reinigen natuursteen schouw

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200339
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben in ons huis uit +- 1860 een grote natuursteen schouw die
    behoorlijk zwart geblakerd is door het vroeger met los hout stoken.
    Weet iemand een goede methode om dit weer schoon te krijgen?
    (ps foto van oorspronkelijke staat,gelukkig nu heel anders..)

    vr. gr. Harold
    yqhd0-Scannen0024.jpg

    #200345
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Harold,

    Ik ben er een heel poosje mee bezig geweest, en schoner dan op de foto heb ik het niet kunnen krijgen.
    Die van ons was net zo zwart als de jouwe.
    Ik ben bezig geweest met een roetverwijderaar.
    Dat deed niet zoveel.
    Daarna zandstralen met de karcher, dat deed helemaal niets.
    Schrobben met ouderwetse groene zeep en naspoelen met heet water.
    Dat was nog niet afdoende.
    Met schoonmaak azijn lukte het ook niet
    Als laatste ging ik schoonmaken met overreiniger, en dat heb ik
    een keer of 5 gedaan. Steeds inspuiten, even laten intrekken en
    schoonspoelen met heet water.
    Nu vinden we het resultaat wel acceptabel, vooral als de kachel er voorstaat.
    Hopelijk heb je hier iets aan.

    vriendelijke groeten,
    Marian

    #200341
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De beste – enige ? – manier om zo’n schouw weer schoon te krijgen is met ’n marteau à boucharder. Kost rond de honderd euro HT bij Point.P, bij voorbeeld. *
    Zwaar werk, hoedt u voor ’n tennisarm of ~pols.

    Verhuurder Loxam te Montluçon (03) had in oktober 2009 nog ’n pneumatische versie. Het apparaat was uit ’t assortiment genomen vanwege de arbo of slechte ergonomie of zo, maar werkte perfect.
    Geeft wel veel stof, erg veel stof, maar uw schouw komt er als nieuw uit.

    Succes,
    Peter (* mocht u in de buurt zitten, dan mag u de mijne lenen).

    c89m9-marteau.jpg

    #200342
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Harold, ook wij kwamen uiteindelijk op ovenreiniger uit. Een vieze klus die we “uitsmeerden” over diverse klusweken want het is geen leuk klusje. De omgeving goed afplakken want het geeft erg veel rotzooi.

    @ Marian. Wat grappig dat er een raam in de cantou zit. Is dit origineel of was het eerst/vroeger een nisje

    Willem

    #200343
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Willem,

    Het raampje is origineel.
    Hier bij ons in de buurt zie je ze vaker, maar
    niemand heeft ons kunnen vertellen wat precies de
    bedoeling is geweest.
    Volgens een buurvrouw van ons, die ook zo’n raampje in haar cantou heeft, kon je door naar buiten te kijken, de weg in de gaten houden.
    Dat kun je bij ons inderdaad,maar de buurvrouw kijkt uit
    op haar tuin, dus.., wie het weet mag het zeggen.
    Ons huis is oud, meer dan 250 jaar en het huis van de buurvrouw zo’n 200 jaar.
    groeten, Marian

    #200344
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Marian, grappig om te horen, ik heb het nooit eerder gezien. Bij “ons” in de streek zie je steeds drie nissen schuin boven elkaar. Het verhaal is dat er een hete pan in werd gezet en er werd de zoutpot in bewaard zodat het goed droog bleef. Overigens ook lekker geblakerd maar de ovenreiniger hielp ook hier prima.
    Harold, ik ken iemand die helemaal niets schoonmaakte in de schouw, alleen wat geborsteld en daarna goed gestuct en het zit nu vele jaren later nog steeds…
    Onze Cantou was grotendeels met kalk/zand gestuct, na het schoonmaken hebben we de hele cantou opnieuw met kalk/zand gestuct, zoals het was dus. Of het origineel is weet ik niet, het huis is zo’n 217 jaar oud, maar het staat prachtig en open vuur doen we toch niet meer.
    Succes
    Willem

    #200340
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik weet niet of Harold z’n schouw inmiddels schoon heeft gekregen. Vanmorgen sprak ik de man van Loxam te Montluçon en die pneumatische marteau à boucharder is er nog.
    Weliswaar uit de collectie en dus uit Het Systeem, maar beschikbaar. U huurt ’n compressor en ze lenen u dit duivels apparaat.

    Peter.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?