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @JSwaal:
    natuurlijk … daar valt niet tegenop te ventileren.
    Wij hadden een vergelijkbaar probleem, zie hier afb.7 – 9.
    Oorzaak van de regendoorslag verholpen -> twee jaar wachten -> alles OK.

    #199693
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ach, hoe herkenbaar, dank! Ik heb namelijk óók een betonnen plaat voor de deur, en die helt naar de voordeur. Als het regent staat er dus een plas water voor de deur. Die plas sijpelt vervolgens deels naar de eronder gelegen kelder…

    Dat de helling naar de voordeur loopt had ik bij de koop wel al gezien, maar dat men het jaren maar zo heeft gelaten verbaast me toch wel. Ik ga de plaat weghalen, maar een kleine groef erin gefreesd of desnoods maar met de hand gehakt was toch het minste geweest. Ach, zo blijft een mens bezig 🙂

    JS

    #199694
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik vroeg me nog af, bij afb. 24-27: u verwijdert het beton, graaft de grond 30 cm af, en begint dan met grof gravel 1-5 cm, dan geotextile, en dan fijner grind. Ik heb dezelfde situatie, en ben geneigd alleréérst een dikke waterdichte folie op de grond te plaatsen, na de grond hellend te hebben afgegraven. Heeft dat geen zin? Of had u een al waterdichte grond?

    dank, JS

    #199695
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik … … ben geneigd alleréérst een dikke waterdichte folie op de grond te plaatsen, na de grond hellend te hebben afgegraven. Heeft dat geen zin? Of had u een al waterdichte grond?

    JS, ook en goed idee die waterdichte folie op een hellend afgegraven vlak. Ik heb gewoon het hele vlak van het grindterras voor wateropname gebruikt, ik laat alle regen daar de grond in sijpelen waar die valt. De grond daaronder is juist wateropnemend, geen waterdichte grond.

    #199696
     Noë
    Sleutelbeheerder

    We gaan het zo doen. Ik heb de aannemer uw fotos en tekst laten zien, en hij vindt het een goed idee. Het is wel weer iets duurder dan alleen maar een laag beton met een waterdichte folie (bitumen) erin, maar ik vind het een fijn idee dat ik er later nog bij kan. Hij wil wel als allereerste laag een dun laagje beton op de grond leggen, daarop asfaltbitumen, ook een stukje omhoog tegen de muur aan, dan grof gravel, dan geotextile, en dan fijner grind, etc.

    JS

    #199697
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @JSwaal:
    Succes, en dan svp foto’s van de hele procedure maken!

    #213596
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De solarventi en colablikjes zonneverwarmingen heb ik een aantal jaren terug hier van u geleerd, maar de solarventi vind ik duur, cola en bier lust ik niet, en blikjes solderen leek me ook al gedoe. Waarom niet gewoon een aluminium pijp? Al rondneuzend heb ik een alternatief gevonden en gebouwd, en dat wil ik u ondanks alles niet onthouden.

    Twee links met de bron van de ideeen:

    https://rimstar.org/renewnrg/solar_air_heater_types_diy_homemade.htm

    http://stonehavenlife.com/comparing-solar-air-heater-designs-performance/

    En inderdaad gebruikt men aluminium (regen)pijp, of gewoon maar een vlakke plaat aluminium, of blik, achter glas. Er is echter een alternatief dat me aantrok omdat het eenvoudig te bouwen is, en met weinig kosten, met simpel muggengaas. In het verhaal achter de eerste link is dat te vinden onder “Screen solar air heater (matrix)”. De tweede link vergelijkt diverse typen, en de muggengaas-versie springt er behoorlijk goed uit.

    Kortweg bestaat dit type zonneverwarming uit een doos met daarin schuin gespannen één, twee of drie lagen simpel muggengaas. Aan de zonkant is er een voor zonnewarmte transparante plaat. De lucht gaat van onder naar boven, door het gaas, waarbij de warmte van het gaas overgaat op de lucht.

    Ik heb drie zonneverwarmingen van 210 x 100 x 22.5 cm gebouwd, totale materiaalkosten ca. 300€. De afmetingen komen van de transparante plaat die ik heb gebruikt: Bayer “Makrolon” 2.1 x 3 meter, in drie stukken. Makrolon is een “hol” polycarbonaat materiaal voor pergolaas en dergelijke.  Het is er in diverse dikten, ik heb de 6 mm versie gebruikt.

    Mijn versie levert bij volzon lucht van ca 55º.  Ik gebruik een ventilatortje aangedreven met een zonnepaneel, in principe levert dat 70 m3 lucht per uur. Als mijn berekening klopt levert de verwarming 834 watt bij volzon.

    Plaatje: solar heater

    De constructie is verder “gewoon” een houten doos. Ik heb 3 mm triplex plaat gebruikt, houten balkjes van 2×2 cm, polyurethaan houtlijm, want watervast en zet lekker uit. (Het moet luchtdicht worden, he.) Verder is de constructie gedaan met schroeven en metalen L-hoekjes. De randen van de houten doos heb ik bekleed met aluminium hoeklijn van 1.5 cm. Dat ziet er netjes uit, ook als de hoekjes van het hout niet helemaal netjes zijn. Het hout zelf is met tung-olie geolied, binnen en buiten de doos. U mag ook vernis of verf gebruiken.

    solar heater constructie

    De collector/absorber is een los raamwerk, ook van 2×2 cm houten balkjes, met aan weerszijden muggengaas erop geniet, dus met 2 cm ruimte ertussen. Dat raamwerk moet stevig zijn, het muggengaas “trekt” enorm. Een dwarsbalkje is geen luxe, ik heb twee gebroken exemplaren gehad. Je zou ook aluminium gaas kunnen gebruiken (eventueel zwart gelakt), dat trekt niet, maar is wat minder efficient.

    Aan de voorkant van de doos zijn 6 mm onder de rand rondom balkjes aangebracht waarop het Makrolon komt te liggen. Dan om het op de doos te klemmen rondom aluminium hoeklijn, en schuim-isolatieband voor extra luchtdichtheid.

    Deze twee blazen via twee plastic pijpen door een open raam naar binnen (komt nog een plexiglas met twee gaten voor):

    Deze is aangesloten op een bestaand gat in de muur voor een ventilatortje:

    JS

    #213599
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zie https://infofrankrijk.com/forums/topic/vocht-muren-pleister-dakgoten-of-niet-en-zo/

    Dat gravel bovenop het beton+asfalt was een dikke fout, het was kletsnat, tot aan de muur, en het had al weken niet geregend. Het is weggehaald, opgevuld met beton en betegeld, en voorzien van een goot.

    #213614
     Noë
    Sleutelbeheerder

    PS

    1. Ik heb ervoor gekozen de doos verder niet te isoleren met tempex oid. Het is hier in de winter buiten niet erg koud, en de achterkant zit tegen de muur aan.

    2. Ook heb ik de doos van binnen niet zwart geverfd. Geen idee of het nog uitmaakt, met 55° ben ik tevreden.

    3. Mijn verwarmers zuigen de buitenlucht aan. In een kouder klimaat kan je er ook voor kiezen de lucht te laten circuleren. Als handig geplaatst kan het mogelijk zelfs zonder ventilator, door convectie.

    4. De ventilator heb ik bewust de koele lucht onderin de doos laten blazen,  veel beschrijvingen plaatsen de fan bovenin, om de warme lucht af te zuigen. Ik heb een ventilatortje liever in koele lucht ivm levensduur.

    5. Hou er rekening mee dat er ‘s nachts geen koude lucht je huis in stroomt. (Ook met harde wind.)

     

    #213781
     Noë
    Sleutelbeheerder

    vraag aan JSwaal, kun je de kabels aan de zonnecel zelf koppelen als er 2 ventilatoren op aangesloten zitten? Ik denk er zelf ook over een dergelijke eenvoudige ventilatie toe te passen.

    Eric Gerth

    #213791
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jahoor, aan de achterkant van zonnepanelen zit een kabeltje met een stekker. Doe wat je wilt, zet er een kroonsteentje aan, of wat ook. Wel even de + en de – in de gaten houden.

    JS

21 berichten aan het bekijken - 31 tot 51 (van in totaal 51)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2023 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?