puntenverlies rijbewijs

Dit onderwerp bevat 15 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191423
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste forumleden,
    Er is misschien al meer over geschreven en te lezen, maar ik wil nogmaals het volgende onder de aandacht brengen.
    Een famimielid van mij, die ook woonachtig is in Frankrijk, is in een politieval terecht gekomen. Tenminste, zo zie ik het, want ik was erbij, en ik had dezelfde fout gemaakt, want de situatie ter plekke was totaal niet overzichtelijk en duidelijk. Het waren 3 agenten, en ik probeerde ze over te halen de overtreding door de vingers te zien. De jonge agent was bereid, maar moest zijn collega in de auto die de papieren deed, gaan vragen of dat oké was. Dus niet! Toen ontstond er een hele discussie over het Nederlandse rijbewijs dat nog tot 2018 geldig is. Zij waren van mening dat dat geen europees rijbewijs was. Uiteindelijk gingen ze toch akkoord met het rijbewijs, maar er volgt nu een amende van €90,00. Dat is op zich niet zo’n ramp, maar bij een Fransmant die daar ter plekke stond voor dezelfde overtreding, zouden er punten van zijn Franse rijbewijs afgaan. Nu zei de jonge agent tegen ons dat er geen punten bij ons afkunnen, omdat het een Nederl. rijbewijs is, maar de oudere agent wees ons erop dat we resident waren in France……hij dacht daat dudelijk anders over.
    Nu vragen wij ons af wat er gaat gebeuren. Zal mijn familielid bericht krijgen zijn rijbewijs in te moeten ruilen voor een Frans???
    En daarover gaat nu juist mijn vraag:
    Frankrijk kan wel allerlei regels bedenken en je sommeren tot…, maar waar staat dat ze daar ook het recht toe hebben, op Europees nivo?
    Kunnen wij om opheldering vragen alvorens aan hun eisen te voldoen?? Of moeten we daar blind in meegaan ?
    Er zullen mensen zijn die zeggen, ‘je woont nu eenmaal hier en moet je niet van 2 walletjes willen eten’. Dat is helamaal waar, maar aan de ander kant wordt je wèl 4x gestraft. 1. boete 2. puntenverlies 3. nieuw rijbewijs/extra kosten 4 kosten medische keuringen om je E te behouden.
    Hoop dat jullie met me willen meedenken, alvast dank

    #191424
     Anoniem
    Inactief

    Kans is groot dat het familielid gesommeerd wordt om het NL rijbewijs om te ruilen voor een FR om aldus het puntensaldo te kunnen registreren. Wat de sancties zijn als je dat niet doet weet ik niet, grosso modo is het onverstandig om de Franse justitie in de gordijnen te jagen. Ik weet het niet zeker maar er is sowieso een regeltje dat je verplicht om binnen zes maanden na de verhuizing een FR rijbewijs te halen (is gratis overigens, behalve voor E dat kost 33 euro keuringskosten, elke 5 jaar opnieuw of als je boven de 60 bent elke 2 jaar). Overigens een Frans rijbewijs is wel zo slim, mocht je je NL rijbewijs verliezen, dan moet je dus persoonlijk terug naar de Nederlandse gemeente van afgifte voor vervanging en dat loopt aardig in de papieren.

    #191425
     Anoniem
    Inactief

    Dit zegt de RDW er over:
    9. Mag ik als Nederlandse inwoner van Frankrijk ook 10 jaar rijden met mijn Nederlandse rijbewijs, gerekend vanaf de datum van uitgifte? Er gaan namelijk geruchten dat je je rijbewijs zo snel mogelijk moet omwisselen. Dit zou te maken hebben met het puntenrijbewijs, dat men in Frankrijk hanteert.
    U zou in Frankrijk moeten kunnen blijven rijden met uw Nederlandse rijbewijs voor de geldigheidsduur van het rijbewijs. Wel adviseer ik u om de aanvraag voor de omwisseling in te dienen voor het verstrijken van de geldigheidsduur. Het kan zijn dat u eerder uw Nederlandse rijbewijs moet omwisselen in verband met mogelijke strafmaatregelen die worden opgelegd.

    En dit zegt http://www.ambafrance-nl.org/Vehicule-et-permis-de-conduire er over:
    Néerlandais résidents en France :

    Si votre permis est en cours de validité et ne fait pas l’objet aux Pays-Bas d’une mesure de suspension, restriction ou annulation, vous pouvez l’échanger contre un permis français. Cette démarche est facultative. Néanmoins, l’échange contre un permis français devient obligatoire dans le cas d’une infraction commise sur le territoire français pouvant entraîner une mesure de suspension, restriction, annulation du permis, ou de perte de points.

    #191426
     Anoniem
    Inactief

    Idd, als je een overtreding maakt die in aanmerking komt voor het afhouden van punten, moet je een Frans rijbewijs halen. Ben je je rijbewijs verloren of is het beschadigd ook maar je kan dit ontlopen door je NL of B rijbewijs te laten registreren in FR.

    #191427
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Quote:
    Quote uit almosquito op 27/02/2013 12:39
    … er is sowieso een regeltje dat je verplicht om binnen zes maanden na de verhuizing een FR rijbewijs te halen…

    Neen dit is niet correct. U kunt uw NL rijbewijs gewoon behouden tot het einde van de geldigheidsduur, of tot u gesommeerd wordt om het in te leveren omdat u een verkeersovertreding hebt begaan die punten kost.

    Wél is het zeer aan te bevelen het NL rijbewijs voor een FR in te wisselen ruim vóór het einde van de geldigheidsduur, omdat sommige overijverige FR ambtenaren weigeren een “verlopen” NL rijbewijs nog voor een FR in te wisselen. En dan hebt u een probleem.

    Salutations, Jos

    #191428
     Anoniem
    Inactief

    Ik zie trouwens niet in wat het probleem is met een Frans rijbewijs.
    De verhalen omtrent de puntenaftrek is veel spectaculairder dan de werkelijkheid, zeker sinds de flexibeler uitvoering daarvan de laatste jaren.
    Ik heb toen ik hier kwam mijn rijbewijs omgeruild omdat ik het wel handig vond om ook een motorrijbewijs te hebben (files omzeilen) dus toog ik naar de prefectuur.
    Ik heb heel wat punten verloren, ben echt geen lieverdje, maar je moet wel een hufter zijn wil je al je punten verspelen.
    # snelheid minder dan 20km te hard 1 punt.
    # meer dan 20 km te hard 2 punten.
    # geen gordel 3 punten.
    # tussen 40 en 50km te hard 4 punten.
    # rijden door rood 4 punten.
    # 50km te hard of lazerus achter het stuur kost je 5 punten.

    De enige waar je echt mee de fout in kan gaan zijn 1 en 2, maximaal 2 punten.
    De rest zoals geen gordel, rijden door rood of ladderzat achter het stuur kruipen kan ik niets anders van zeggen dan dat je dan geen rijbewijs waard ben, ook geen Nederlandse of Belgische.
    De Fransen geven enorm af op het punten systeem, je kunt ze zelfs kopen op internet.
    Drie keer raden waarom, want als ik dat zeg krijg ik weer van Bosbess op m’n donder;-)
    Ik kreeg het stempeltje voor de 125 cc er gratis en voor niets bij.

    #191429
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Je hoeft je NL rijbewijs niet om te ruilen voor een Franse. Pas als je NL verloopt, moet je een Franse aanvragen. Het staat elders op de site te lezen. Als je een bekeuring krijgt waarop ook intrekking van punten staat, moet je je NL rijbewijs omruilen.

    En hoe het Franse puntensysteem werkt, valt elders op de site te lezen.

    Wim

    #191430
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En toen moest ik het ook omruilen omdat ik 1 km te hard had gereden en dus dat ene puntje moest kunnen laten afschrijven. Amende betaald en verder niks gedaan. Nooit wat gehoord. Inmiddels (jaren later) wel Frans rijbewijs genomen wegens verlopen Nederlands en geen enkel probleem. Laat ik er wel bijvertellen, dat ik die bekeuring kreeg op kenteken en dus NIET door een verbalisant. Men wist dus niet of er sprake was van een NL of een Fr rijbewijs. Vandaar mijn manier van handelen.
    Dus………………………….

    #191431
     Anoniem
    Inactief

    Mijn franse schoonzoon die na zijn expat jaren in Nederland met een Nederlans rijbewijs in Frankrijk terugkwam en daar enkele jaren mee rondgereden heeft, werd door een overtreding gedwongen om het om te laten zetten naar een frans rijbewijs en daar werden gelijk enkele punten vanaf getrokken.
    Nadat hij bij de autoriteiten dit aangekaard had vertelde ze hem dat al de jaren dat hij in France met zijn hollands rijbewijs gereden heeft en overtredingen had begaan zij dit keurig hadden genoteerd en dus op het moment van overschrijven werd dit dus in rekening gebracht middels het puntensysteem (hij hoefde niet de uitstaande overtredingen te betalen…..misschien om dat hij Fransoos is).
    Ook dit kan dus..
    Peter

    #191432
     Anoniem
    Inactief

    Barbeau,

    Heeft uw familielid alleen een amende gehad en geen brief waarin staat dat er punten worden afgetrokken? Dus geen puntenaftrek via een officiele brief, dan gewoon doorrijden met het Nederlandse rijbewijs. Wel een brief met puntenaftrek dan inwisselen. Ik heb dit geintje zelf meegemaakt. Ik reed door rood en ik reed eveneens te hard geloof ik. Ik ben vier punten kwijt en ik heb het rijbewijs omgewisseld. Het duurt een week of drie voor de brief in de bus valt.
    Ingrid

    #191433
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Snel betalen en verder geen slapende honden wakker maken.
    Gewoon het NL rijbewijs houden.
    En nooit zeggen dat je résident bent tegen de “poulets”

    Steven

    #191434
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zelfde meegemaakt voor rijden naar de bakker zonder veiligheidsriem netjes om te doen. Aangehouden en bekeurd. Op de bekeuring zelf wordt aangekruist dat het rijbewijs moet worden omgewisseld. De betreffende agenten wisten niet te vertellen binnen welke termijn, maar volgens hen binnen enkele weken.
    Toen dat blijkbaar te lang duurde, we waren een paar weken verder en ik meende door de mazen te kunnen glippen door alleen de boete te voldoen, stond prompt de gendarmerie op de stoep. Met het vriendelijke maar zeer dringende verzoek om de volgende dag alles in orde te maken.
    Dat laatste was nog een hele heisa omdat ik B/E wilde hebben en dus medisch gekeurd moest worden. Uiteindelijk de volgende dag teruggegaan naar de gendarmerie met de bevestiging dat de afspraak voor de keuring was gemaakt. En met de toezegging dat ik aansluitend naar Cahors zou afreizen.

    Wilm

    #191435
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ik wil nog even reageren op het antwoord van Wim. Hij schrijft dat bij gekeurd moest worden voor het E gedeelte, rijden met aanhangwagen dus.
    Omdat mijn kennis hoogstwaarschijnlijk zijn Nederl. rijbewijs moet gaan inruilen, en hij een aanhanger heeft die hij geregeld gebruikt, ben ik gaan speuren op het internet naar dat rijbewijs BE in Frankrijk.
    De site http://www.codesrousseau.fr geeft heel duidelijk met plaatsjes weer wanneer je dat E nodig hebt.
    Tot 750 kg laadvermogen, is geen E nodig.
    Daarboven hangt het af van de combinatie, dus wat het laadvermogen van de tractor, dus de auto die trekt, is.
    Volgens mij heb je E alleen nodig als je een grote bedrijfswagen rijd met een heel hoog laadvermogen,van boven de 3500 kg. Zelfs een klein aanhangwagentje eraan vast is dan nog te hoog samen en moet je BE hebben. Maar bij een normale personenauto kun je volgens mij zonder problemen met je B een flinke aanhangwagen rijden. Of een (normale) caravan erachter.
    Die van mijzelf is 1000 kg. Toen ik een jaar geleden mijn rijbewijs omruilde (was verlopen) tegen een frans, wilde ik E ook persé houden omdat ik dacht anders geen aanhangwagen meer te kunnen rijden, en moest op medische keuring. Achteraf gezien overbodig, want ik had aan B genoeg gehad.
    Nu is het wel zo, ga ik nog eens terug naar Nederland in de toekomst, en verleng ik mijn E over een jaar hier niet, dan heb ik daar straks geen E meer. En dat heb ik met mijn aanhangwagen daar wel weer nodig. Daarom is het denk ik goed om copiën te maken en te bewaren van je oude Nederlandse rijbewijs BE voor je het inruilt, zodat je altijd aan kan tonen dat je de bevoegdheid voor E had. Of dit laatste zekerheid geeft, weet ik echter niet. Of toch kiezen om E om de 2 jaar (boven de 60) te laten verlengen.
    En misschien ook even laten checqen, bijv. bij de politie of B oké is met je huidige auto en aanhanger, dan weet je het heel zeker.

    #191437
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Quote:
    Quote uit barbeau op 4/03/2013 16:53
    … Toen ik een jaar geleden mijn rijbewijs omruilde (was verlopen) tegen een frans, wilde ik E ook persé houden omdat ik dacht anders geen aanhangwagen meer te kunnen rijden, en moest op medische keuring. Achteraf gezien overbodig, want ik had aan B genoeg gehad…

    U hebt gedeeltelijk gelijk. De wetgeving is per 19 januari 2013 veranderd, op deze datum sloot FR zich bij de nieuwe EU rijbewijsrichtlijn aan. Toen u vorig jaar uw rijbewijs verlengde was de FR regeling nog van toepassing en heeft u er dus goed aan gedaan uw E te behouden. Nu zou dat wellicht niet meer nodig zijn.
    Persoonlijk zeg ik, ik heb mijn E en ik houd mijn E, hebben is hebben en krijgen is de kunst. Maar dat is slechts mijn persoonlijke opinie.

    Salutations, Jos

    #191438
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Met Jos eens, al betekent het elke twee jaar even bij de keuringsdokter langs (die overigens met twee vragen geheel weet dat je nog OK bent)

    #191436
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor jullie reactie! Die datum heb ik wel gelezen, maar geen aandacht verder aan besteed. Ik wilde er alleen maar op wijzen dat er wel degelijk keuzevrijheid is. Dat alles een prijskaartje heeft, dat is heel normaal. Maar vooral mensen die het niet zo breed hebben, kunnen nu beter een keuze maken. En dat is positief!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?