Puntenverlies op rijbewijs na overtreding

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191347
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste forumleden,
    Ik wil graag nog een keer een beroep op jullie doen.
    Ik zit erg te worstelen met het puntensysteem en heb al wat gegoogled maar ben me nog niet zeker. Ik wil concreet weten wanneer de punten weer terug zullen zijn. Misschien dat iemand van jullie er ervaring mee heeft en met me mee kan denken???

    Mijn man passeerde op 26-2-2013 een witte streep op het wegdek en kreeg hiervoor een boete en -3 punten op het rijbewijs.
    Op 21-3-2013 werd deze boete betaald.
    Na 2 jaar, zouden de punten bij goed gedrag terug moeten zijn op 22-3-2015 MAAR…
    Op 12-11-2014 werd hij geflitst en werd beboet wegens 2 km te hard rijden, dus weer -1 punt. Betaling 21-11-2014.

    Nu staat er op het formulier:
    “Par ailleurs, si le titulaire du permis de conduire n’a pas commis une nouvelle infraction ayant donné lieu au retrait de points dans me délai de deux ans à compter de la date du paiement de la dernière amende forfaitaire, de l’émission du titre exécutoire de la dernière amende forfaitaire majorée, de l’exécution de la dernière composition pénale ou de la dernière condamnation définitive, son permis est affecté du nombre maximal de points. Ce délai est cependant porté à trois ans si l’une des infractions ayant entraîné en retrait de points est un délit ou une contravention de la 4éme ou de la 5éme classe. Néanmoins, dans l’hypothèse ou vous auriez commis une infraction entraînant le retrait d’un seul point, ce point est susceptible d’être restitué dans un délai de sic mois à compter de la date à laquelle la réalité de cette infraction a été établie, si aucune autre infraction entraînant retrait de points n’a été commise pendant ce délai”.

    Mag ik er dan vanuit gaan dat:
    Alle 4 de punten (bij goed gedrag verder) retour zullen zijn op 13-5-2015 ????
    de 3 op 22-3-2015, 2 jaar na betaling MAAR…
    omdat het 1ne loopt tot 13-05-2015, 1/2 jaar na overtreding, zullen ook de 3 doorschuiven naar mei 2015.

    Bij voorbaat dank voor jullie reacties,
    Met vriendelijke groet, Anne

    #191348
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben er niet zo in thuis omdat ik (nog altijd) geen Frans rijbewijs heb, maar op basis van de tekst die u aanhaalt, zou ik zeggen dat je alle punten terugkrijgt als je gedurende twee jaar geen overtreding begaat. Wat bij jullie dus niet het geval is. Wel kan je één enkel verloren punt al terugkrijgen na een termijn van zes maand, dus dat laatste punt gaat er terug bijkomen na zes maanden. Op de restitutie van de rest moet u dan wachten tot twee jaar na de laatste overtreding, dus op 21/11/2016.

    Trouwens, indien u ook een rijbewijs heeft, kan het strategisch interessanter zijn de schuld op elkaar af te schuiven in functie van diegene die er geen baat bij heeft dat hij opnieuw punten verliest en zo zijn ‘probatietermijn’ teniet ziet gaan.

    #191349
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inderdaad, mijn Amerikaanse zwager reed in mijn auto te hard en werd geflitst.
    Toen de bekeuring bij mij binnenkwam heb ik op het internet bezwaar aangetekend, de Amerikaanse gegevens van mijn zwager ingevuld en verstuurd.
    Een paar weken later lag er een mooie Franse bekeuring in de bus in Amerika. Mijn zwager heeft betaald. Ik heb er verder nooit meer iets van gehoord.
    Dit kan je eindeloos volhouden zolang er maar betaald wordt.

    groeten/peter

    #191350
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Trouwens, indien u ook een rijbewijs heeft, kan het strategisch interessanter zijn de schuld op elkaar af te schuiven in functie van diegene die er geen baat bij heeft dat hij opnieuw punten verliest en zo zijn ‘probatietermijn’ teniet ziet gaan.

    Is ’t niet eerlijker om zich gewoon ’n beetje te gedragen in ’t verkeer ?
    Er rijden mij te veel “strategisch denkenden” rond.

    Peter.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?