Permanente bewoning vakantiehuis

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192596
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag allemaal,

    Bestaat er in Frankrijk zoiets als een ‘recreatiewoning’? En dan bedoel ik het zoals we het in Nederland kennen: permanente bewoning is niet toegestaan. Omdat er geen GBA is in Frankrijk vraag ik me af of dit bestaat. We hebben namelijk een huis op het oog dat betiteld wordt als ‘vakantiewoning’ en vragen ons af of dit een wettelijke status impliceert. Bij een eerder object was dit niet zo maar we willen het graag zeker weten (en ik kan het antwoord nergens vinden).

    Dank weer voor de hulp!

    #192597

    Op deze website staat al het een en ander over de Franse bouwvoorschriften. De problemen die we in Nederland kennen, mag een recreatiewoning (op een bungalowpark) gebruikt worden voor permanente bewoning, spelen bij het Franse aanbod van wat ik maar noem une maison secondaire veel minder. Nergens zoveel tweede huizen als in Frankrijk: La France est la championne des résidences secondaires (3 177 000 recensés en 2011, soit 9.4 % du parc de logements) aldus deze website.

    Heel wat advertenties volgen een model als: Maison de vacances ou habitation permanente dans le Morvan / Auvergne / Dordogne / Bretagne. Wanneer er een EDF aansluiting is, telefoon en evt. een aansluiting op het riool dan kun je al vermoeden dat het niet zomaar een verbouwde schuur is. In geval van twijfel bij de Mairie langs gaan of bij het via internet te raadplegen Franse kadaster.

    #192598
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als een huis “woonbestemming” heeft dan mag je het permanent, tijdelijk, of niet bewonen. Eigen keus. De manier van (niet) bewonen kan hoogstens fiscale gevolgen hebben, bv een toeslag op de taxe d’habtation bij niet permanente bewoning, of een boete bij leegstand, in bepaalde gebieden.

    Joost Kubbe

    #192599
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als een huis echter geen woonbestemming heeft mag je het niet bewonen, ook niet tijdelijk.

    #192600
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Muath en Eeefje,

    In Frankrijk bestaat in principe geen onderscheid tussen geen een maison habitation pricipale of secondaire. In beide mag je het hele jaar wonen, of naar eigen keuze gedeelten ervan of in het geheel niet. Dat kan zoals Joost aangeeft invloed hebben op de belastingen, en ook op je verzekering.

    Daarnaast bestaat er speciaal regelgeving op het gebied van de “maisons familiales de vacances”. De aanduiden als “vakantiewoning” riekt daar een beetje naar, vandar dat ik dit toch even aanhaal.
    Ik weet niet of jullie toevallig daarmee te maken hebben, maar dan zijn er wel degelijk allerlei (departementale) regels van toepassing. Een en ander is o.a. terug te vinden in de Code du Tourisme, artikel D325 etc., maar je kunt het beste gewoon een bij de mairie langsgaan.

    Succes,
    Wilm

    #192601
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor jullie reacties, die zijn erg waardevol!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?