Ruimte om ons heen

Dit onderwerp bevat 14 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 5 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #204193
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het artikel op de voorpagina van deze site over het bevolkingsaantal in Frankrijk liet me het vergelijk met Nederland weer eens maken.

    Als we de bevolkingsaantallen van beide landen afzetten tegen het oppervlak van het land zien we dat een vierkante kilometer in Nederland gemiddeld circa 400 personen herbergt, terwijl een vierkante kilometer in Frankrijk gemiddeld slechts circa 100 mensen telt.

    Ik realiseerde me dat dit ook één van de redenen is waarom ik het hier zo naar m’n zin heb.

    #204199
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Krelis,

    in onze streek (niet ons département) is een gebied met een bevolkingsdichtheid van 50 inwoners/km².
    Dat is minder dan Tansania, waar dit getal bij 51,1 ligt, en komt in de buurt van de Sahara.

    En bedenk ook dat het getal voor de randstad 1.000 of meer is

    #204200
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ik geniet altijd buitengewoon van deze tabel in Wikipedia. Door het klikken op de headings kun je op allerlei kolommen ordenen. Zo zie ik dat in “mijn” departement Gers (32) slechts 30 personen per vierkante kilometer wonen. Nog niet zo weinig als de 15 in de Lozère (48) maar vér verwijderd van de 21370 in Parijs (75).

    Net als Krelis denk ik dat deze rust significant bijdraagt aan mijn geluk alhier. Letterlijk en figuurlijk een kwestie van voldoende Lebensraum.

    Salutations, Jos

    #204201
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bricoleur,

    Ja, heerlijk hè.

    Zelfs hier aan de Côte d’Azur, toch niet bekend om zijn rust, kan ik in de drukste maanden juli en augustus binnen een kwartier in een gebied terechtkomen waar ik in een paar uur wandelen nauwelijks mensen tegenkom.

    Ik heb met de cijfers alleen maar gemiddelden aan willen geven. Ook Frankrijk, denk bijvoorbeeld aan de agglomeratie Parijs, kent bevolkingsdichtheden die de Nederlandse Randstad evenaren, maar het gemiddelde wordt omlaag getrokken door veel meer zeer dunbevolkte streken.

    #204202
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Al die cijfers komen soms toch een beetje vreemd op mij over.Wij wonen met twee personen op 1 hectare en dat vind ik heel rustig. Maar als ik dat omreken kom ik op 200 inw/km2 en dat is weer veel te veel.
    De truc is, denk ik, dat we geen buren hebben. De dichtstbijzijnde buren zijn op 200 meter, maar die zijn niet te zien. Voor rest is er alleen maar bos, weiland, een rivier en er is niets vlak. Allemaal oude, met bomen begroeide terrassen. Vanaf ons huis loopt het naar beneden, naar de rivier. Optisch hebben we zo een veel groter terrein.
    wimb

    #204203
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos le Conseiller

    “Ik geniet altijd buitengewoon van deze tabel in Wikipedia.”

    Tja, ik kan niet zo genieten van tabellen, niet in Wikipedia noch elders. Kan wel genieten van omstandigheden of zaken die in sommige tabellen worden weergegeven, maar daar zou ik ook van genieten als ze niet in een tabel stonden.

    Overigens zijn we het wat betreft levensruimte volledig eens.

    #204204
     Anoniem
    Inactief

    @ Jos

    Ik vind “Lebensraum” een beetje een ongelukkige uitdrukking …

    Groet

    Peter

    #204205
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Peter,

    Wat is er mis met ‘lebensraum’? Het lijkt mij persoonlijk een heel keurig, grammaticaal en syntactisch correct woord dat ik eventjes uit het woordenboek van onze Duitse vrienden heb geleend. Doch wellicht mis ik ergens een fijnere nuance?

    Overigens vind ik ‘levensruimte’ als vertaling toch nét even minder gevoelswaarde hebben. Zoiets als de mankerende vertaling van ‘understatement’.

    Salutations, Jos

    #204206
     Anoniem
    Inactief

    Bonsoir Jos

    “Lebensraum” is een woord dat ik in Duitsland niet zo losjes zou gebruiken.

    Google ist Dein Freund 😉

    Groet

    Peter

    #204207

    Wie biedt minder? La Nièvre est le moins peuplé des départements bourguignons et un territoire à faible densité de population avec 32 habitants au km². En wat dat Duitse woord Lebensraum betreft: dat heeft in het interbellum toch wel een heel nare bijklank (Secret Protocol) gekregen, hoe neutraal het ooit van origine misschien is geweest. Misschien dan maar een meervoudige understatement: Perhaps I’m mistaken about this, but the Dutch seem to be rather fond of the not very densely populated French countryside. I stand to be corrected.

    #204194
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Jos,

    ik ben een beetje voorzichtig met woorden die door een bepaald systeem met een bepaald doel gebruikt werden.
    Misschien onnodig te zeggen dat ik in Duitsland in de periodes van twee van deze systemen opgegroeid ben.

    #204195
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Excuses aan iedereen. Ik had mij de lading van dit woord niet gerealiseerd.
    Ik zal het niet meer doen 🙁

    Salutations, Jos

    #204196
     Anoniem
    Inactief

    pas de soucis Jos!

    BTT 😉

    groet

    Peter

    #204197
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Typisch nederlands, ons enige echte en nooit meer te hernieuwen (ook een g-m-nisme) IJkpunt ligt 70 jaar achter ons… Nee, die houden we nog makkelijk 200 jaar vast.

    #204198
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het vreemde met ruimte is, of waarschijnlijk is dat helemaal niet zo vreemd, dat hoe meer ruimte om ons heen, hoe minder afstandelijk mensen met elkaar omgaan. En vice versa.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?