Schoten uit de vuilnisauto

Dit onderwerp bevat 27 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #195509
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn vrouw attendeerde mij erop dat uit de vuilnisauto vaak vreemde knallen kwamen als die bij ons voor de deur stond en onze poubelles erin gestort waren. Het klonk alsof er schoten gelost werden: peng, peng, peng-peng.

    De volgende keer hoorde ik niets, maar twee weken later wel. Peng-peng, peng, peng-peng. Maar waarom knalde het bij ons en bij de buren niet? Verder onderzoek was aangezegd.

    Met wekenlange observaties kwam ik erachter dat het alleen gebeurde in de weken van de gele zakken, die met de verpakkingen, bij ons vooral plastic flessen. U kent het système tri-selectief: tout venant in de poubelle, papier in blauwe zakken, verpakkingen, vooral plastic flessen, in gele zakken. Dus het leek aan de inhoud van de gele zakken te liggen. Die veroorzaakten het peng-peng. Maar coïncidentie is nog niet gelijk causaliteit!

    Tweede stap in het onderzoek: Ik verwisselde onze gele zak met die van de buren. Toen knalde het bij hen en bij ons niet. Dus waren wij een stap verder: het lag blijkbaar aan de inhoud van onze gele zakken.

    Toen kwamen drie kleine jongens uit onze straat mij te hulp. Zij voetbalden met een lege plastikfles. En toen een van hen op de fles ging staan barstte die met een luide knal, precies het peng dat ik uit de vuilnisauto gehoord had. Als proef heb ik ook op een plastic fles getrapt en ik kon een heerlijke PENG produceren. Nog eens geprobeerd, weer peng. Bij de derde fles hoorde ik niets, maar ik zag dat de dop, blijkbaar niet goed vastgedraaid, losgeschoten was.

    Nieuw onderzoeksresultaat: alleen gesloten flessen knallen, open flessen niet. Dan ben ik me in de techniek van de vuilniswagen gaan verdiepen. Die heeft een bewegend schot, een soort schuif om het ingevulde vuil naar voren te schuiven en te comprimeren – in huishoudelijk vuil zit toch veel lucht. Hierbij worden dus ook de flessen uit de gele zak gecomprimeerd, en die met dop barsten dan.

    Om mijn theorie in de praktijk te toetsen heb ik de volgende week alle doppen van de plastic flessen losgedraaid, op twee na. En ja, na het laden van de vuilnisauto klonken twee schoten: peng-peng. Nu weet ik het: onze buren gooien de plastic flessen zonder dop in de gele zak, en wij hebben de doppen meestal erop gelaten. Probleem opgelost!

    Toen onze kleinzoon op bezoek was heb ik de dopen op drie flessen gelaten en tegen hem gezegd dat de vuilnisauto drie keer peng maakt. En inderdaad, het klonk peng, peng-peng.

    Weer een bewijs hoe je met systematisch onderzoek alledaagse problemen op kunt lossen! Zal ik, als mijn vrouw een ronde verjaardag heeft, het nodige aantal gesloten flessen in de gele zak doen? Maar helaas zijn wij op de verjaardag van mijn vrouw zelden in Frankrijk.

    #195531
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “Luft raus, Deckel drauf!”
    Luft raus, Deckel drauf!
    is de slogan in Zwitserland. Dus alleen maar platgemaakte flessen in de verzamelbak.
    Je kunt zelfs gratis stickers bestellen.
    Hier worden dan ook alle flessen geplat, vooral de grote 5 liter waterflessen anders is de zak zo vol.
    wimb

    #195532
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En de doppen naar Het Goede Doel.

    Peter.

    #195533
     Anoniem
    Inactief

    Hoi Christian.
    Hele tijd geleden. Ik woon niet meer in Frankrijk, maar ik was daar wél de afgelopen 14 dgn.
    Het was als thuiskomen…mais bon ik ben nu weer in NL, mijn schoonzoon en ik hebben m’n 2 poezen (tweelingen) opgehaald uit het kattenpension in Krimpen a/d Lek.
    Ik heb ze lief en zij de meisjes mij dus ook!
    Maar ja daar gaat het hier niet over.
    Ik heb lang genoeg in FR geleefd om te weten dat je verfrommelbare plastic flesjes vooral zonder dop in la poubelle moet doen. Met de opgespaarde doppen kun je vervolgens een hulp organisatie steunen….toch een goed initiatief volgens Abbey Pierre…ik weet niet of hij nog leeft.
    Maar ja het was afgelopen 14 dgn. weer thuis komen in LBF.
    Dat gaat vlgs. mij nooit meer over! Het was meer dan heet, dat verdraag ik niet meer!
    Mijn dochters zien dat! Dus ze houden rekening met mij.
    Dus…
    Doppen er af voordat je die plastic flessen in de vuilnis stopt.
    MHG,
    Erik

    #195534
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor alle reacties.
    Wij doen het nu zo:
    – dop eraf
    – fles plat trappen
    – dop erop
    – fles (na ja, het platte stuk plastic) in de gele zag die nu het vijf- of achtvoudige aantal flessen kan hebben.

    #195535
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Neeneeneen, Chistian, die doppen moeten nu juist naar dat Goede Doel, dus apart.

    Peter.

    #195536
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hulde. wat een fijn onderwerp na de toon een tijdje terug. 🙂

    #195537
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dergelijke zaken doe ik graag aan mee.

    Ik ken in Nederland http://www.doppenvoorkika.nl/

    Bestaat zoiets ook in Frankrijk en waar vind ik eventueel de inleveradressen?

    #195528
     Anoniem
    Inactief

    Ja Krelis,
    Dat zei ik nu eerder: doppen er af en die verfrommelde flesjes gewoon in la poubelle toch?
    Het inleveradres is in FR de plaatselijke of regionale Rode Kruis of de gelijknamige organisatie die ontheemden opvangt en hun een BB-ontbijt geeft: Abbey Pierre of zoiets.
    MHG,
    Erik de nu vermoedelijke Noorman. Grijns.

    #195529
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor alle informatie over les Bouchons d’amour.

    Peter.

    P.S. Goed van je te vernemen, Erik.

    #195525
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heren de Noorman en Petrus,

    Bedankt!

    #195530
     Anoniem
    Inactief

    De rien Krelis,
    C’ est exactement que j’ai retrouvé en France!
    Het was in Perigueux waar ik in mijn rolstoel zat naast een oudje (femme) op het bankje in de schaduw! Het heeft een tijd geduurd dat ik in ’t Frans het woord tot haar richtte.
    Wij zaten zwijgend bijeen. Plotseling kwam er een jongere vrouw (helemaal opgemaakt bij de kapper of zo) Die vrouw schonk totaal geen aandacht aan mij babbelde vreselijk tegen het oude dametje. Vreemd want ik kon horen dat zij weduwe was. En ja hoe zij haar man mistte enzovoort. Het echte oudje op het bankje in de schaduw begon het gesprek toen die zg vriendin weg was!
    Zij vroeg mij van welk land ik kwam en antwoorde naar waarheid. Ze zei U spreekt goed Frans! Dank U zei ik, mais je me débrouille, ce n’est plus comme avant. Ik heb haar gevraagd of ze in de binnenstad leefde. Ze antwoordde dat ze plus ou moins daar leefde, want ik maakte op, dat ze pantoffels aan had.
    Toen kwamen mijn dochters en schoonzoon me weer ophalen en vroeg hun dat oudje te groeten!
    Dat deden ze spontaan! En ja op weg terug naar les limousines kwamen we die babbelkous weer tegen…toen deed ik net of haar niet herkende…want dat oude dametje zocht mijn ogen en tong, maar ja wat kon ik zeggen dat die babbelkous eens eindelijk oprotte?
    Ja toch heb ik gevraagd aan de oude dame waar ze vandaan kwam: ze antwoordde van Queret, de provincie hoofdstad van de Creuse waar ik zo lang woonde in Nouzerines en ja nu heeft mijn voormalig huis een nummer! Goh ja de huidige eigenaren hebben m’n huis wel erg goed opgeknapt! Mijn buurman heeft ons rondgeleid. Ik heb in rolstoeltour weinig herkend.
    Veel bling, bling, bovendien bleek dat Carry, de kunstenares de scepter zwaait. Ik vind die zg. kunstenares helemaal niets en ook haar schilderstukken NIET!
    Tsja zij was niet happy daar en was ook weduwe. Ik heb haar een groot geluk toegewenst en zij mij ook.

    Erik de Noorman, die echt nog niet het zuiden is vergeten.

    #195510
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Overigens, wat me tijdens m’n jongste bezoek aan NL opviel : er wordt statiegeld geheven op al die ‘plastic’ limonadeflessen.
    Nu drink ik alleen San Pellegrino, is er lekkerder prikwater ?

    Maar nu : zo’n lege San Pellegrino-fles brengt in NL 0,25 euro op, terwijl diezelfde flessen in F worden weggegooid. “Diezelfde flessen” ? Ja, exact dezelfde, er staat zelfs ook op F-flessen gedrukt “voor NL statiegeld.”

    ’n Ideetje voor uw bezoekers uit Het Noorden ? Neem die San Pellegrino-flessen mee en lever deze in. U wordt beloond voor de moeite, zo’n lege fles weegt slechts 37 gram.

    Of dit ook geldt voor flessen van andere merken, weet ik niet. Ik drink slechts prikwater.

    Peter.

    P.S. ’n Slimmerik timmert hier ’n business plan uit. Hoeveel flessen gaan er in ’n kofferbak, in ’n 12-tons vrachtwagen ? Hoeveel flessen slikt de AH-robot per klant ? &c., &c., &c.

    #195511
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik moet wel lachen om je vindingrijke idee Peter! Een echte Ollander ziet altijd marktkansen. Maar ik ben bang dat le Peage meer kost dan de opbrengst van volumerijke -maar lichte- lege prikflessen. Welke super heeft die?

    #195512
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ratatouille vroeg : “Welke super heeft die?”

    Her & der, deze & gene, zelfs de ‘discounts’ maar Lidl dan weer niet. De prijzen variëren van 0,60 à 0,70 euros. Maar daar gaat ’t niet om, je drinkt dat water toch.

    Overigens : slechts de flessen van 1 liter hebben statiegeld, die kleintjes niet.

    Je moet er natuurlijk geen reis voor ondernemen, maar als je toch gaat …
    Aan de andere kant : in ’n beetje fourgon gaan – schat ik – zo’n zesduizend flessen. Dat is 6000 * 0,25 = 1250 euros aan statiegeld. De péage is daar ’n fractie van.

    Peter (eens ’n ouwe Jood, altijd ’n ouwe Jood).

    #195513
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een Iveco Daily met hydraulische laadklep kan 18 m3 vervoeren, maar je hebt 6000 flessen. 160 flessen per m3, dat neemt 37,5 m3 aan ruimte in. Ik ben bang dat je twee keer moet rijden om aan dat bedrag te komen.

    #195514
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is wel duidelijk dat de heren al lang geen echte Hollanders meer zijn :-). Heel wat jaren geleden kwamen wij per toeval achter dit statiegeld verhaal. Het ging echter om flessen Evian, dat water wat mijn man graag drinkt en destijds in Nederland nauwelijks te vinden was en als je het al vond was het behoorlijk duurder dan in Frankijk. Ik nam dus steevast dat water mee naar Nederland als ik toch een ritje maakte en ruimte over had.

    Per ongeluk belandde een van die flessen in het statiegeldmachien en ziedaar, er werd nog uitgekeerd ook… Wij hebben er wel om gelachen maar nooit de sommetjes gedaan, wie weet redt de Iveca Daily van Ratatouille het nu wel in een keer met deze info….misschien moet dan alleen het aantal te rijden kilometers ook meegenomen worden, en, voor de volledigheid, nog even tanken in Luxemburg natuurlijk.

    #195515
     Noë
    Sleutelbeheerder

    160 flessen per cub lijkt me wat weinig dat komt op 160liter inhoud en een cub is 1000 liter
    Ik heb eens gemeten en gerekend en ik kom aan 360 flessen per cub door het model en zo heb je nogal wat verlies.ik kom in die 18 cub aan 6480 flessen.
    Maar het is wel even wat opdrinken ik zie dat niet iemand zomaar doen.
    Als handel zou ik er maar van afzien.

    #195516
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee je kan niet naar liters rekenen, flessen zijn rond. Als je hele kleine flesjes hebt, (ik ken dat Franse water niet), is het anders, maar als voorbeeld gebruik in een lege plastic oliefles. Maar het blijft wat gissen. Bij literflessen kom je op 160 stuks.

    Ik ga uit van 16 flessen per m2, 10 lagen op elkaar, 160. Maar bij een smallere fles gaan er wel 24 flessen in, dat schiet op: 240 per kuub. Dus ook dan twee keer rijden met de Daily. Maar het kan best dat jij een beter rekenmodel gebruikt en dat Peter het toch kan redden met slechts een vrachtwagen. Die flessen stapelen vreemd. Het is nu komkommertijd.

    #195517
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik vraag mij dan ook af hoeveel flessen je per minuut door zo’n machine kan halen. 10? dus 160 minuten ben je al snel bezig, exclusief het uit de auto halen, want je zal al snel een paar keer heen en weer moeten.

    #195518
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Los van de tijd die je kwijt bent aan het opdrinken van het kostelijke Franse water, het scharrelen in vuilnisbakken, de Peagekosten, de brandstof, de huur van de vrachtwagen, ben je dus ook heel veel tijd kwijt bij de AH flessenmachine?

    #195519
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Om de schattingen van Rata en Joebar te verifiëren heb ik een aantal experimenten en berekeningen uitgevoerd. Ik heb een aantal 1-liter-flessen van San Pellegrino gekocht, deze op de keukentafel gestapeld en hieraan een aantal metingen uitgevoerd.

    Ik wilde hier een aantal afbeeldingen plaatsen, maar hierbij ging iets mis. Later nog eens.

    #195520
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Opnieuw dus.

    Om de schattingen van Rata en Joebar te verifiëren heb ik een aantal experimenten en berekeningen uitgevoerd. Ik heb een aantal 1-liter-flessen van San Pellegrino gekocht, deze op de keukentafel gestapeld en hieraan een aantal metingen uitgevoerd.

    Ik heb de flessen zo gestapeld als zij zich het beste lieten stapelen, namelijk versprongen:

    Afb. 1

    De volgende rij heb ik omgekeerd gestapeld, zodat de flessenhalzen in de tussenruimtes te liggen kwamen:

    Afb. 2

    De metingen, die ik aan de stapel uitgevoerd heb, zijn in de volgende schets ingetekend:

    Afb. 3

    Hier is te zien dat de middenpunten van de flessen, die 90mm diameter hebben, 52mm boven elkaar liggen. In het vierkant A-B-C-D ligt precies één fles: twee kwartflessen (lavendelkleurig) en een halve fles (geel). De dwarsdoorsnede van één fles neemt dus een oppervlak van 90x52mm in.
    En nu de derde dimensie, de lengte van de flessen. Op afbeelding 2 is te zien dat twee flessen, elk 30cm lang, samen 50cm in beslag nemen, een fles dus 25cm oftewel 250mm.

    Het volume dat een fles in beslag neemt is dus
    90mmx52mmx250mm = 1.170.000mm³
    En omdat een liter een miljoen kubieke millimeters omvat, namelijk (10²)³, is het door een fles in beslag genomen volume 1,17 liter.
    In een kubieke meter passen volgelijk 1.000 / 1,17 = 854,7 flessen.
    Rata noemde reeds het volume van zijn Iveco Daily als zijnde 18 m³. Die vat dus 18×854,7 = 15.385 flessen. Hierbij heb ik geen rekening gehouden met het feit dat het stapelpatroon van afb. 1 en 3 langs vloer en wanden van de vrachtruimte niet opgaat, daar blijven grotere vrije ruimtes. Maar gezien de grote maten van de laadruimte en de kleine afmetingen van de flessen is dat verwaarloosbaar; men kan ook een schatting maken, maar ik kom met diverse methodes op hooguit 1,65 à 1,83% minder laadvolume uit.

    Wie een betere benadering weet mag het zeggen. Een proef met een gehuurde vrachtwagen en een notaris die de geladen flessen telt mag natuurlijk ook.

    En nu een fles … neen, geen San Pellegrino, maar rosé!

    #195521
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heerlijk, Christian, waar zouden we toch zijn zonder de ir’en en ing’s. M’n vermoeden dat er handel schuilt in de export van lege pet-flessen naar Het Noorden, wordt versterkt.

    En :
    a) ’t gedachtenexperiment werpt vruchten af;
    b) ik heb nog nooit zulke lollige komkommers gezien;
    c) we houden elkaar lekker bezig, ook goed tegen Alzheimer en andere mentale achteruitgang;
    d) doen we ’t niet voor de winst, dan doen we ’t toch voor ’t Europese Milieu.

    Kortom : gooi niet langer lege San Pellegrino-flessen in de Franse pet-container, maar neem deze mee naar Het Noorden of geef deze mee aan uw gasten.

    Peter.

    P.S. Ik herinner me ’n – waar gebeurde – anekdote over ’n vroegere president-directeur van Grontmij, Jan Westerhof, in de jaren ’80 (kan ook ’70 zijn geweest). ’t Limburgse kantoor had ingeschreven op ’n grindafgraving in de Maas. Die inschrijving kwam bij Westerhof, die onmiddellijk die vestiging belde : “Haal vijf cent van de prijs per kuub af !”, gebood hij.
    Waarop die vestigingsdirecteur stamelde dat dat nauwelijks uit kon. Westerhof : “Maar ’t zijn wel héél véél kuubjes !”
    ’t Ging toen erg slecht met die raadgevende ingenieursbureaus, maar Grontmij ging niet failliet (andere bureaus wel). “Werk maken met werk”, dat was de spirit en daar werd voor betaald.
    Nu niet zeggen dat ’t met Grontmij de laatste jaren ook beroerd is gegaan en dit bedrijf onlangs is overgegaan in Zweedse handen, dat weet ik ook wel.
    M’n moraal is slechts dat iedere stuiver er één is.

    #195522
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geweldige berekening, Christian. Ik zat er naast en de anderen ook, maar in een ideale wereld gemaakt he? die berekening. Elk flesje zijn eigen plekje, maar zo doen we dat niet; we smijten gewoon die laadvloer vol. Dan is er geen ideale maximale vulling. Dus ben ik er zeker van dat als we een kist maken van 1 m3 jij er geen 854 flessen in krijgt.

    Maar je berekening is zo goed dat we het er bij houden, je hebt niet eens de Daily nodig, met een Fordje ben je er ook al (aan die vermaledijde 6000 flessen).

    Er schijnt ook al levendige handel te zijn in de zak van Max, de containers met kleding worden leeggehaald en de gebruikte kleding reist naar Oost Europa. Is ook lonend. Wat doen de Fransen met hun gebruikte kleding? Zijn hier potentiële marktkansen?

    #195523
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als die kleding in lege flessen vervoerd kan worden, zeker!!!

    #195524
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heren bavards (en bavardessen), ik houd het met Petrus:
    Zo nu en dan een probleem oplossen (ook andermans of onzinnige problemen) houdt de geest jong. Het is nog even wachten op de heer Alzheimer.

    De rosé gisteravond was heeerlijk.

    #195538
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij de auchan hier in het noorden staat een verzamel/versnipperaar machine die alleen grote (1L,1,5L) doorzichtige flessen accepteert. Geen gekleurde flessen, die krijg je meteen retour. Per aangeboden fles wordt 0,01€ uitgekeerd. Dat is inderdaad niet veel maar meer dan niets. Bovendien eet deze machine alle doorzichtige plastic flessen, dus ook de anderhalve liter azijnflessen. Het verhaal gaat dat iemand gele plastic zakken in de buurt naloopt in de hoop geschikte flessen te vinden. Naast de machine staat een grote bak waar doppen in gedeponeerd kunnen worden. Voorheen (of nog steeds?) konden kinderen zakken met doppen op school inleveren.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?