Dit onderwerp bevat 22 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #190867
     Anoniem
    Inactief

    Mijn man is gehandicapt (oa Parkinson’s) maar kan bij ons in Amsterdam zonder hulpmiddel kleine stukjes lopen. Rond ons Franse huis zijn de glooiende wegen hem helaas te zwaar. Ik denk daarom aan het huren van een rolstoel (liefst met een motortje want ik moet hem natuurlijk de helling op duwen).

    Hoe pak ik dat aan? Via de pharmacie? Heb ik daar een indicatie voor nodig?

    Incontinentie-materiaal zal ik er vast kunnen krijgen. In Nederland kan ik via een machtiging van de huisarts een bepaalde hoeveelheid gratis per maand af halen. Hoe moet ik dat in Frankrijk aanpakken?

    Vast dank voor je reactie.

    Adriana

    #190880
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rolstoelen zijn inderdaad te huur bij de apotheker. Vandaag besteld, morgen in huis.
    Of er ook rolstoelen met ’n motortje te huur zijn, weet ik niet.

    Peter.

    #190881
     Anoniem
    Inactief

    Bedankt, Peter.

    #190882
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Alles verloopt via de medecin traitant. Mocht u geen carte vitale hebben dan zal de aanvraag via Nederland moeten. Is het min of meer acute zord dan kunt u een ordannance van de medecin traitant krijgen en u declareert het bij uw zorgverzekeraar. Ik kan mij best voorstellen dat uw man een ´rechute ´ heeft gehad.
    Zoniet, dan gaat u naar de pharmacie of naar de dichtsbijzijnde winkel pour materiel médical, vaak in de chef-lieu of de sois prefecture.
    Ingrid

    #190883
     Anoniem
    Inactief

    We wonen in Nederland en zijn alleen in de zomer in Frankrijk, en hebben (dus?) geen carte vitale. We hebben geen zorg nodig.

    Vorig jaar hadden we nog geen rolstoel nodig, noch incontinentie-materiaal. De Franse huisarts heeft toen wel een “recept” uitgeschreven waarop de zuster kon prikken. Dat kostte zo weinig dat ik niet aan vergoeding heb gedacht.

    Als ik het goed begrijp, gaan we dus straks weer naar de Franse huisarts voor een “luierrecept”, en krijgen we het materiaal met een beetje geluk vergoed.

    Maar de rolstoel moeten we op eigen kosten huren.

    Klopt dat?

    Dank je, Ingrid. (Op dit forum zegt men nog veel “u”, merk ik tot mijn plezier. Hier in Amsterdam hoor je het nog nauwelijks. Maar ik ben denk ik een stuk ouder dan jij en zeg dus ” je”. Kun je tegen mij ook zeggen).

    #190884
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Adriana, wellicht gaat een electrische rolstoel de mogelijkheden van de Pharmacie te boven maar er zijn ook bedrijven die aan “Location de matériel médical” doen.

    Steven

    #190885
     Anoniem
    Inactief

    Dank je wel, Steven (die ons vorig jaar zo goed geholpen heeft). Ik ga het proberen. Een van de redenen dat ik voordat we gaan hier vragen stel, is dat jullie meteen aankomen met de nodige Franse terminologie.
    (De controle op witte bloedlichaampjes is vorig jaar prima verlopen).

    #190886
     Anoniem
    Inactief

    Dat motortje was ook een beetje een wensdroom, hoor.

    #190887
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou Adriana, als het om hellingen gaat, wordt duwen al snel te zwaar. Jij zult ook niet de jongste meer zijn? Een electrische rolstoel is er in alle soorten en maten. En anders kom je op scootmobielen terecht, in Frankrijk nog niet veel te zien, in Nederland bijna een status-symbool….
    Overigens kun je er op Le Bon Coin ook al vinden.

    #190888
     Anoniem
    Inactief

    Nee, ik ben ook niet meer zo piep. Een jaar geleden, toen duidelijk was dat mijn man nooit meer zou kunnen fietsen, heeft hij les gehad op een driewieler en toen dat niet lukte, op een scootmobiel. Helaas kon hij ook daarmee niet overweg. Bovendien vond hij het eng.
    Ik kan hem natuurlijk wel in de auto heen en weer brengen, maar de lol van Frankrijk is nou juist dat je buiten bent, en niet in het verkeer.

    Het zou sowieso onze laatste keer worden, maar ik begin er steeds meer een hard hoofd in te krijgen dat het ons gaat lukken.

    Dank voor je reactie

    Verkopen dan maar. Met het geld kunnen we dan hier wat zorg in kopen.

    Dank voor je reactie, Steven.

    #190889
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Elektrieke rolstoelen zijn ook te huur, zoals http://location-medical.com/Materiel_Medical.asp?pid=2,1,0,80921706,0, model ‘Alber’.
    Goochel eens met location matériel médical.

    Peter.

    #190868
     Anoniem
    Inactief

    Alweer bedankt, Peter. Wij hebben hier inmiddels zo’n slechte nacht gehad dat ik niet naar Frankrijk durf.

    #190878
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Adriana, dat zou jammer zijn. Net nu het weer een beetje leuk weer wordt….

    #190879
     Anoniem
    Inactief

    Je hebt gelijk, Steven. Ik laat me misschien te veel leiden door de gezondheidszorgen rond mijn man.

    Het gaat nu helemaal niet goed met hem, maar wie weet verkeert het. Het huis in Frankrijk is heerlijk, maar geeft ook wel eens zorgen.

    Je reactie doet me goed.

    #190876
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Toen mijn familie mij in Frankrijk bezochten hadden ze voor mijn vader een opvouwbare electrische scootmobiel gehuurd in Nederland. Kon gewoon in de kofferbak van de auto. Ik weet niet wat het kostte. Als je een hele zomer gaat wellicht duur.

    Hent

    #190877
     Anoniem
    Inactief

    Bedankt voor de tip. De auto zit al vol. Ik ga in Frankrijk iets huren. Als het dan niet bevalt, kan ik hem na een week terugbrengen.

    #190869
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik dacht, ik moet nog ergens een foto hebben van mijn vader op zijn opvouwbare scootmobiel. Hieronder kun je hem vinden. Misschien voor een volgende keer, heb je een idee.

    Hent

    http://bellimont.blogspot.nl/2012/02/klussen-1_12.html?showComment=1427027947344

    #190870
     Anoniem
    Inactief

    Leuke familie! En een stoere vader.

    #190871
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Haha, ik zal het tegen hem zeggen. Zal hij leuk vinden. Goede reis en een fijn tijd daar.

    Hent

    #190872
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Adriana:

    Misschien niet helemaal het antwoord op je vraag, maar toch een reaktie van mijn kant:

    Dat je man moeite heeft te wennen aan een scootmobiel kan ik me voor stellen. Mijn moeder heeft sinds een tijdje zo’n ding en in het begin was het voor haar erg lastig om er mee om te gaan. De bediening is niet vanzelfsprekend (in haar geval vond ik het apparaat zelfs gevaarlijk) dus slechts na enkele aanpassingen en veel oefenen met ergo-therapeut is ze nu zo ver dat ze er zelfstandig mee op pad gaat.

    Moraal van mijn verhaal: een therapeut kan helpen om te leren scootmobiel rijden, kijk goed naar het bedieningsgemak als je een keuze moet maken welk model het wordt.

    Succes en hopelijk fijne tijd een Frankriik,

    marc

    PS: mocht je willen dan kan ik meer in detail beschrijven waar op te letten bij een scootmobiel.

    #190873
     Anoniem
    Inactief

    Dank voor je reactie. Mijn man heeft de ziekte van Parkinson (en Parkinsondementie). Toen hij niet meer kon fietsen, heeft de ergotherapeute hem op een driewiel-fiets gezet, maar daar kon hij niet mee overweg (ze vertelde dat juist mensen die altijd gefietst hebben, en dus gewend zijn hun gewicht te verplaatsen om te sturen, moeite hebben met zo’n driewieler. Mensen die nooit gefietst hebben, schijnen het beter te doen).
    Vervolgens heeft hij “les” gehad op een scootmobiel, maar ook dat lukte niet. Bovendien vond hij het eng.

    Blijft over: een rolstoel. Hij wil er nog niet aan, maar vorig jaar kwam hij in Frankrijk al bijna niet omhoog, dus misschien gaat hij er de noodzaak van inzien.

    Nogmaals dank. Leuk zoveel hartelijke reacties te krijgen van mensen die echt meedenken.

    #190874
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik vraag me af of een scootmobiel een goede oplossing is.
    Ik denk dat de “spoorbreedte” (afstand tussen de wielen) belangrijker is in Frankrijk want de wegen zijn nu eenmaal niet zo vlak en plat dan in Nederland.
    Bovendien met die kleine wieltjes: als je in een “nid de poule” komt is risico van omvallen behoorlijk.

    Moraal:
    – grote wielen
    – aardige spoorbreedte
    – electrische (hulp)aaandrijving want Adriana zal ook geen 20 meer zijn.

    Steven

    #190875
     Anoniem
    Inactief

    Bedankt, Steven. In mijn berichtje boven het jouwe vertelde ik al dat John zelfs met de ergotherapeute ernaast, niet met een scootmobiel overweg kon. Dus dat valt so wie so af.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?