politiebemoeienis begrafenis in Frankrijk

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192004
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Onlangs werd ik weer geconfronteerd met een overlijden in de directe familie. Daabij was de begrafenis in een ander departement dan het overlijden. Nadat we afscheid hadden genomen van de overledene werd de kist door politie verzegeld met lakstempels.
    Ik had dit bij een eerdere gelegenheid ook al meegemaakt en wanneer ik hier langs het rouwcentrum rijd staat daar inderdaad vaak een politieauto.
    Weet Marietta wellicht waarom dit gebeurd en hoe en wanneer dat in Nederland plaatvindt ?
    Maakt het nog verschil als de begrafenis in een ander departement plaatvindt ?

    #192008
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het sluiten van de kist (de mise en bière) moet gebeuren in aanwezigheid van een politieman. Om te voorkomen dat er een ander in wordt gelegd of er anderszins wordt gerommeld. Volgens mij is dit standaard-procedure.
    Zie http://www.pfg.fr/organiser-des-obseques/parcours-funerailles/deroulement-ceremonie/mise-biere-fermeture-cercueil.
    Ik heb dit bij mijn schoonvader meegemaakt. Er moet een bekende van de overledene bij zijn, heb ik begrepen.

    #192009
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De mise en bière is het in de kist leggen. Meestal wordt daarmee bedoeld dat de kist ook gesloten wordt. Het plaatsen van zegels is alleen verplicht als de overledene naar een andere gemeente (ook in hetzelfde departement) wordt vervoerd, of in geval van crematie. In plaatsen waar een gemeentepolitie is, doet de politie dat. Als er geen gemeentepolitie is, mag een burgemeester of een élu het doen. Soms is er alleen een ‘garde champêtre’. De uitvaartondernemer zorgt voor het maken van de afspraken over het tijdstip etc.
    Als de zegels eenmaal geplaatst zijn mag de kist niet meer worden geopend.
    Blijft de overledene in de gemeente van overlijden na de mise en bière, dan is er geen beletsel om de kist weer te openen na verplaatsing, bijvoorbeeld als er gelegenheid wordt gegeven tot afscheid nemen op de locatie van de ceremonie.
    In principe moet de identiteit van de overledene bevestigd worden, maar niet altijd wordt daar even streng op toegezien. Ik heb mij laten vertellen door een politieagent dat de regeling is ontstaan in de oorlog, om te voorkomen dat de kist en de identiteit van de overledene werden gebruikt om te deserteren of te vluchten.
    In Nederland zijn er geen voorschriften met betrekking tot het vervoer en verzegeling van de kist. Iedereen mag een overledene vervoeren, voor zover ik weet en het niet veranderd is. Het is wel verstandig de akte van overlijden bij zich te hebben en de toestemming tot cremeren of begraven.

    #192005
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hartelijk bedankt Marietta voor de uitvoerige uitleg.

    Mijn man zegt dat er ook wel eens kisten met een luikje in de deksel worden gebruikt, zodat men elders alsnog afscheid kan nemen van de overledene door alleen het luikje te openen.
    Ook heb ik eerder van mijn zwager gehoord dat de politie ook controleert en /of vastlegt dat overledenen bv met sieraden om worden begraven , weet jij of dit klopt ?

    #192006
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De kisten met het luikje zijn niet meer zo gangbaar, maar bestaan nog wel. Achter het luikje zit dan een ruitje.
    Ik heb nooit meegemaakt dat de politie sieraden controleerde. Ik weet wel dat als er sieraden aanwezig zijn op het lichaam van de overledene, de uitvaartondernemer die soms afdoet. Hiervan wordt een lijst gemaakt, die aan de naasten wordt overhandigd, met de sieraden.

    #192007
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je, alweer een tipje van de sluier rondom gebruiken bij begrafenissen opgelicht.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?