Quelle Catastrophe! France

Dit onderwerp bevat 12 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #195357
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor de francopessimisten op dit forum, vanavond (vrijdag 13 maart, BBC2, 22h) is er een uitzending van de BBC over wat zij de ’te grote publieke uitgaven’ van Frankrijk noemen. Toch een verrassend direkte manier om Frankrijk op de korrel te nemen.

    Hier de aankondiging:
    Quelle Catastrophe! France with Robert Peston
    This World

    For years we have looked on in envy at a French way of life that combined high living standards, generous welfare benefits and superb public transport. But now Robert Peston investigates how economic stagnation is threatening the treasured ‘social model’, and how a potential political earthquake could undermine the very fabric of the European Union itself.

    In the wake of the great economic crash of 2008, as other countries embarked on financial belt-tightening, the French shunned austerity and eventually voted in a left-wing president who instead promised tax rises and a continuation of the high public spending the country was accustomed to. Now even Francois Hollande has had to perform a U-turn and is promising reforms. This in turn has led to a surge in support for the right-wing politics of Marine Le Pen and the Front National, with their ferociously anti-European agenda.

    Like left-wing anti-austerity movements in Greece and Spain, Le Pen promises to shield the French from the rigours of global competition. ‘There is no more left and right. There are nationalists and globalists. That’s the big demarcation line that determines the fate of the world today.’ As the Front National achieves ever more electoral gains and Le Pen has a realistic run at the presidency of France, the consequences for the rest of Europe, including Britain, could be enormous.

    #195358
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Interessant, bedankt voor de tip.
    Ik moet zeggen dat over het algemeen de BBC niet aan kretologie doet en dergelijke programma’s baseert op gedegen onderzoek.
    Mocht Marine het tot president brengen, is het uiteraard maar de vraag of ze inderdaad uit de euro stapt. Op zich, als de rest wel doorgaat met de euro, is dat waarschijnlijk financieel gezien geen slechte zaak voor Nederlanders met een inkomen uit Nederland die in Frankrijk wonen. Maar anderzijds, maar dat is een persoonlijke mening, ga ik mijn aanwezigheid in een Frankrijk onder Marine zeker heroverwegen.

    #195359
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik vond het wel een goede uitzending.
    Vooral de uitspraak van Trichet vond ik wel mooi.
    Het kwam neer op: “Als er in Frankrijk niet geprotesteerd wordt dan doet de regering te weinig aan hervormingen”. 🙂

    #195369
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er wordt in Frankrijk dagelijks gestaakt en geprotesteerd, dat is niet afhankelijk van van hervormingen. Trichet zou beter moeten weten.

    #195360
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er wordt in Frankrijk dagelijks gestaakt en geprotesteerd, dat is niet afhankelijk van van hervormingen. Trichet zou beter moeten weten.

    Dat zei Trichet ook niet naar ik meen. Hij zei het omgekeerde, dat hervormingen geïnitieerd worden door stakingen en protesten.

    #195361
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat zei Trichet nu echt ?
    Dat zou ik wel eens willen weten.

    Peter.

    #195362
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op zoek naar de bron, stuit ik op auteursrechten : “BBC iPlayer TV programmes are available to play in the UK only.”

    Dan maar niet.

    Peter.

    #195363
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op zoek naar de bron, stuit ik op auteursrechten : “BBC iPlayer TV programmes are available to play in the UK only.”

    Dan maar niet.

    Peter.

    In een ander topic op dit forum was iemand zo aardig ons te wijzen op het programma Hola. Dat geïnstalleerd in de browser geeft de mogelijkheid u virtueel in ieder land te laten zijn. Heb het inmiddels zelf geïnstalleerd en het gehele probleem van rechten van of voor bepaalde landen bestaat niet meer.

    #195364
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je weet hoe je met Usenet en newsgroups om moet gaan, de documentaire staat nu in de newsgroup: alt.binaries.documentairies
    BBC This World Quelle Catastrophe! France with Robert Peston 2015 XviD, grootte 880Mb

    janv

    #195365
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja natuurlijk, Hola ! Helemaal vergeten dat die op NL staat.

    Dank,
    Peter.

    Even later : stom van me, helemaal vergeten dat Hola niet met Safari werkt. Maar er is nog Chrome, Goochel Chrome. Vooruit dan maar.

    #195368
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=D2gm-YCkoY0

    https://www.youtube.com/watch?v=D2gm-YCkoY0

    Je kunt Trichet terughoren op 47:40.
    En ik denk dat hij gelijk heeft. Er wordt weliswaar gestaakt op een dagelijkse basis want dat hoort nu eenmaal bij Frankrijk net als wijn, kaas en stokbrood.
    Maar als de regering de in de ogen van Trichet noodzakelijke hervormingen door zouden voeren, dan was wat er nu gebeurt peanuts.
    Dan ging écht het hele land plat volgens mij.

    #195366
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Trichet zegt dat als er geen onrust is in het land, dat dat niet betekent dat het goed gaat. Juist onrust kan er op duiden dat het de goede kant op gaat. Verder geeft Trichet slechts aan wat de minimum noodzakelijke voorwaarden zijn, niet eens wat er verder nog moet gebeuren.

    En meuf Le Pen is dermate naïef, dom of gewoon leugenachtig dat het te gek voor woorden is dat die nog aanhang heeft.

    #195367
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goede reportage. Vooral het commentaar van de succesvolle internetondernemer spreekt me aan. Ook hier in dit forum wordt dit stukje ‘franse cultuur’ vaak besproken. Als gast in dit land kun je er om glimlachen, als consument is het nogal eens ergerlijk, maar als je in dit land wil ondernemen moet je wel een rasoptimist zijn!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?