Rare jongens die galliers

Dit onderwerp bevat 10 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #193924
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Na een mooie skivakantie in de Auvergne komen we in maart tot de ontdekking dat we alle autopapieren vergeten zijn. Mooi excuus voor mij om een weekje zonder mams extra te gaan klussen in ons huis in de Correze. Auto afgeladen met gereedschap en materialen, hond achterin en lichtelijk achteroverhellend richting LDF. 20 KM voorbij Limoges komt er een motoragent naast mij rijden en maakt een duidelijk gebaar VOLGEN. @*(&%$#@ in al die jaren nooit aangehouden en net die ene keer dat ik dus geen papieren kan laten zien wordt ik aangehouden. Ik volg braaf en ondertussen probeer ik te bedenken hoe het gesprek zal gaan lopen. Op de parkeerplaats een groots opgezette Douaneval met zelfs met honden, schuin voor mij zie ik een jongen die gefouilleerd wordt. Na op een plek gezet te zijn stap ik meteen uit en merk dat ik een kop groter ben dan de douaniers, fout want ik had moeten blijven zitten was de eerste mededeling van een dame in uniform. Een grote snor vraagt mij waar ik naar toe ga en welke handel ik vervoer. Dus uitleg, maison secondaire, bricole enz Aha en er zit ook een hond in de auto, is die hond gemeen?? Ondertussen staan er vier man om mijn auto naar binnen te gluren. De chef komt erbij, hele grote snor, hij loopt zeer nors om mijn auto heen en denk ondertussen diep na. Ineens draait hij zich om naar mij, wegwezen, geen verdere controle. PFfff geen papieren gevraagd, geen rijbewijs of paspoort gevraagd, ik duik vliegensvlug in mijn auto en rij braaf de parkeerplaats af. rare jongens die Galliers 😯

    #193925
     Anoniem
    Inactief

    Hier schijnen de Gendarme en de douane te vechten om de rotonde, de een voor vrachtwagens die niet op deze weg mogen rijden, en de douane voor drugstransport.
    Als jouw auto een Nederlands kenteken heeft is het niet vreemd om aangehouden te worden, er heerst een uiterst streng drugsbeleid in Frankrijk wat uitgevoerd wordt door hypocriete hash en kanebisrokende (ik misvorm de woorden want anders kom je op de zoekmachine met deze mooie site) douaniers en gendarmes.
    Alles wat uit pays bas komt rookt schijnbaar, zoniet transporteren ze de rotzooi.

    Ik heb een oude renault bus waarmee de teller nu op minder dan honderd meter staat, bij de eerste rotonde joeg de gendarme me al de bosjes in met m’n armzalige vierkante rokende en ronkende master.
    Ik vloog direct van m’n stoel en ging plat achterin de bus liggen, zo zagen ze me niet.
    Gillen dat ze deden, “ouvre le camion, vous êtes arrêté!” ik deed het bijna in m’n broek van de lach.
    Toen ben ik maar opgestaan want je weet maar nooit van die gasten, en toen ik met m’n gezicht voor het raampje in de achterdeur kwam trok een van de gendarmes zo’n gezicht van, “jij weer”.
    “omdat jullie me zo bruut de kant injoegen viel d’r een plaat hout om, en dat kost me een beetje teveel” wijzend op een mooie plaat teakhout die tegen de wand staat.
    Grommend lopen ze weer weg, nog geen excuus gevend.
    Ik zou het op kunnen lossen door de bus te beplakken met een logo, maar ik verrek het, alleen al omdat ik een oude bus heb wordt ik gediscrimineerd als een junkie terwijl ik nog geen gram aanraak en ik zeker weet dat drie van hen dat wel doen, elk weekend!

    #193926
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Twee weken geleden was ik op weg naar huis na een kort verblijf in NL en verbaasde mij over het grote aantal motorpolitie agenten, die zich min of meer verdekt hadden opgesteld langs de snelweg, honderd kilometer onder Parijs. Tien kilometer later, op zoek naar een plek om een kop koffie te drinken en om mezelf en de auto even af te tanken, liep ik ook in een soort val als Guillaume. Allerlei bestelauto’s, erg oude clio’s, peugeots 205, 405 etc werden door motoragenten afgeleverd en ik, de onschuldige -), stond daar met mijn limousine tussen in. Papieren (ik had ze wèl bij me) afgeven, auto doorgesnuffeld door een narco-hond.
    Mijn reistas op de achterbank ontlokte de vraag: “wat zit er in de kofferbak”. Planten, monsieur, ik kom direct uit les Pays Bas”. Cannabis”” ? “Volgens mij niet meneer. Pas op, er zitten veel rozen in de bak”. De onvoorzichtige gendarme deed zich vervolgens tot drie keer toe erg zeer, toen hij met zijn handen in de verschillende vuilniszakken wilde kijken. Gebrom en een beetje gevloek…

    Naast mij (golf 1 uit pakweg 1983) ging het er heftiger aan toe. Er werden minder onschuldige waren gevonden en de verblijspapieren niet in orde. Aan de andere kant een familie flodder (incl. trainingszakken, want pakken kon je het niet meer noemen). Ik hoorde dat op naam van de auto en Ma voor ruim € 3500 bekeuringen openstond. Of die even konden worden afgerekend….

    Enfin, ik heb beleefd gevraagd of ze even op mijn auto wilden passen, terwijl zij mijn rijbewijs verder controleerden. Ik had immers nog niet bij of afgetankt, waar ik immers voor gekomen was.

    Bij terugkomst zag ik dat verschillende mensen werden afgevoerd; hetzelfde zal wel met de auto’s gebeurd zijn. Ik had in NL in dubio gestaan om een paar “planten” mee te nemen om een kennis een plezier te doen. Was erg blij dat ik dat niet had gedaan.

    Wat een vak, gendarme langs de autoroute -)

    #193927
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hat zal 3 jaar geleden geweest zijn. Ik kwam terug uit NL in een 9-jaar oude Mégane met aanhanger, alles op Frans kenteken. In de gesloten aanhanger zaten 19 halfwassen kippen, rechtstreeks geïmporteerd uit ZW-Brabant want Chaamse Hoenders. Het merendeel voor buren en vrienden. Tevoren vruchteloos geprobeerd erachter te komen of het wel mocht, zoveel en na tegenstrijdige adviezen dan maar gewoon de handel ingeladen en meegenomen zonder formaliteiten.
    Na een tussenstopje bij een vriend in Arras waar ik lunchte en wellicht iets meer dan twee glazen van zijn zeer goede wijn had gedronken de weg weer hernomen en op een rotonde vlak voor de A1 stonden de Hommes en Bleu. Zaterdagmiddag 14.00h. Ik dacht “je suis grillé”: was het niet vanwege de kippen dan wel vanwege de naar schatting 0,6 promille.
    Een “bébéflic” duidelijk nog in opleiding met een Snorremans op de achtergrond wilde mijn papieren. Ik kon mijn Rotterdamse neiging te vragen of zijn moeder wel wist dat hij buiten speelde met moeite onderdrukken. Zijn doel was blijkbaar de techniek en vooral de aanhanger. Liep drie keer om de auto heen: CT en kentekenplaten vergelijken, sjorren aan de hendel van de aanhanger, veiligheidsketting controleren. Of ik even op de rem wilde trappen. Instemmende blik achter de aanhanger. Strategisch bleef ik in de auto zitten: het was mij niet gevraagd om uit te stappen.
    Hij vroeg niet wat er in de aanhanger zat. Ook niet waar ik vandaan kwam. Ik ben er vrijwel zeker van dat hij gepiep van het gevogelte gehoord heeft. Heb niet hoeven blazen. Keurig “merci Monsieur, continuez” en Snorremans hield even het verkeer op de rotonde tegen zodat ik netjes kon vertrekken.
    Bij de péage op de A6 bij Fleury en Bière stnd een groot aantal Douanes. De geurvreters in mijn moccassins waren verzadigd maar néé, deze “Papy uit de 45” was blijkbaar geen cible.
    Moraal: ouwe grijze kop in middelmatig oude Mégane uit een boerendépartement is blijkbaar niet interessant.

    Steven

    PS de kippen hebben het allemaal overleefd. Wie wil er nog een Chaamse Haan? Ik heb er een over….

    #193928
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ach het zal bij mij ook wel de leeftijd van zowel mijn Saabje (23 jaar) als mijn eerlijk (ahum) voorkomen zijn geweest. Komisch vond ik wel de vraag of de hond ook gemeen was, verder vroegen ze ook nog of ik veel geld bij mij had. Waar ik me echter over verbaasde was dat het echt alleen maar Douane was en dat had ik nog nooit eerder meegemaakt zo diep in Frankrijk. Overigens nog een tip, op de terugweg telde ik vier nieuwe flitspalen….
    Willem

    #193929
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Willem, Douanes hebben meer rechten dan Gendarmes. Je kunt een gendarme weigeren je kofferbak open te maken (want die moet een “redelijk vermoeden van overtreding of schuld” hebben) maar Douanes mogen alles openmaken.

    Steven

    #193930
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sinds enige tijd wordt de uitgang Bourges van de A71 regelmatig gebruikt voor grote controles door gendarmerie, douane en Urssaf ook. Bij de volgende uitgang zuidwaarts (St. Amand-Montrond) staan ze ook steeds vaker. In eendrachtige samenwerking, ze zijn zeer gericht bezig.
    Zou ’t zijn vanwege de vele Bataven die ’t centre de la France bevolken ?

    Peter.

    #193931
     Anoniem
    Inactief

    Hoezo de Urssaf?

    #193932
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tja Cees, ik denk vanwege eventuele zwartwerkers en vanwege ’t rijtijdenbesluit. Ik was allang blij dat er in ’n taxi geen tachograaf zit want ik had er wat uurtjes op zitten.

    Peter.

    #193933
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Pas nog te maken gehad met een type dat in een 4X4 Tata pickup-truck reed met het stuur rechts maar wel Frans kenteken en die vond het gek zaterdagavond laat aangehouden te worden daar in de buurt van die A71…….

    Steven

    #193934
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die halve zool ken ik ! Staat bekend als de Auvergnatse rooie hond en geen gendarme durft z’n vingers aan ‘m te branden. Dat die gozer z’n rijbewijs nog heeft, ’t is ’n schande !

    Peter.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?