Pensioenopbouw

Dit onderwerp bevat 12 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197329
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb 12 jaar gites verhuurd via een micro entreprise en heb dus altijd belasting en/of sociale premies in Frankrijk betaald. Heb ik mij gedurende deze jaren verzekerd voor een pensioen ? Ik weet niet of in de afdracht van sociale premies ook pensioenpremies betrokken zijn. Ik woon nu weer in Nederland en probeer er via de SVB achter te komen maar ik wordt door Franse instanties van het kastje naar de muur gestuurd. Toen ik nog in Frankrijk woonde heb ik het ook al eens via de belastingdienst aldaar geprobeerd, zonder gevolg.
    Wie kan mij helpen. Dank.
    Marc Keiser

    #197339
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Welkom op dit forum, Marc.

    Alle mogelijke pensioenaanspraken worden door de zogenoemde Carsat bijgehouden. Per departement georganiseerd, met de chefs natuurlijk per regio.
    Kortom : goochelen op Carsat en ’t betreffende departement en daar om nadere informatie vragen.

    Peter.

    Sorry, Carsat = Caisse d’Assurance Retraite et de la Santé au Travail

    #197334
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je ingeschreven bent geweest als entreprise individuelle onder het micro-régime, dan heb sociale premies, inclusief premie pensioen, afgedragen via de RSI. Na 12 jaar heb je wel degelijk recht op ene (klein) Frans pensioen. Je eigen regionale RSI is de eerste plek om informatie op te vragen.

    Wim

    #197335
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wedden, Wim, dat die RSI onze Marc gaat verwijzen naar die Carsat ?

    Peter.

    #197336
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt Wim en Peter. Ik heb inmiddels zowel Carsat als RSI aangeschreven, ben benieuwd. Ik hou jullie op de hoogte.
    Marc

    #197330
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Wim en Peter,
    Ik heb van Carsat op 22-8-2014 bericht gekregen dat zijn mijn verzoek hebben doorgestuurd naar Carsat Nord Picardie, ik had geschreven naar Carsat Gourgogne waar ik woonde. Carsat Nord Picardie was de instantie waarnaar de SVB in Nederland mij had verwezen en die mij van het kastje naar de muur had gestuurd waarna ik mij tot dit forum richtte. Ik heb ook niets meer van ze gehoord.
    Ik heb ook RSI aangeschreven, beide instanties aangetekend verstuurd, maar heb nooit iets van ze gehoord.
    Kortom, het spoor loopt weer dood.
    Overigens schreef Wim over een entreprise individuelle onder het micro-régime. De woorden “entreprise individuelle” zeggen mij niets. Ik heb altijd belasting betaald onder “micro entreprise” en heb sociale premies betaald, echter was dat niet gespecificeerd. Daar ik 75 % van de omzet kon aftrekken betaalde ik heel weinig belasting. Gemiddeld ontving ik eerst in augustus circa € 1000 (?) en betaalde in oktober € 2000 belasting, per saldo dus een last van € 1000 en dat op een omzet van € 30000.
    Als jullie nog een gouden tip hebben hou ik me aanbevolen.
    Groeten,
    Marc Keiser

    #197331
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb van Carsat op 22-8-2014 bericht gekregen dat zijn mijn verzoek hebben doorgestuurd naar Carsat Nord Picardie, ik had geschreven naar Carsat Gourgogne waar ik woonde. Carsat Nord Picardie was de instantie waarnaar de SVB (…)

    Marc, ’t zit u niet mee en waarom verbaast me dat nu niet ? U hebt te maken met volstrekt autistische organisaties die jammerlijk genoeg géén ambtenaren zijn, ze zijn ongrijpbaar en zijn goed in slechts één ding : zo weinig mogelijk doen.

    Ik heb ook niets meer van ze gehoord.

    Dit verbaast me weer wèl, zeker wanneer u een en ander aangetekend (ik neem aan Récommandé AR) hebt verstuurd.

    Ik heb ook RSI aangeschreven (…)

    Als zelfstandige zult u inderdaad hebben afgedragen aan de RSI van het betreffende departement of van de betreffende regio waar u uw activiteiten hebt uitgeoefend. Dat is uw zogenoemde organisme organique. Dáár en nergens anders moet u beginnen.
    Iedere RSI tot wie u zich wendt, kan u zeggen waar “uw” RSI zich bevindt, op grond van uw Secu-nummer. Om vervolgens te zeggen dat zij niets voor u kunnen doen, u moet bij die enig juiste zijn, de RSI waaronder u viel toen u zakelijk bezig was.

    U hebt niets meer gehoord ? Dan twijfel ik aan de verzendwijze.

    U hebt de boel wel degelijk Récommandé AR verzonden ? Dan wordt ’t tijd ’t Grote Sarren te starten, tot en met de Médiateur de la République aan toe (waren ’t nu ambtenaren, dan kon u prettig naar ’n chef, ’n bovenchef, ’n directeur, ’n bovendirecteur, ’n minister of zelfs de president zelf).

    Stuurt u om te beginnen eens ’n vrolijk briefje (Récommandé AR !) waarin u om inzage vraagt in uw dossier. Hiertoe zijn alle instellingen verplicht, op grond van die wet “Informatique et liberté”.
    Bij voorbeeld :

    objet : mes données à caractère personnel & vos fichiers

    xxxxx, le xx octobre 2014

    Madame, Monsieur,

    Conformément à la loi n° 78-17 du 6 janvier 1978 modifiée (dite « Informatique & Liberté »), je souhaite avoir accès à votre fichier ‘mon xxxxxx’ *** RSI / Carsat / Urssaf &c. ***, afin de vérifier le contenu des informations me concernant.
    Je vous demande de m’envoyer une copie de ce fichier.

    Mon n° de Sécurité sociale est 1 xx xx xx xxx xxx.

    Je vous prie de bien vouloir trouver une copie de ma carte d’identité.

    Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l’expression de mes salutations distinguées.

    U krijgt vast en zeker ’n antwoord, op grond waarvan u verder kunt. Krijgt u geen antwoord, dan staan alle wettelijke dwangmiddelen tot uw beschikking.

    Dat die Carsat niet heeft gereageerd, doet me werkelijk twijfelen aan de verzendwijze van uw brieven.
    Zoals ik deze club ken (maar dan te Clermont-Ferrand voor de Auvergne), zijn ze toegankelijk en behulpzaam.

    Vraag me verder niet naar hoe ik dit allemaal zo goed weet, ik ben zo’n jaar of drie bezig met de Urssaf, Carsat en RSI Bourgogne om aan de één uit te leggen wat de ander a) heeft gedaan, wat b) nu de één moet doen opdat c) alle clubjes hun boeltjes weer eens op orde hebben. Ja, geduld, doorzetten, wat postzegels, ’t Frans beheersen en zich niet in de maling laten nemen.
    En vooral niet bellen met die 39xx-nummers, ik werd daar alleen maar agressief van maar dat kwam vooral die jengelende muzak en die dienstdoende téléopératrice kan er ook zo weinig aan doen. Langsgaan is ’n goede methode, vooral zonder afspraak, om dan net zo lang te blijven zitten tot u fatsoenlijke antwoorden hebt gekregen van ’n “responsable” of wie zich daarvoor aanmeldt. Als u z’n / haar naam maar opschrijft en geen genoegen neemt met ’n animatrice.

    Sterkte & succes, en laat de club van Raad & Daad me vooral corrigeren.
    Peter.

    #197338
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt Peter, ik heb de brief naar RSI gestuurd. Overigens heb ik alle aangetekende brieven vanuit Nederland verstuurd daar ik nu hier permanent woon.
    Ik hou je op de hoogte.
    Groeten,
    Marc Keiser

    #197340
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Peter,
    Ik heb nu van zowel Carsat als RSI reacties gehad en kom niet verder. Carsat heeft mijn brief doorgestuurd naar Carsat Picardie waar ik al een paar maanden geleden was zonder enig resultaat. RSI schreef me net dat ze van mij geen gegevens hebben en verwijzen mij door naar CPAM. Dat kan ik doen maar CPAM is mijn vroegere ziektekostenverzekering, die houden volgens mij niet mijn pensioenopbouw bij.
    IK ga nu twijfelen of ik wel pensioenrechten heb opgebouwd. Ik werkte vroeger met een micro entreprise (vaste kostenaftrek circa 75 % van omzet) en betaalde sociale premies zonder daarvan de specificaties te weten dus misschien geen pensioenpremies.
    Heb jij nog een gouden tip voor me ?
    Bij voorbaat dank en groeten,
    Marc Keiser

    #197341
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Peter,
    (…) IK ga nu twijfelen of ik wel pensioenrechten heb opgebouwd. Ik werkte vroeger met een micro entreprise (vaste kostenaftrek circa 75 % van omzet) en betaalde sociale premies zonder daarvan de specificaties te weten dus misschien geen pensioenpremies.

    Marc, als er afdrachten zijn geweest, zijn daar toch stukken van ?
    Aan wie u die sociale lasten hebt betaald, bij voorbeeld.
    En wellicht andere afdrachten zoals voor ’t pensioen, maar als de Carsat niets kan vinden …
    Als u aan de RSI hebt betaald, zullen ze u terug moeten kunnen vinden. Dat kunnen ze kennelijk niet, aan welke instelling hebt u dan wel betaald ?

    Had u toen geen boekhouder ? Is er nog wat administratie ? Zo niet, dan komt u inderdaad niet veel verder.

    Deze site (http://vosdroits.service-public.fr/professionnels-entreprises/F31263.xhtml &c.) hebt u al bekeken ?
    Kortom : zoek naar stukken, aan wie hebt u toen wanneer en hoeveel afgedragen ?

    Ik twijfel met u,
    Peter.

    #197337
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aangezien het mij niet lukt om een link te plaatsen, doe ik het zo maar. Op deze site is een formulier te downloaden waarmee je je aanvraag kunt doen voor je retraite.
    http://www.rsi.fr/retraite-prevoyance/partir-en-retraite/faire-sa-demande-de-retraite.html

    #197332
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Marc, zojuist was er ’n itempje in ’t journaal van 2000 op TF1 over jong gepensioneerden en de Carsat Picardie.
    Ik stond in de keuken, heb begrepen dat betrokkenen nogal teleurgesteld zijn. Maar ik stond dus in de keuken.

    a) Kennelijk zijn er problemen in de Picardie ?
    b) Hebt u al wat administratie van vroeger gevonden ?

    Peter.

    #197333
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Peter,
    Carsat Picardie heeft me al een paar maanden geleden verwezen naar andere instanties die ik dan weer heb aangeschreven waarna ik naar weer andere instanties word verwezen etc. Het spoor liep dood toen een laatste instantie me schreef dat ik geen rechten had maar ik zat toen bij een instantie die helemaal niets met het verhuur van gites te maken had.
    Natuurlijk heb ik alle belastingstukken over de laatste 13 jaar, bij mijn aanvragen stuur ik altijd een jaar als voorbeeld mee. Maar op alle Avis d’Impot staat alleen maar een totaal bedrag van de afdracht aan sociale lasten dus zonder onder onderverdeling. Ik heb nu aan de locale Tresor de Cluny gevraagd om me een onderverdeling van de sociale lasten te geven en of ik een retraite de base heb opgebouwd. En nu maar hopen dat ze antwoorden.
    Groet,
    Marc Keiser

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?