Qooker niet toegestaan in Frankrijk???

Dit onderwerp bevat 12 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200101
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vrienden van ons willen een Qooker in hun keuken.
    Nou wilde ze die laten installeren, maar de lokale loodgieter (geen kleintje, 20 man in dienst) en die vertelde ze dat hij die niet mag installeren.
    m.a.w. dat een Qooker niet zou zijn toegestaan in Frankrijk.

    Ik vind het een vreemd verhaal…

    Als dit in hun privé keuken was dan zouden ze er niet moeilijk over doen, maar er komen ook gasten eten in de keuken.
    Ze willen voorkomen dat die Qooker er straks weer uit moet van de Table d’Hotes Gestapo. 😉

    Ik heb ook met Qooker gebeld en die wisten van niks, maar ze hebben geen vestiging in Frankrijk.

    Heeft iemand ooit iets gehoord over een “Qooker verbod in Frankrijk”?

    Dank, Timo

    #200112
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als het Quooker is en geen Qooker, dan kun je hier eens vragen hoe dar zit. Quooker wordt wel in Frankrijk verkocht.
    wimb

    #200104
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Wim,
    Dat zal het zijn, ik vroeg naar een Qooker, niet naar een Quooker toe ik ze belde.. 😉
    Overigens zeiden ze dat ze geen vestiging hadden niet dat ze niet werden verkocht in FR. Ik zal jou “link” eens mailen, maar het lijkt mij sterk dat het verhaal klopt dat het niet mag. Gewoon lokaal protectionisme denk ik.

    Dank, Timo

    #200107

    Het zou ook zomaar kunnen zijn dat “le risque de brûlures” zo zwaar wordt aangezet in regelgeving dat er geen NF goedkeuring mogelijk is. Het uitbannen van ieder risico voor de burger is immers een geliefde sport bij regelgevers. Zie bijvoorbeeld wat er op de Grenelle Environment 2012 over eau chaude allemaal werd verteld (pagina’s 20/21/22). Doet me denken aan steeds weer terugkerende discussies op allerlei forums of een mitigeur meteen bij de chauffe-eau moet worden geplaatst of niet. Zolang ik in allerlei bricomarchés bij het stellen van die vraag wordt aangekeken met een blik: waar heeft die ’t over, zolang ga ik er maar vanuit dat zo er al harde Parijse regelgeving is, het enige tijd duurt voordat die overal in Frankrijk is geland. Kortom: naar het sporadisch voorkomen van de Quooker in het Franse keukenlandschap kan ik alleen maar gissen.

    #200108

    Timo, een persbericht van Quooker uit 2009 meldt het volgende:
    “Quooker zit met een omzetgroei van 15% (tov 2008) stevig in de lift. Terwijl de keukenbranche een tegenovergestelde werking laat zien en ca. 30 % minder heeft omgezet in 2009. Sinds 2004 is het Nederlandse bedrijf Quooker actief op de Internationale markt. Zowel in België, Duitsland, Engeland, Noorwegen als in Denemarken. In 2009 is de export verder uitgebreid naar Zweden, Zwitserland en Frankrijk.”

    Maar wanneer je nu op la une van hun website kijkt ziet de kaart van Europa er toch iets anders uit. Er zijn niet veel landen die op hun (officiële) export kaart voorkomen, Frankrijk staat daar niet bij.

    Ik zou maar eens even bellen, niet met Apeldoorn, maar met Ridderkerk, om te zien wat de ontbrekende stukken informatie in deze legpuzzel zijn.

    #200109
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Typische Rob vdM-recherche,
    maar ik heb op hun website toch de volgende kaart gevonden:


    Dus 2010 zat Frankrijk er toch op, alleen Oostenrijk was toen nog niet helemaal opgekookt.
    De andere kaart is van 20…, zonder Frankrijk erop.
    Rara, wat is er aan de hand?

    #200110

    Christian, Timo heeft met zijn opmerking dat er een verschil is tussen een vestiging ergens hebben en naar een land exporteren denk ik al de vinger op een wellicht gevoelige exportplek gelegd. Ook al heb je een importeur ergens, dat betekent nog niet automatisch dat je producten in dat land daarmee gecertificeerd zijn. Ook de CSTB, een gezaghebbende organisatie in Frankrijk met uiterst degelijke studies, adviezen en ook certificatie bevoegdheden, zit helemaal op het anti-brandwonden spoor: L’anti-brûlure, une priorité pour les certifications “robinetterie”. Zou het kunnen zijn dat de Franse NF normen alleen maar op maximale water temperatuur zijn toegesneden, en dat daarom ondanks de kinderveiligheid van het Quooker systeem het nergens in de rigide regels in te passen valt? Je bent natuurlijk meteen van alle risico’s af wanneer je het de Fransen zou verbieden ooit in de keuken vaste- dan wel vloeibare stoffen te verhitten tot boven de 50 graden…..

    #200111
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zou maar eens even bellen, niet met Apeldoorn, maar met Ridderkerk, om te zien wat de ontbrekende stukken informatie in deze legpuzzel zijn.

    Ik had al met Ridderkerk gebeld met de vraag over verkoop in Frankrijk, maar het antwoord was “wij hebben een importeur gehad in Frankrijk, maar dat werkte niet goed. Nu doen we de verkoop zelf”
    Op mijn vraag of ze wist of Quookers wel zijn toegestaan kreeg ik als antwoord “volgens mij niet dan had ik het wel geweten, want ze worden wel verkocht aan Frankrijk..”
    Ik vertrouwde dat antwoord niet helemaal moet ik zeggen..
    Ze hebben namelijk geen Franstalige site, wat verdacht is, je zou zeggen, als je de verkoop in Frankrijk zelf doet, maak dan in ieder geval een FR variant van je site..
    Misschien moet ik nog een email sturen, dan moeten ze “zwart op wit” antwoord geven.

    Je bent natuurlijk meteen van alle risico’s af wanneer je het de Fransen zou verbieden ooit in de keuken vaste- dan wel vloeibare stoffen te verhitten tot boven de 50 graden…..

    Dat zou het wel eenvoudiger maken 😉

    #200102

    Timo, ik heb een keer de volgende tekst genoteerd die ik op een plomberie website tegenkwam, need I say more:

    “La norme n’impose pas formellement l’utilisation de produits certifiés. Pourtant, en pratique, cela revient pratiquement au même.”

    #200103
     Noë
    Sleutelbeheerder

    🙂

    #200105
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Misschien mosterd na de maaltijd: ik heb even gegoogled op ‘acheter quooker’ en kwam op deze website terecht. Je kunt hem dus gewoon bestellen. Als ie niet toegestaan zou zijn, zou het bedrijf de quooker niet zo argeloos aanbieden, lijkt mij. Zeker niet in Frankrijk.

    #200106
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt Marietta.

    #200113
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook van mijn kant misschien mosterd na de maaltijd, maar misschien toch nog op tijd om schade te voorkomen.

    Laat ik beginnen met de prettige mededeling dat de Nederlandse Quooker geen verboden product is in Frankrijk, net zo min als de minstens even goede en betaalbaarder Grohe RED; wie zo’n kraan online wil bestellen kan gewoon straffeloos zijn gang gaan, er staan geen gevangenisstraffen op, koper noch verkoper zal achter de tralies belanden.

    Opmerkelijk, toch zijn er in LDF vrijwel geen verkooppunten te vinden voor dit type kraan. Waarom wil Frankrijk niet aan de kokende kraan? Is het de consument die het niet vertrouwt, is het omdat het geen Frans merk is, of is er iets anders aan de hand waardoor dit land niet wordt overstroomd met Quookers?

    Ja, er is iets anders aan de hand, het heeft alles te maken met de paternalistische overheid.
    Denk ik aan Frankrijk dan denk ik onwillekeurig aan “wees niet bevreesd gij klein kuddeke, want het heeft uw vader behaagd (…u het koninkrijk te geven.)” Ik kom daarop omdat de Franse wetgever zichzelf graag profileert als hoeder, bezorgd wakend over een kudde van ruim zestig miljoen inwoners. En die allen in hun onnozelheid moeten worden beschermd tegen de gevaren des levens, met bijgevolg de productie van een krankzinnige hoeveelheid regels. Wellicht zouden we dit zieke land in dit verband beter Krankrijk kunnen noemen, maar dit terzijde.

    Dit gezegd hebbend, keer ik terug naar de vraag van Timo: mag de installateur wel of niet een Quooker installeren?

    Om het risico van brandwonden te beperken heeft de overheid de maximum temperaturen van drinkwater vastgelegd.
    In de “Code de la Construction et de l’Habitation, arrest 23 juin 1978, titre III, laatstelijk gewijzigd 30 november 2005, is vastgelegd dat de watertemperatuur gemeten aan de mond van de kraan mag bedragen:
    – toiletruimten maximaal 50 graden
    – overige ruimtes woongebouwen 60 graden
    – keukens en buanderies van ruimtes waar publiek wordt ontvangen 90 graden (mits voorzien van waarschuwing etc etc.)

    Dit arrest maakt de aanschaf van die Nederlandse Quooker niet onmogelijk maar wel feitelijk overbodig.

    Het antwoord is dus: ja, iedereen mag de Quooker kopen of verkopen, maar de installateur die volgens voorschrift van de fabrikant installeert overtreedt de wet en is daarom niet verzekerd voor b.v. letselschade.
    Gebeurt er iets, dan kan de installateur op de blaren gaan zitten.

    Wilm

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?