Radiator versiering

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200114
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In ons huis staat een soort siergeval om een radiator heen.
    Bovenop ligt een marmeren plaat.
    Is dit nog te gebruiken of werkt het averechts?

    Ik vind hem niet mooi, maar met een beetje verstelwerk en wat kleurtjes is het nog altijd mooier dan die radiator die er zit.

    Cees.

    #200115
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Cees,

    Is dit niet de aangewezen gelegenheid om eens te kijken naar een design radiator?

    Salutations, Jos

    #200116
     Noë
    Sleutelbeheerder

    volgens mij maakt een radiator altijd gebruik van convectie en niet van accumulatie. Dus in dat geval is het een zinloze constructie maar het zal er niet voor niets zo zitten…

    #200117
     Noë
    Sleutelbeheerder

    H@ns en Cees,

    iedere radiator geeft warmte af door straling en convectie, de accumulatie (dus opslag van warmte) is verwaarloosbaar omdat er te weinig massa is.
    Wij noemen die dingen weliswaar radiator (= stralend toestel), maar die stralen weinig en geven meer warmte af door convectie, dus luchtcirculatie. Stralen doet alleen het frontoppervlak, de daarachter liggende platen en ribben produceren convectieve warmte.

    Cees, ik zie wel duidelijk de marmeren plaat bovenop de sierbekleding, maar het is me niet duidelijk wat het materiaal van de voorkant is: het lijkt op glas, maar het zou ook een heel fijn gaas kunnen zijn. Glas betekent: weinig straling, en behoorlijke convectie tussen glasplaat en radiator, bij een gaas wordt ook stralingswarmte afgegeven.

    Maar ik hou het bij het voorstel van Jos: een nieuwe mooie radiator. Dat kan een designradiator zijn, maar het kan ook met een bekleedde radiator, zie hier afb. 8 en 9.

    Ik wens je een wijze beslissing!

    #200118
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt allemaal voor de reacties.

    @ Jos, ik ben een klassieker, ik hou niet van die moderne dingen 😉
    @ Christian, het is een koperen geraamte van hoekprofiel 30, bekleed met siergaas-plaat.
    De “mazen” zijn groot dus die straling via de voorzijde zit wel goed.
    Ik was alleen nieuwsgierig naar die marmeren plaat die er op ligt.
    Je hebt speksteenkachels waar de steen verwarmd wordt.
    Waarom hier niet hetzelfde?

    Overigens zit het ding daar H@ans omdat dat waarschijnlijk in 1975 een overgewaaide mode uit Amerika was 😉

    Ons huis is gebouwd door een man die in hout deed, ondertussen verbaas ik me steeds vaker over wat die man heeft moeten betalen voor dit huis, dat moet een fortuin zijn geweest.
    Dit huis heeft vloerverwarming onder een marmeren vloer.
    1975, ik geloof dat vloerverwarming toen nog amper bestond.
    Dubbel glas, de tuindeuren in de salon zijn rond, en zelfs het dubbel glas in de tuindeuren is rond, 1975, dat heeft een vermogen gekost.
    Dubbel glas in 1975, en dan ook nog gebogen, honderden raampjes!
    Ik ben nu behang aan het afweken, ik heb nog nooit zoiets gezien, puur katoen in veelvoud van kleuren.

    Cees.

    #200119
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees,
    bedankt voor het uitvoerige antwoord.
    De marmeren plaat heeft zeker een accumulerend vermogen, maar de hoeveelheid geaccumuleerde warmte is steeds het product van
    – temperatuurverschil met de omgeving,
    – specifieke warmte van het materiaal en
    – het gewicht van het element
    en in dit geval zijn die alledrie laag. Vooral het temperatuurverschil met de omgeving is bij een moderne laag-temp-CV klein.
    Daarom: verwacht niet te veel warmteaccumulatie.

    Even terzijde:
    Vloerverwarming in de jaren ’70 amper bestaand?
    Ik herinner me het volgende:
    In de jaren ’20 kregen in het gebouw HLK (Heizung, Lüftung, Klimatechnik) van de TU Berlijn diverse collegezalen en werkkamers radiatorverwarming, andere convectieverwarming, en weer andere vloer- of plafondverwarming. Na een proef- en ervaringsperiode heeft men besloten alle nieuw te bouwen collegezalen van de TU van vloerverwarming te voorzien.
    Dit voorbeeld had grote invloed op de huizen in een villawijk die in de jaren ’30 in Berlijn werd aangelegd: veel vloerverwarming.
    Drie van mijn klasgenoten hadden in hun vooroorlogse huizen vloerverwarming.

    #200120
     Noë
    Sleutelbeheerder

    1975, ik geloof dat vloerverwarming toen nog amper bestond.

    In onze westerse contreien hadden de Romeinen een dikke 2.000 geleden al vloerverwarming en in het Verre Oosten nog eens enkele duizenden jaren eerder. Dat ging met hete lucht. Bij jou Cees zal het waarschijnlijk met heet water zijn?
    Frans

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?